Myndigheten för en effektiv statsförvaltning
Meny

Sammanfattning av Utvärdering av Digitaliseringsrådet och kartläggning av regeringens styrning

Digitaliseringsrådet är den organisation som under perioden 2017–
2020 har regeringens uppdrag att främja genomförande av
digitaliseringspolitiken. Det sker bland annat genom analys och
uppföljning av digitaliseringspolitiken.

Statskontoret har på regeringens uppdrag utvärderat Digitaliseringsrådets
organisation och arbete, samt undersökt behovet av och möjliga
former för ett samlat och kontinuerligt ansvar för att genomföra, följa
upp och analysera digitaliseringspolitiken. Uppdraget har även
inkluderat att kartlägga vilka strukturer för att analysera, följa upp och
genomföra digitaliseringspolitiken som idag finns på statlig nivå.

Regeringen har strukturer för att genomföra
digitaliseringspolitiken

Statskontoret bedömer att regeringen sammantaget har en
förvaltningsstruktur för att genomföra insatser inom de flesta av
digitaliseringsstrategins områden. Det är få statliga myndigheter och
andra statliga aktörer som har ett direkt och uttalat ansvar för att verka
för att nå målen för digitaliseringspolitiken. Men många myndigheter
och andra statliga aktörer ansvarar för insatser som indirekt bidrar till
att nå digitaliseringspolitikens mål, trots att myndigheterna i huvudsak
verkar inom andra områden. Regeringen styr ofta dessa insatser genom
tillfälliga regeringsuppdrag. Flera myndigheter bidrar också indirekt
till digitaliseringspolitiken genom att de genomför uppgifter inom
ramen för sin instruktion.

Ett samlat och långsiktigt ansvar för uppföljning
och analys av digitaliseringspolitiken saknas

Statskontoret konstaterar att det saknas ett samlat och långsiktigt
ansvar för att följa upp och analysera digitaliseringspolitiken. Sektorsoch
statistikansvariga myndigheter följer upp och till viss del
analyserar delar av digitaliseringspolitiken. Men när Digitaliseringsrådets
arbete avslutas vid slutet av 2020 kommer det inte finnas någon
aktör som ansvarar för att samlat följa upp, analysera och utvärdera
genomförandet av digitaliseringspolitiken i sin helhet. Det innebär att
regeringen kommer att sakna underlag för att löpande bedöma vilka
förändringar eller ytterligare insatser som behövs för att nå
digitaliseringspolitikens mål. Det riskerar att göra genomförandet av
politiken mindre effektivt.

Digitaliseringsrådet har lämnat ett relevant bidrag men organiseringen har vissa begränsningar

Statskontoret bedömer att Digitaliseringsrådet har bidragit till att
förbättra regeringens förutsättningar för att genomföra och utveckla
digitaliseringspolitiken, även om det konkreta genomslaget för rådets
förslag än så länge är begränsat. Rådets främsta bidrag har varit de
samlade uppföljningar och analyser av digitaliseringspolitikens
utveckling som rådet har lämnat till regeringen. Även den rådgivning
och kunskap som rådet har bistått regeringen med under rådets möten
har varit viktig för att öka regeringens och Regeringskansliets
förståelse för ett snabbföränderligt område som digitalisering.
Statskontoret konstaterar samtidigt att Digitaliseringsrådet har haft
begränsade resurser och mandat i förhållande till det breda uppdraget,
samt en tidsbegränsad organisering. I kombination med otydlig
styrning från regeringen har detta försämrat genomslaget för rådets
arbete.

Statskontorets förslag

Statskontoret bedömer att vissa av Digitaliseringsrådets uppgifter kan
hanteras mer effektivt genom att fördela ansvar och uppgifter på ett
delvis nytt sätt. Det är särskilt viktigt att regeringen säkerställer
långsiktighet och kontinuitet när det gäller att följa upp och analysera
digitaliseringspolitiken.

Statskontoret föreslår därför att regeringen

  • ger Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) en instruktionsenlig uppgift att följa upp och analysera samhällets digitalisering utifrån målen för digitaliseringspolitiken,
  • renodlar Digitaliseringsrådets uppgifter till att bistå regeringen med råd och kunskap inom digitalisering, och därmed avvecklar Digitaliseringsrådets kansli.

Vi bedömer att vissa av Digitaliseringsrådets uppgifter hanteras bäst
inom den existerande förvaltningsstrukturen. Utvärderingen av insatser
inom digitaliseringspolitiken och av områdets utveckling i förhållande
till målen bör hanteras genom regeringsuppdrag till analys- och
utvärderingsmyndigheter eller genom kommittéväsendet.
Samordningen av regeringens arbete med digitaliseringspolitiken bör
hanteras inom Regeringskansliet.

Vi bedömer även att myndigheternas arbete med att samordna och
främja genomförandet av digitaliseringspolitiken hanteras mest
effektivt inom de former för samverkan som redan finns mellan
myndigheter och andra aktörer.