Till huvudinnehåll

Inrättandet av Upphandlingsmyndigheten. Slutrapport

2017:17
Publicerad: 2017-10-31

Upphandlingsmyndigheten inrättades för två år sedan, i september 2015. Statskontoret har på regeringens uppdrag följt upp och utvärderat inrättandet av myndigheten. Uppdraget delredovisades våren 2016 och slutredovisas nu.

Upphandlingsmyndigheten ska arbeta för regeringens mål för den offentliga upphandlingen. Den offentliga upphandlingen ska vara effektiv, rättssäker och ta till vara konkurrensen på marknaden. Samtidigt ska innovativa lösningar främjas samt miljöhänsyn och sociala hänsyn beaktas. Statskontoret bedömer att Upphandlingsmyndigheten bidrar till de olika målen i varierande utsträckning, men hade kunnat bidra mer till alla målen om externa och interna förutsättningar hade varit bättre.

Statskontoret föreslår att Upphandlingsmyndigheten:

  • prioriterar den påbörjade analysen av målgruppernas behov
  • utvecklar samverkan med statliga myndigheter med relevant expertis
  • säkerställer myndighetens långsiktiga kompetensförsörjning
  • utvecklar sin styrning och uppföljning av verksamheten
  • fortsätter sitt arbete med att främja intern samverkan.

Statskontoret rekommenderar även regeringen att:

  • i sin styrning av Upphandlingsmyndigheten ta hänsyn till att myndigheten på grund av tidigare omständigheter fortfarande befinner sig i en uppbyggnadsfas
  • vara återhållsam med att ge ytterligare uppdrag i denna fas.