Till huvudinnehåll

Den nya Försäkringskassan – i rätt riktning men långt kvar

2009:19
Publicerad: 2009-10-01

Den 1 januari 2005 bildades en ny sammanhållen statlig myndighet för socialförsäkringens administration – Försäkringskassan. Statskontoret har tidigare lämnat fyra delrapporter. Inför denna slutrapport har Statskontoret haft i uppdrag att göra en samlad bedömning av i vilken utsträckning Försäkringskassans förändringsarbete innebär en bättre fungerande administration av socialförsäkringen.

Statskontoret har tidigare pekat på problem med bristande samordning i styrningen, problem med rättssäkerhet och service till medborgarna, svagt genomslag av personalpolitiken och brister i styrningen av IT-verksamheten. Statskontoret konstaterar i denna slutrapport att under det senaste året har tydliga förbättringar åstadkommits i verksamheten. Försäkringskassan arbetar mer systematiskt med uppföljning och kvalitet i handläggningen. Läget inom Försäkringskassan är mer stabilt än tidigare och ledningen eftersträvar en bättre dialog med linjeorganisationen.

Det går emellertid ännu inte att se några tydliga förbättringar av effektiviteten. Statskontoret har funnit att det finns tendenser till bristande kommunikation och samarbete mellan olika delar av organisationen. Förändringstakten inom Försäkringskassan har växlats ned och det har inneburit att väsentliga utvecklingsprojekt tillfälligt stoppats. Det i sin tur innebär att vinsterna med den nya organisationen och det nya arbetssättet inte kan hämtas hem i den takt som var planerad.