Grönt, gult eller rött ljus? Utvärdering av ändrad ansvarsfördelning för körkortsfrågor
År 2010 flyttades körkortshanteringen från länsstyrelserna till Transportstyrelsen. Målet med reformen var att verksamheten skulle effektiviseras genom en digital och delvis automatiserad handläggning.
Statskontorets utvärdering visar att reformen var dåligt förberedd. Transportstyrelsens ärendehanteringssystem var inte färdigutvecklat vid uppstarten. Dessutom fungerade övertagandet av närmare 140 000 öppna ärenden från länsstyrelserna dåligt. Sammantaget ledde detta till stora ärendebalanser och långa handläggningstider hos Transportstyrelsen. Under de fyra första åren efter reformen återkallades 11 000 färre körkort än under motsvarande period på länsstyrelsetiden. Utvärderingen visar också att målet att sänka kostnaderna för körkortsverksamheten inte har uppnåtts. Däremot har målet om bättre förutsättningar för en enhetlig rättstillämpning infriats.
I rapporten redovisar Statskontoret vilka lärdomar det går att dra av reformen. Statskontoret föreslår att regeringen bör följa upp hur kostnaderna för verksamheten utvecklas och att den rättsliga regleringen av automatiskt fattade beslut ses över.