Kartlägga och analysera vissa delar av myndigheternas informations- och kommunikationsverksamhet
Statskontoret har fått i uppdrag att kartlägga och analysera informations- och kommunikationsverksamhet som förvaltningsmyndigheter under regeringen riktar mot allmänheten i syfte att aktivt påverka allmänhetens kunskaper, attityder eller beteenden i en avsedd riktning. Annan informations- och kommunikationsverksamhet som myndigheterna bedriver omfattas inte av detta uppdrag. Regeringskansliet samt universitet och högskolor omfattas inte heller av uppdraget.
I uppdraget ingår att
- kartlägga omfattningen av informations- och kommunikationsverksamheten
och redovisa hur stor del av denna som läggs ut på andra
aktörer som t.ex. privata företag och organisationer i det civila samhället - analysera hur informations- och kommunikationsverksamheten förhåller
sig till kraven på legalitet, saklighet och opartiskhet - kartlägga hur informations- och kommunikationsuppgifter regleras i
myndigheternas instruktioner eller anges i uppdrag - med utgångspunkt i denna kartläggning och analys identifiera om det
finns exempel på uppgifter eller uppdrag som bör förtydligas och vid
behov lämna förslag på justeringar av regeringens styrning - ge exempel på hur myndigheter följt upp resultatet av informations- och
kommunikationsinsatser samt vad som kan vara lämpliga metoder i ett
sådant arbete - redogöra för om myndigheterna förhåller sig till den så kallade försiktighetsprincipen när de fattar beslut om informations- och kommunikationsinsatser samt ge vägledning för hur en tillämpning av denna princip kan gå till.
Statskontoret ska redovisa uppdraget till Finansdepartementet senast den 4 mars 2024.