Ta fram förslag på åtgärder för att öka digitaliseringen av de statliga myndigheternas inköp
Regeringen ger Statskontoret i uppdrag att lämna förslag på åtgärder för att öka digitaliseringen av de statliga myndigheternas inköp.
Statskontoret ska analysera varför vissa myndigheter i hög utsträckning hanterar beställningar digitalt och matchar fakturor mot beställningar medan andra myndigheter inte gör det. Analysen ska ske utifrån ett urval av myndigheter samt med utgångspunkt i Myndigheten för digital förvaltnings (Digg) och Ekonomistyrningsverkets (ESV) uppföljningar av myndigheternas digitala inköp respektive efterlevnaden av det ekonomiadministrativa regel-verket. Baserat på analysen ska Statskontoret lämna förslag på åtgärder som regeringen kan vidta för att öka digitaliseringen av de statliga myndigheternas inköp. Statskontoret ska analysera förslagens konsekvenser i enlighet med kraven i förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar.
Vid genomförande av uppdraget ska Statskontoret inhämta kunskap, erfarenheter och synpunkter från Digg, Upphandlingsmyndigheten, Statens servicecenter (SSC) och Kammarkollegiet.
Uppdraget ska senast den 21 mars 2026 redovisas till Regeringskansliet (Finansdepartementet).