Statsförvaltningen i korthet 2025
Sammanfattning
Statskontoret har i uppdrag att följa och beskriva den offentliga sektorns utveckling. I den årliga rapporten Statsförvaltningen i korthet redovisar vi information om den statliga förvaltningens struktur och organisation. Vi redogör för de förändringar som har skett under året och för trender under längre tid. De uppgifter som vi redovisar bygger på statistik från andra aktörer och på egna kartläggningar.
Ingen förändring i antalet myndigheter sedan 2024
Den första januari 2025 fanns det 367 myndigheter under regeringen. Det är lika många som den första januari 2024. Den senaste förändringen av antalet myndigheter under regeringen skedde 2024. Regeringen inrättade då två nya myndigheter: Mediemyndigheten och Utbetalningsmyndigheten. Mediemyndigheten bildades genom en sammanslagning av Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv.
Sedan 2015 har antalet myndigheter under regeringen varierat mellan 364 och 374. Men i ett längre tidsperspektiv har antalet myndigheter minskat kraftigt. Sedan 2005 har antalet myndigheter under regeringen minskat med nästan 200.
Flest myndigheter finns inom verksamhetsområdet samhällsskydd och rättsskipning. Många myndigheter finns också inom områdena näringslivsfrågor, allmän offentlig förvaltning och utbildning.
Antalet årsarbetskrafter fortsätter att öka
Antalet årsarbetskrafter i staten har ökat mer under senare år än tidigare, trots att antalet myndigheter inte har ökat. Samtidigt har statens andel av antalet anställda på arbetsmarknaden varit i stort sett oförändrad under många år. I dag finns drygt 262 000 årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen. Det är ungefär 5 000 fler än under förra året. För tio år sedan fanns det ungefär 215 000 årsarbetskrafter i myndigheterna. Årsarbetskrafterna i myndigheterna under regeringen har ökat varje år sedan 2009.
Polismyndigheten är den största myndigheten under regeringen, med cirka 38 000 årsarbetskrafter. Men de flesta av myndigheterna är förhållandevis små. Drygt 40 procent av myndigheterna har färre än 50 årsarbetskrafter.
Enrådighet är den vanligaste ledningsformen
Ungefär 35 procent av myndigheterna under regeringen är enrådighetsmyndigheter. I en enrådighetsmyndighet är myndighetschefen direkt ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen. Samtidigt har antalet styrelsemyndigheter ökat på senare tid. Det är vanligt att stora myndigheter leds av en styrelse.
Antalet särskilda organ i myndigheterna har blivit fler över tid. Vår kartläggning visar att det finns 100 särskilda beslutsorgan och 79 särskilda rådgivande organ i myndigheterna under regeringen. Totalt sett är det 10 myndigheter som har både minst ett särskilt beslutsorgan och ett särskilt rådgivande organ. Många myndigheter har mer än ett särskilt beslutsorgan.
Stora skillnader när det gäller hur allmänheten bedömer myndigheternas kvalitet
Statskontoret undersöker varje år hur allmänheten uppfattar arbetet och kvaliteten vid ett antal myndigheter. Undersökningen visar att allmänheten anser att myndigheterna under regeringen sköter sina uppgifter olika väl. Polisen och Skatteverket är de myndigheter som allmänheten anser sköter sin uppgift bäst. Försäkringskassans betygbalans har minskat jämfört med förra året och myndigheten hamnar nu på en negativ betygbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra.
De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med när det gäller hur de sköter sin uppgift är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Skolinspektionen. Men Arbetsförmedlingen får ändå bättre betyg i år än året innan.
Majoriteten av de som har besökt ett statligt servicekontor instämmer helt i att väntetiden var acceptabel samt att de har fått den hjälp som de behövde. De flesta som har besökt ett statligt servicekontor är också förhållandevis nöjda med var servicekontoret ligger. Sammantaget får Statens servicecenter fortsatt ett positivt omdöme från allmänheten, men resultatet är något lägre i år. Andelen som instämmer helt i påståendena har minskat, och detta gäller samtliga frågor i undersökningen.
Inledning
Statskontoret har i uppdrag att följa och beskriva den offentliga sektorns utveckling. I Statsförvaltningen i korthet redovisar vi information om den statliga förvaltningens struktur och organisation.
Vi redovisar bland annat uppgifter om antalet myndigheter, deras ledningsformer och särskilda organ. Rapporten beskriver även personalen i staten och hur många som arbetar i den statliga förvaltningen. Vi beskriver även hur allmänheten uppfattar vissa av de statliga myndigheterna.
Underlag och genomförande
Uppgifterna i den här rapporten bygger på statistik från andra aktörer och på egna kartläggningar. I rapporten redogör vi för förändringar som har skett under året, och även för trender under längre tid.
Vi använder data från olika källor
Rapporten bygger på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB), Domstolsverket och Arbetsgivarverket. Vi använder också uppgifter från den årliga undersökning som SOM-institutet vid Göteborgs universitet genomför i samverkan med Statskontoret. Vi har även kartlagt vissa delar av innehållet i myndigheternas instruktioner.
Vi har beräknat antalet statliga myndigheter under regeringen utifrån uppgifter som Statskontoret har sammanställt från olika källor. I vår redovisning ingår både de myndigheter som har fått en specifik förordning med instruktion från regeringen och de myndigheter som styrs av en särskild lag. Vi har bara räknat med de myndigheter som inte har ett tidsbegränsat uppdrag.
Vi har fått uppgifter om myndigheternas årsarbetskrafter från SCB. Vi har kompletterat uppgifterna genom en egen undersökning genomförd 2024, eftersom det saknas officiella uppgifter för ungefär 50 myndigheter. Det gäller framför allt de mycket små myndigheterna. De är ofta nämndmyndigheter där de totala arbetsinsatserna är mindre än en heltidstjänst per år. De som arbetar vid de flesta av dessa myndigheter är anställda vid en så kallad värdmyndighet. Till exempel är Skatteverket värdmyndighet för Forskarskattenämnden. Vi har hämtat information om årsarbetskrafter antingen direkt från dessa myndigheter eller från deras värdmyndighet. Uppgifter om domstolarnas årsarbetskrafter har vi inhämtat från Domstolsverket.
Vi har använt tre olika källor för att beskriva arbetskraften i den statliga sektorn. I första hand har vi använt statistik från SCB:s två statistikprodukter Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) respektive Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). Vi har också använt oss av uppgifter om antalet anställda i staten från Arbetsgivarverket.
Statskontoret undersöker varje år hur allmänheten bedömer kvaliteten i den statliga verksamheten. Det gör vi i samverkan med SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Vi har baserat kapitel 6 i rapporten på resultaten från 2024 års undersökning.
Vi har kartlagt myndigheternas instruktioner
Förutom statistik från olika källor bygger rapporten även på vår egen kartläggning av myndigheternas instruktioner och de lagar som styr myndigheternas verksamhet. Genom kartläggningen kan vi bland annat redovisa myndigheternas ledningsform och särskilda organ. Vi kan även redovisa vilka myndigheter som har ett insynsråd och en överdirektör.
Vi redovisar längre tidsserier än tidigare år
Under 2024 har Statskontoret utvecklat sin myndighetsförteckning vilket medfört att vi kan redovisa längre tidsserier än tidigare år. I rapporten redovisar vi bland annat antalet myndigheter med start från 2005 och sedan årvis från 2007 och framåt. I tidigare rapporter har vi haft 2005 som start år, men sedan redovisat årsvisa siffror från 2014 och framåt.
Rapportens disposition
I kapitel 2 redovisar vi uppgifter om antalet myndigheter under regeringen och utvecklingen under senare år. Vi beskriver också myndigheterna utifrån verksamhetsområde och departement. Därtill redovisar vi vissa uppgifter om var i landet som den statliga förvaltningen finns.
I kapitel 3 redovisar vi uppgifter om myndigheternas storlek mätt i antal årsarbetskrafter.
I kapitel 4 redogör vi för myndigheternas ledningsformer och för särskilda organ inom myndigheterna.
I kapitel 5 redovisar vi uppgifter om de som är anställda i staten.
I kapitel 6 beskriver vi hur allmänheten uppfattar kvaliteten i vissa av de statliga myndigheterna.
Myndigheter under regeringen
I det här kapitlet redovisar vi antalet myndigheter under regeringen och redogör för hur antalet har förändrats över tid. Vi redovisar även uppgifter om hur myndigheterna fördelar sig inom olika verksamhetsområden samt uppgifter om var i landet de finns.
Statskontoret definierar en myndighet som en varaktig verksamhet med en egen instruktion i förordning eller lag. Till myndigheter under regeringen räknar vi enbart permanenta verksamheter. Vår definition omfattar de statliga förvaltningsmyndigheterna, de statliga affärsverken, domstolarna och AP-fonderna.
Vi räknar utlandsmyndigheterna som delar av Regeringskansliet. Vi redovisar inte uppgifter om myndigheter under riksdagen, som Riksdagsförvaltningen och Riksrevisionen.
I vissa delar av redovisningen redogör vi för uppgifter om hela den statliga sektorn, där också myndigheter under riksdagen ingår. Då framgår det i texten att uppgifterna gäller för hela den statliga sektorn.
Det finns 367 myndigheter under regeringen
Den första januari 2025 fanns det 367 myndigheter under regeringen. Det är lika många som den första januari 2024.
Ingen förändring i antalet myndigheter sedan 2024
Den senaste förändringen av antalet myndigheter under regeringen skedde 2024. Regeringen inrättade då två nya myndigheter: Utbetalningsmyndigheten och Mediemyndigheten.
Utbetalningsmyndigheten är en styrelsemyndighet under Finansdepartementet. Myndigheten ska förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.[1] Sedan myndigheten inrättades har antalet årsarbetskrafter stigit med cirka 40 procent. I dag har myndigheten cirka 80 årsarbetskrafter.
Mediemyndigheten är en enrådighetsmyndighet under Kulturdepartementet. Myndigheten bildades genom en sammanslagning av Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv. Myndigheten ska bland annat verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet.[2] Mediemyndigheten har i dag samma antal årsarbetskrafter som när myndigheten inrättades.
Antalet myndigheter har inte förändrats mycket under de senaste tio åren
Under det senaste årtiondet har antalet myndigheter från år till år oftast inte förändrats mycket (figur 1). Men mellan 2014 och 2015 är ett undantag, då Polismyndigheten bildades genom att slå samman Rikspolisstyrelsen, Statens kriminaltekniska laboratorium och de 21 regionala länspolismyndigheterna. Efter det har antalet myndigheter under regeringen varierat mellan 364 och 374.
I ett längre tidsperspektiv har antalet myndigheter minskat kraftigt. Sedan 2005 har antalet myndigheter under regeringen minskat med nästan 200. Mellan 2007 och 2013 minskade antalet myndigheter under regeringen med 100, från 497 till 397. I början av 1990-talet fanns det strax över 1 300 myndigheter under regeringen.[3]
Figur 1. Antal myndigheter under regeringen.
Kommentar: Gäller 1 januari varje år. Vi har inte med uppgifter för 2006 eftersom det saknas data.
Källa: SCB och Statskontoret.
Myndigheterna har blivit färre men större
Myndigheterna under regeringen har blivit färre, men större sett till antal anställda i genomsnitt. Den främsta anledningen till att antalet myndigheter har minskat i ett längre perspektiv är att regeringen under en period ombildade regionala och lokala myndigheter till centrala myndigheter. De ombildades då från att vara så kallade myndighetskoncerner till att bli enmyndigheter. Regeringen har också slagit ihop mindre myndigheter till större myndigheter, eller införlivat mindre myndigheter i större myndigheter. Flera av de största myndigheterna i statsförvaltningen har tidigare varit myndighetskoncerner med en regional organisation. Det gäller till exempel Försvarsmakten, Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Regeringen vill minska antalet myndigheter framöver
I budgetpropositionen för 2025 framgår regeringens inriktning gällande förvaltningspolitiken. Regeringen anser att statsförvaltningen behöver bli mer ändamålsenligt organiserad och mindre fragmenterad. För åstadkomma detta vill regeringen minska antalet myndigheter i statsförvaltningen samtidigt som myndigheterna prioriterar sina kärnuppgifter.[4]
Till att följd av denna inriktning har regeringen bland annat beslutat att slå samman Ekonomistyrningsverket (ESV) och Statskontoret, Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) samt Myndigheten för arbetsmiljökunskap (Mynak) och Arbetsmiljöverket.[5]
Regeringen gav under 2024 en utredare i uppdrag att biträda Kulturdepartementet med att ta fram förslag om och hur uppgifterna vid Statens centrum för arkitektur och design (ArkDes) och Statens konstråd kan inordnas i Moderna museet. I början av 2025 föreslog utredaren att en sådan sammanslagning av myndigheterna bör genomföras.[6]
Regeringen har även gett två myndighetspar i uppdrag att lämna förslag på hur ena myndighetens uppgifter kan överföras till och inordnas i den andra myndigheten. Myndigheterna är Post- och Telestyrelsen (PTS) och Myndigheten för digital förvaltning (Digg) samt Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) och Statens försvarshistoriska museer (SFHM).[7]
Regeringen vill även analysera vidare förslagen i Statskontorets rapport om nämndmyndigheterna och förslagen i Utredningen om mindre myndigheters organisering och uppgifter.[8] Statskontoret föreslår i sin rapport att vissa nämndmyndigheter bör avvecklas och deras uppgifter överförs i andra myndigheter samt att vissa nämndmyndigheter ändrar sin organisationsform.[9] Mot bakgrund av ett av förslagen i rapporten har regeringen beslutat att uppgifterna för Nämnden för hemslöjdsfrågor ska inordnas i Statens kulturråd. Beslutet innebär att nämnden avvecklas från och med den 1 januari 2026.[10]
Utredningen om mindre myndigheters organisering och uppgifter föreslår att nio myndigheters uppgifter och verksamhet överförs till och inordnas i en annan myndighet samt att vissa uppgifter överförs från sju myndigheter till andra myndigheter.[11]
Myndigheter kan delas in i 10 verksamhetsområden
Myndigheternas verksamheter och funktioner är i många fall mycket olika varandra. Men det går att dela in dem i några generella grupper utifrån deras verksamhetsområde. Vi använder de verksamhetsområden som framgår av OECD:s officiella indelning av offentlig verksamhet, Classification of the Functions of Government (Cofog).[12] OECD delar in offentlig verksamhet i följande tio områden:
- Allmän offentlig förvaltning
- Försvar
- Samhällsskydd och rättsskipning
- Näringslivsfrågor
- Miljöskydd
- Bostadsförsörjning och samhällsutveckling
- Hälso- och sjukvård
- Fritid, kultur och religion
- Utbildning
- Socialt skydd
Flest myndigheter finns inom området Samhällsskydd och rättsskipning
Sveriges myndigheter är koncentrerade till ett fåtal verksamhetsområden (figur 2). Flest myndigheter finns inom verksamhetsområdet Samhällsskydd och rättsskipning. Det beror framför allt på att landets domstolar ingår i det verksamhetsområdet. Förhållandevis många myndigheter finns också inom områdena Allmän offentlig förvaltning, Näringslivsfrågor och Utbildning. Det finns betydligt färre myndigheter inom områdena Bostadsförsörjning och samhällsutveckling, Miljöskydd samt Hälso- och sjukvård.
Figur 2. Antal myndigheter under regeringen efter verksamhetsområde, 2025.
Källa: ESV och Statskontorets beräkningar.
Ytterligare ett exempel på hur myndigheterna skiljer sig åt är att drygt 160 myndigheter enligt sin instruktion har rätt att utfärda föreskrifter. Det gäller med andra ord knappt hälften av myndigheterna. Sådana myndigheter finns inom samtliga verksamhetsområden.
Flest myndigheter finns under Justitiedepartementet
Drygt en tredjedel av myndigheterna finns under Justitiedepartementet. Det beror framför allt på att domstolarna ligger där. Om vi räknar bort domstolarna så finns det flest myndigheter under Finansdepartementet och Utbildningsdepartementet. Under Finansdepartementet ligger bland annat de 21 länsstyrelserna och de 6 AP-fonderna. Under Utbildningsdepartementet ligger bland annat 30 högskolor och universitet, det vill säga alla universitet och högskolor i Sverige utom Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). SLU ligger under Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.
Tabell 1. Antal myndigheter per departement, 2025.
Departement | Antal | Andel |
Arbetsmarknadsdepartementet | 15 | 4 % |
Finansdepartementet | 60 | 16 % |
Försvarsdepartementet | 16 | 4 % |
Justitiedepartementet | 125 | 34 % |
Klimat- och näringslivsdepartementet | 25 | 7 % |
Kulturdepartementet | 23 | 6 % |
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet | 17 | 5 % |
Socialdepartementet | 22 | 6 % |
Statsrådsberedningen | 3 | 1 % |
Utbildningsdepartementet | 52 | 14 % |
Utrikesdepartementet | 9 | 2 % |
Samtliga | 367 | - |
Kommentar: Det förekommer viss avrundningsdifferens i kolumnen som anger andel. Därför summerar kolumnen inte till 100 procent. Statens haverikommission övergick från Justitiedepartementet till Försvarsdepartementet 2023. Tidigare upplagor av rapporten har inte noterat denna förändring.
Flest statligt anställda finns i Stockholms län
Det finns flest statligt förvärvsarbetande i Stockholms län. Även i Västra Götalands, Skåne och Uppsala län är antalet statligt förvärvsarbetande förhållandevis högt. Lägst antal statligt förvärvsarbetande finns i Gotlands, Kronobergs och Kalmar län (figur 3).
Figur 3. Antal statliga förvärvsarbetare per län, 2023.
Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).
Ett annat sätt att undersöka den statliga närvaron är att beräkna en så kallad lokaliseringskvot. Kvoten relaterar andelen statligt anställda per län till den andel av befolkningen som bor i länet. Ju större kvoten är desto större är antalet statligt anställda i förhållande till befolkningen i länet. Om ett län har en lokaliseringskvot på 1,0 innebär det att antalet statligt förvärvsarbetande ligger i nivå med befolkningen. Om kvoten är mindre än 1,0 innebär det att andelen statligt förvärvsarbetande är låg i förhållande till befolkningen.[13]
Uppsala, Gotlands och Norrbottens län har högst lokaliseringskvot 2023 (figur 4). Lägst kvot har Kronobergs, Kalmar och Hallands län.
Figur 4. Antal anställda i statlig förvaltning i förhållande till befolkningen, 2023.
Kommentar: Intervallet är konstruerat så att alla kategorier så långt som möjligt innehåller samma antal län.
Källa: SCB:s befolkningsstatistik per län 2023 och SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS) (Sysselsatta efter bostadens belägenhet. Årligt register efter region, arbetsställets sektorstillhörighet, kön, ålder och år). Figuren gäller sysselsatta i staten i åldrarna 15–74 år.
Få omlokaliseringar de senaste åren
Regeringen har tidigare omlokaliserat myndigheter för att öka statens regionala närvaro. Mellan 2016 och 2019 fattade regeringen beslut om att omlokalisera hela eller delar av 19 myndigheter.[14] Därefter har endast ett fåtal myndigheter omlokaliserat delar av sin verksamhet. Ett exempel är att Statens servicecenter under 2021 fick i uppdrag att lokalisera delar av sin verksamhet till Kiruna.[15]
Servicekontoren förväntas att minska framöver
Vi har i tidigare upplagor av denna rapport redovisat vilka nya servicekontor som Statens servicecenter har öppnat under året. Till exempel gav regeringen Statens servicecenter i uppdrag 2021 att öppna minst 28 nya servicekontor under 2022 och 2023. Kontoren skulle främst ligga i gles- och landsbygden samt i socialt utsatta områden.[16] Regeringen ändrade sedan uppdraget 2022 och ville se att antalet kontor som skulle öppnas var i stället minst 27.[17]
I budgetpropositionen för 2025 aviserade regeringen att anslag 1:15 Statens servicecenter ska minska under perioden 2025–2027. Anslaget beräknas att minska med 50 miljoner kronor 2025, 100 miljoner kronor 2026 och 150 miljoner kronor 2027.[18] Regeringen avser att ge Statens servicecenter i högre grad bestämmanderätt över vart servicekontoren ska vara etablerade.[19]
Till följd av den här inriktningen har Statens servicecenter fått i uppdrag av regeringen att redovisa en ny plan för organiseringen av servicekontorsnätet.[20] I Statens servicecenters delredovisning av uppdraget bedömer myndigheten att cirka 35 servicekontor behöver läggas ner till följd av det minskade anslaget.[21] Enligt myndigheten kommer antalet kontor behöva minska i alla delar av landet, såsom gles- och landsbygdsområden, storstadsområden och områden där utanförskapet är stort. Myndigheten bedömer att nedläggningen av kontor kommer leda till minskad tillgänglighet i gles- och landsbygdsområden samt i områden där utanförskapet är stort. I storstadsområden bedömer myndigheten att det finns en risk för köbildning och längre väntetider.[22]
Myndigheternas storlek
I det här kapitlet redovisar vi myndigheternas storlek i antal årsarbetskrafter. Vi redogör för hur många årsarbetskrafter som finns i myndigheterna under regeringen och för vissa skillnader jämfört med tidigare år.
Vi använder måttet antal årsarbetskrafter för att jämföra myndigheternas storlek. Antalet årsarbetskrafter motsvarar antalet anställda omräknat till heltidstjänster.
Myndigheterna varierar stort i antal årsarbetskrafter
De största myndigheterna under regeringen har tiotusentals årsarbetskrafter och de minsta har mindre än en hel årsarbetskraft. Totalt finns det ungefär 262 000 årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen.
Figur 5. Antal myndigheter under regeringen indelade efter antal årsarbetskrafter, 2025.
Kommentar: Vi saknar uppgifter om myndigheterna Försvarets radioanstalt (FRA) och Säkerhetspolisen (Säpo), och således ingår inte de två myndigheterna i figuren ovan.
Källa: SCB, Domstolsverket, myndigheternas årsredovisningar, mejluppgifter från myndigheter samt Statskontorets egna beräkningar.
Många myndigheter är små
Många myndigheter är förhållandevis små. Drygt 40 procent av myndigheterna har färre än 50 årsarbetskrafter. Fler än var fjärde myndighet har färre än 30 årsarbetskrafter. Bland de minsta myndigheterna finns ett antal nämndmyndigheter, till exempel Högskolans avskiljandenämnd och Fideikommissnämnden. De har färre än en halv årsarbetskraft var.
Polisen och Försvarsmakten är störst
Fem myndigheter har fler än 10 000 årsarbetskrafter. Den största är Polismyndigheten som har cirka 38 000 årsarbetskrafter. Näst störst är Försvarsmakten, som följs av Kriminalvården och Försäkringskassan. Försvarsmakten har drygt 26 200 årsarbetskrafter, Kriminalvården strax över 17 000 och Försäkringskassan drygt 11 200.
Universiteten och högskolorna
Bland universiteten och högskolorna är Lunds universitet störst, följt av Uppsala universitet och Göteborgs universitet (tabell 2). Vid Lunds universitet finns det drygt 7 400 årsarbetskrafter, vid Uppsala universitet knappt 6 700 och vid Göteborgs universitet ungefär 5 800. Övriga universitet och högskolor har mellan 53 och cirka 5 000 årsarbetskrafter. Minst är Kungliga konsthögskolan. Totalt finns det ungefär 61 000 årsarbetskrafter vid landets universitet och högskolor.
Tabell 2. Antal årsarbetskrafter vid universiteten och högskolorna, 2025.
Universitet/högskola | Antal årsarbetskrafter 2024 |
---|---|
Lunds universitet | 7 403 |
Uppsala universitet | 6 695 |
Göteborgs universitet | 5 755 |
Karolinska institutet | 4 987 |
Stockholms universitet | 4 808 |
Kungl. Tekniska högskolan | 4 078 |
Umeå universitet | 3 994 |
Linköpings universitet | 3 762 |
Sveriges lantbruksuniversitet | 3 320 |
Linnéuniversitetet | 1 778 |
Malmö universitet | 1 654 |
Luleå tekniska universitet | 1 550 |
Örebro universitet | 1 217 |
Karlstads universitet | 1 216 |
Mälardalens universitet | 1 081 |
Mittuniversitetet | 959 |
Södertörns högskola | 853 |
Högskolan i Borås | 751 |
Högskolan Dalarna | 637 |
Högskolan i Gävle | 636 |
Högskolan i Halmstad | 605 |
Högskolan Väst | 591 |
Högskolan Kristianstad | 543 |
Försvarshögskolan | 485 |
Blekinge tekniska högskola | 450 |
Högskolan i Skövde | 428 |
Stockholms konstnärliga högskola | 195 |
Gymnastik- och idrottshögskolan | 165 |
Konstfack | 162 |
Kungliga Musikhögskolan i Stockholm | 137 |
Kungliga Konsthögskolan | 53 |
Totalt | 60 946 |
Källa: SCB
Årsarbetskrafterna i myndigheterna har ökat
Antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen har ökat med cirka 5 000 mellan 2024 och 2025. Under 2023 ökade antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen med ungefär 9 000. Det är den största ökningen av antalet årsarbetskrafter sedan 2020. Årsarbetskrafterna har ökat varje år sedan 2009.
Figur 6. Antal årsarbetskrafter i myndigheter under regeringen, tusental.
Kommentar: Uppgifterna är från februari varje år med vissa undantag. För AP-fonderna använder vi uppgifter från årsredovisningarna. För perioden 2000–2007 redovisas inte uppgifter samtliga år eftersom det saknas data.
Källa: SCB, Domstolsverket, myndigheternas årsredovisningar, mejluppgifter från myndigheter samt Statskontorets egna beräkningar.
Antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen har ökat mer under senare år än tidigare. Från 2015 till 2025 ökade antalet årsarbetskrafter med 47 000. Under perioden 2005–2015 ökade antalet årsarbetskrafter med 7 000. Från 2022 till 2025 har antalet årsarbetskrafter ökat med 21 000.
Vissa myndigheter har ökat i storlek, medan andra har minskat
Vissa myndigheter har ökat förhållandevis mycket i storlek under året. I absoluta tal har Polismyndigheten och Kriminalvården ökat mest, med ungefär 2 300 respektive 1 800 årsarbetskrafter. Även förra året tillhörde dessa två de myndigheter som ökade mest. Även Försvarsmakten och Försvarets materielverk hör till de myndigheter som har ökat antalet årsarbetskrafter mest i absoluta tal, med ungefär 1 700 respektive 300 årsarbetskrafter.
Flera myndigheter har minskat antalet årsarbetskrafter, men minskningarna är ofta relativt små. Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Skatteverket är de myndigheter som i absoluta tal har minskat mest under året. Arbetsförmedlingen har minskat antalet årsarbetskrafter med ungefär 700 och både Försäkringskassan och Skatteverket har minskat antalet årsarbetskrafter med cirka 400 vardera. Dessa tre myndigheter är de enda som minskat antalet årsarbetskrafter med fler än 100.
Myndigheternas ledningsformer och särskilda organ
I det här kapitlet beskriver vi myndigheternas organisering, det vill säga vilka ledningsformer och särskilda organ som de har. Vi redovisar uppgifter för i år och vissa förändringar som har skett dels sedan Statskontorets kartläggning och analys av myndigheternas ledningsformer och särskilda organ 2014, dels sedan vår studie om särskilda organ 2023.[23]
Det finns i huvudsak tre ledningsformer i myndigheter
Regeringen anger en myndighets ledningsform i myndighetens instruktion. Myndighetsförordningen (2007:515) beskriver tre olika ledningsformer.
I en enrådighetsmyndighet är myndighetschefen direkt ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen.
I en styrelsemyndighet är det en styrelse som är myndighetens ledning och som har det fulla ansvaret för myndighetens verksamhet inför regeringen. Myndighetschefen svarar då för den löpande verksamheten enligt styrelsens direktiv och riktlinjer.
I en nämndmyndighet är det nämndens ledamöter som kollektivt är myndighetens ledning. Till skillnad från de andra två ledningsformerna har nämndmyndigheterna inte någon myndighetschef. Vissa av dem har i stället en kanslichef som sköter de administrativa uppgifterna.
Det finns myndigheter som faller inom ramen för dessa tre ledningsformer, men som i praktiken fungerar annorlunda. Det gäller bland annat högskolor och universitet, AP-fonderna, domstolarna och några andra myndigheter. Till exempel leds både högskolor och universitet samt AP-fonderna av styrelser, men dessa styrelser är av ett annat slag än de som myndighetsförordningen beskriver.
Enrådighetsmyndighet är den vanligaste ledningsformen
Enrådighet är den vanligaste ledningsformen bland myndigheterna under regeringen. Det finns sammanlagt 130 enrådighetsmyndigheter. Det motsvarar 35 procent av myndigheterna i Sverige. Antalet enrådighetsmyndigheter år 2025 är samma som år 2015 (tabell 3). Detta gäller trots att regeringen sedan 2015 har ombildat flera enrådighetsmyndigheter till styrelsemyndigheter. Det beror på att regeringen ofta har valt enrådighet som ledningsform för nya myndigheter. Till exempel valde regeringen enrådighet som ledningsform när den inrättade Myndigheten för psykologiskt försvar och Mediemyndigheten.
Drygt 70 procent (92) av de 130 enrådighetsmyndigheterna har ett insynsråd. Det är regeringen som bestämmer om det ska finnas ett insynsråd vid myndigheten eller inte. Insynsråden ska ha insyn i myndigheten och ge råd till myndighetschefen.
Tabell 3. Myndigheternas ledningsform (antal).
- | 2015 | 2025 |
---|---|---|
Myndigheter under regeringen | 374 | 367 |
Enrådighetsmyndigheter | 130 | 130 |
Styrelsemyndigheter | 36 | 41 |
Nämndmyndigheter | 79 | 70 |
Universitet och högskolor | 31 | 31 |
AP-fonder | 6 | 6 |
Övriga* | 7 | 6 |
Styrelse med begränsat ansvar, SBA** | 1 | 1 |
Domstolar | 84 | 82 |
Kommentar: Uppgifterna gäller den 1 januari 2025. Vi väljer att särredovisa AP-fonderna, universitet- och högskolorna samt domstolarna eftersom deras ledning fungerar annorlunda än de ledningsformer som framgår av Myndighetsförordningen (2007:515).
*Hit räknas Arbetsgivarverket, Lagrådet, Regeringskansliet, Styrelsen för samefonden, Svenska FAO-kommittén, Svenska ILO-kommittén och Zornsamlingarna (för 2015).
**Styrelse med begränsat ansvar är en äldre ledningsform och fanns tidigare reglerad i verksförordningen (1995:1322). Nu finns endast Sametinget kvar i kategorin.[24]
Källa: Statskontorets kartläggning av myndigheternas instruktioner.
Antalet styrelsemyndigheter har ökat sedan 2015
Styrelsemyndigheterna har blivit fler sedan 2015. Under perioden har flera enrådighetsmyndigheter ombildats till styrelsemyndigheter. Några exempel är Socialstyrelsen, Skatteverket och Statens jordbruksverk. Det har även bildats nya styrelsemyndigheter, till exempel Institutet för mänskliga rättigheter och Utbetalningsmyndigheten. Det är vanligt att stora myndigheter leds av en styrelse.
Könsfördelningen i styrelserna är relativt jämn. En något mindre andel av ledamöterna är kvinnor (tabell 4). Av myndighetscheferna för styrelsemyndigheter är 46 procent kvinnor. Samtliga styrelser har representation av både kvinnor och män.
Tabell 4. Könsfördelning i styrelserna, andel kvinnor i respektive grupp.
- | Andel kvinnor (procent) | Antal ledamöter |
---|---|---|
Myndighetschefer | 46 | 41 |
Ordförande | 46 | 41 |
Övriga ledamöter | 48 | 250 |
Samtliga | 48 | 332 |
Kommentar: De två styrelsemyndigheterna Kärnavfallsfonden och Sveriges författarfond saknar myndighetschef. Vi räknar därför styrelseordförandena i dessa myndigheter som myndighetschefer i denna tabell.
Källa: Uppgifterna är hämtade från myndigheternas årsredovisningar eller verksamhetsberättelser och avser den 31 december 2024.
Antalet nämndmyndigheter har minskat sedan 2015
Nämndmyndigheterna har blivit färre sedan 2015. Det beror delvis på att vissa nämndmyndigheter har upphört, men också på att vissa har införlivats i andra myndigheter. Ett exempel är nämndmyndigheten E-legitimationsnämnden som 2018 uppgick i den nybildade Myndigheten för digital förvaltning (Digg). Ett annat exempel är de sex regionala etikprövningsnämnderna som 2019 uppgick i den nybildade Etikprövningsmyndigheten.
Det finns 21 myndigheter som har en överdirektör
21 myndigheter ska enligt sin instruktion ha en överdirektör (tabell 5). Det är regeringen som utser en myndighets överdirektör. Överdirektören är myndighetschefens ställföreträdare.[25]. Jämfört med förra året har ytterligare två myndigheter fått en överdirektör: Statens institutionsstyrelse och Statens skolverk.[26]
Ungefär en fjärdedel av de myndigheter som har en överdirektör har mellan 1 000 och 2 000 årsarbetskrafter (tabell 5). Bland de myndigheter som har en överdirektör är Kriminalvården störst, med nästan 17 200 årsarbetskrafter. Ekonomistyrningsverket är minst bland dessa myndigheter, med 150 årsarbetskrafter.
Tabell 5. Antal årsarbetskrafter i de myndigheter som har en överdirektör, 2025.
Myndighet | Antal årsarbetskrafter 2024 |
---|---|
Kriminalvården | 17 159 |
Försäkringskassan | 11 224 |
Trafikverket | 10 507 |
Arbetsförmedlingen | 9 085 |
Skatteverket | 8 906 |
Migrationsverket | 5 022 |
Statens institutionsstyrelse | 4 168 |
Försvarets materielverk | 2 878 |
Tullverket | 2 429 |
Transportstyrelsen | 2 104 |
Statens jordbruksverk | 1 647 |
Totalförsvarets forskningsinstitut | 1 363 |
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap | 1 276 |
Luftfartsverket | 1 154 |
Kustbevakningen | 959 |
Statens skolverk | 871 |
Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 598 |
Statens fastighetsverk | 571 |
Tillväxtverket | 458 |
Ekonomistyrningsverket | 150 |
Försvarets radioanstalt | - |
Kommentar: Vi saknar uppgifter om antal årsarbetskrafter för myndigheten Försvarets radioanstalt (FRA).
Källa: Statskontorets kartläggning av myndigheternas instruktioner. SCB.
Det finns ytterligare ett antal myndigheter som enligt sin instruktion ska ha någonting som liknar en överdirektör. Till exempel ska Riksantikvarieämbetet ha en överantikvarie. Ett annat exempel är att länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län ska ha en länsöverdirektör och att övriga länsstyrelser ska ha ett länsråd.
Inom vissa myndigheter finns det särskilda organ
Inom en del myndigheter finns så kallade särskilda organ. Vissa av dessa organ kan fatta egna beslut, medan andra är rådgivande. Regeringen beslutar i många fall om vissa eller samtliga ledamöter i dessa organ. I de flesta fall är det myndighetschefen som är ordförande. Vår kartläggning omfattar de särskilda organ som regleras i myndigheternas instruktioner. Vi har identifierat enstaka exempel på särskilda organ som regleras i andra förordningar, men dessa ingår inte i vår kartläggning. Det finns också personalansvarsnämnder.[27] Dessa omfattas inte heller av vår kartläggning.
Särskilda beslutsorgan kan till exempel ha till uppgift att fördela vissa bidrag, besluta i rättsliga eller medicinska frågor eller om föreskrifter och allmänna råd. De kallas ofta råd, nämnder eller delegationer. Det finns också myndigheter som kallas råd, nämnder eller delegationer. Den huvudsakliga skillnaden mellan dem är att de råd, nämnder eller delegationer som är myndigheter regleras av en egen instruktion.
Särskilda rådgivande organ har ofta någon typ av expertkunskap. Till exempel är vissa av de rådgivande organen vetenskapliga råd och vissa bidrar med råd eller tolkningar som gäller författningsfrågor. Ibland är syftet också att samverka med andra myndigheter eller intressenter. De särskilda rådgivande organen fattar inte egna beslut.
Under 2023 genomförde Statskontoret en studie om de särskilda organen. Vår kartläggning visar exempelvis att det inte finns några bestämmelser om särskilda organ i myndighetsförordningen. Omfattningen av verksamheten i organen skiljer sig också mycket åt. Det finns organ vars verksamhet begränsas till ett årligt möte med förberedelser. Andra organ fungerar i praktiken som små myndigheter, med heltidsanställd personal.[28]
Det finns 179 särskilda organ i myndigheterna
Vår kartläggning visar att det finns 179 särskilda organ i myndigheterna. Det är ett särskilt organ fler jämfört med förra året. Av dessa är 100 särskilda beslutsorgan och 79 särskilda rådgivande organ.
Det är 54 myndigheter som har minst ett särskilt beslutsorgan. Det är lika många myndigheter som förra året. Även det totala antalet särskilda beslutsorgan är lika många. Men det har skett en förändring i vilka myndigheter som har ett särskilt beslutsorgan och vilka särskilda beslutsorgan som finns. Till exempel har regeringen avvecklat Myndigheten för stöd och trossamfunds särskilda beslutsorgan Rådet för beslut om statsbidrag. Det har medfört att myndigheten inte längre har något särskilt beslutsorgan.[29] Ett annat exempel är att regeringen har inrättat det nya särskilda beslutsorganet Delegationen för kontroll på begäran av enskild vid Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamhet. Det är myndighetens enda särskilda organ.[30] Flest särskilda beslutsorgan har Vetenskapsrådet (7) och Statens jordbruksverk (6).
Det är 49 myndigheter som har minst ett särskilt rådgivande organ. Det är lika många myndigheter som förra året. Det totala antalet särskilda rådgivande organ är ett fler än förra året. Det beror på att regeringen har inrättat ytterligare ett särskilt rådgivande organ vid Statens skolverk kallat Vetenskapliga rådet.[31]
10 myndigheter har både minst ett särskilt beslutsorgan och ett särskilt rådgivande organ. Många myndigheter har mer än ett särskilt beslutsorgan (tabell 6).
Tabell 6. Särskilda organ i myndigheterna 2023–2025 (antal).
- | 2023 | 2024 | 2025 |
Antal myndigheter med ett eller flera särskilda beslutsorgan | 57 | 54 | 54 |
Totalt antal särskilda beslutsorgan i dessa myndigheter | 99 | 100 | 100 |
Antal myndigheter med ett eller flera rådgivande organ | 49 | 49 | 49 |
Totalt antal rådgivande organ i dessa myndigheter | 76 | 78 | 79 |
Källa: Statskontorets kartläggning av myndigheternas instruktioner. Siffrorna från 2023 utgår i från Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad, hur och varför.
Antalet särskilda organ i myndigheterna har blivit fler över tid
Antalet särskilda beslutsorgan och särskilda rådgivande organ har ökat över tid. Under 2013 fanns det 97 särskilda beslutsorgan fördelade på 51 myndigheter och 59 särskilda rådgivande organ fördelade på 46 myndigheter.[32] Totalt finns det 23 fler särskilda organ i dag än under 2013 och fyra fler än under 2023.
De som arbetar i myndigheterna
I det här kapitlet redovisar vi vissa uppgifter om medarbetarna i den statliga sektorn. Det handlar exempelvis om kön, ålder och utbildningsbakgrund. Vi redovisar också uppgifter om andelen tillsvidareanställda och andelen tidsbegränsat anställda, samt om sjukfrånvaron i staten.
Vi använder oss av begreppet anställda när vi talar om antalet personer som arbetar i staten, på heltid eller deltid. Detta begrepp skiljer sig från begreppet årsarbetskrafter som är ett mått på antalet anställda omräknat till heltidstjänster. Vi använder uppgifter om antalet anställda för att kunna säga något om de anställda i statsförvaltningen som grupp, exempelvis när vi delar in gruppen efter arbetsområde, kön eller ålder.
Vi har hämtat statistiken över de anställda i statsförvaltningen från olika källor. Det innebär att uppgifterna inte är helt jämförbara, eftersom definitioner och tidpunkten för när källorna har uppdaterats kan skilja sig åt. I vissa delar av kapitlet ingår hela den statliga sektorn i begreppet anställda. Det betyder att även myndigheter under riksdagen, Regeringskansliet och riksdagens anställda är inkluderade. I andra delar redovisar vi endast uppgifter om de anställda i myndigheter under regeringen. Vi redogör i varje del vilken grupp som uppgifterna gäller för.
Antalet anställda i den statliga sektorn har ökat
Antalet anställda i staten som helhet har ökat under perioden 2013–2023 (figur 7). Antalet anställda har ökat trots att antalet statliga myndigheter har minskat under samma period.
Figur 7. Antal anställda i staten 2013–2023.
Kommentar: SCB har ersatt den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) med statistikprodukten Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). I RAMS finns statistik fram till och med 2021. Statistiken som bygger på BAS finns framställd med 2020 och 2022 som första respektive senaste referensår. De årliga uppgifterna om antalet sysselsatta i staten och övriga sektorer är högre i BAS jämfört med RAMS. För mer information, se SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister.
Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) och Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).
Den statliga sektorn är sedan länge en liten del av den totala arbetsmarknaden
Staten står sedan länge för en liten andel av den totala arbetsmarknaden. År 2023 arbetade ungefär fem procent av de anställda på hela arbetsmarknaden i staten (figur 8).
Figur 8. Andel anställda i staten och övriga sektorer 2023 (procent).
Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).
Främst fyra områden sysselsätter de anställda i myndigheterna under regeringen
Det totala antalet anställda i myndigheter under regeringen var ungefär 292 500 år 2024.[33] De fyra områden där flest anställda vid myndigheterna under regeringen arbetar är:
- Forskning och utbildning
- Administration och ekonomi
- Rättsligt arbete
- Utredning
Indelningen utgår från Arbetsgivarverkets indelningsgrund BESTA. BESTA används för att gruppera och redovisa arbetsuppgifter för anställda inom det statliga avtalsområdet.
Figur 9. Anställda i myndigheter under regeringen per arbetsområde 2024 (procent).
Kommentar: Uppgifterna gäller anställda i myndigheter under regeringen. Både anställda med månadslön och med timlön ingår. I de fall då en anställd har mer än en deltidsanställning vid olika myndigheter räknas personen som anställd vid varje myndighet och förekommer alltså mer än en gång i det totala antalet anställda. Det totala antalet anställda som andelarna avser är 292 459.
Källa: Arbetsgivarverket. Statskontoret har bearbetat materialet.
Könsfördelningen i staten är ganska jämn
Det är något fler kvinnor än män som arbetar i den statliga sektorn (figur 10). Under 2023 utgjorde kvinnor 54 procent av de som arbetar i staten, medan män utgjorde 46 procent. Det är samma andelar som föregående år. I den offentliga sektorn i övrigt är könsfördelningen mer ojämn. I kommuner utgjorde kvinnor 76 procent och män 24 procent under 2023. I regioner under samma år utgjorde kvinnor 78 procent och män 22 procent.[34] Könsfördelningen i kommunal och regional sektor är samma som 2021. Men andelen kvinnor i staten har ökat med en procentenhet mellan 2021 och 2023.
Figur 10. Kvinnor och män i staten 2005–2023 (procent).
Kommentar: När det gäller uppgifter om könsfördelning för 2021–2023 i figuren använder vi oss av SCB:s Befolkningens arbetsmarknadsstatistik (BAS). För övriga år i figuren använder vi oss av SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS). Könsfördelningen i staten år 2021 var 53 procent kvinnor och 47 procent män för både RAMS och BAS. Vi redovisar uppgifter för vart femte år mellan perioden 2005–2015. För 2021 och fram redovisar vi årliga siffror.
Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS) och Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).
Andelen kvinnor har ökat i ett längre perspektiv
I ett längre perspektiv har andelen kvinnor som arbetar i staten ökat. I slutet av nittiotalet var ungefär 60 procent av de som arbetade i staten män. Sedan 2010 har andelen kvinnor varit större än andelen män som arbetar i staten. Under perioden 2010–2023 har antalet kvinnor som arbetar i staten ökat med nästan 35 procent. Antalet män har under samma period ökat med 20 procent.
Ojämn könsfördelning inom vissa arbetsområden
Könsfördelningen bland de anställda i myndigheter under regeringen skiljer sig åt inom olika verksamhetsområden. Den största skillnaden finns inom området militärt arbete. Där är 85 procent av de anställda män. Kvinnor är i klar majoritet inom områdena kund- och medborgarservice samt utredning. Könsfördelningen är jämnast inom områdena förvaltning och skötsel, rättsligt arbete samt forskning och utbildning.
Figur 11. Andel anställda kvinnor och män inom olika verksamhetsområden, 2024 (procent).
Kommentar: Uppgifterna gäller anställda i myndigheter under regeringen. Både anställda med månadslön och med timlön ingår.
Källa: Arbetsgivarverket. Statskontoret har bearbetat siffrorna.
Det är få av de anställda som är under 25 år
De flesta som är anställda i staten är mellan 25 och 54 år. Av de som arbetar i staten är få yngre än 25 år. Det hänger samman med att utbildningsnivån generellt sett är högre i staten än på arbetsmarknaden i övrigt (se avsnitt 5.5).
Figur 12. Antal män och kvinnor i staten per ålderskategori, 2023.
Källa: SCB, Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS).
Under de senaste tio åren har andelen anställda som är mellan 25 och 54 år ökat något. Det är framför allt andelen kvinnor i åldersgruppen 25–54 som har ökat under perioden. Jämfört med 2012 har andelen anställda som är yngre än 25 år ökat något, medan andelen anställda som är 55 år eller äldre har minskat något.[35]
80 procent av de statsanställda har en eftergymnasial utbildning
De som är statligt anställda har en högre utbildningsnivå än på arbetsmarknaden i stort. Av de anställda i myndigheter under regeringen hade 80 procent en eftergymnasial utbildning 2024.[36] På hela arbetsmarknaden var andelen med eftergymnasial utbildning omkring 56 procent.[37] Ungefär 11 procent av de anställda i myndigheter under regeringen har en forskarutbildning.[38] De flesta av dessa finns inom utbildningssektorn.[39]
Andelen anställda med utländsk bakgrund ökar, men släpar efter befolkningen i stort
Andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund har ökat från omkring 17 procent 2013 till nästan 23 procent 2024 (figur 13).[40] Andelen nyanställda med utländsk bakgrund i myndigheter under regeringen var 29 procent 2024, vilket är något lägre än andelen i befolkningen i stort (32 procent).
Men andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund har inte ökat i samma takt som andelen med utländsk bakgrund i befolkningen, eller bland förvärvsarbetande över lag. Skillnaderna har tvärtom ökat under flera år. År 2013 skiljde det 6,7 procentenheter mellan andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund och andelen med utländsk bakgrund i befolkningen. År 2024 hade skillnaden ökat till 9,2 procentenheter. Enbart mellan 2023 och 2024 har skillnaden ökat med 1,3 procentenheter.
Könsfördelningen är jämn bland de anställda i myndigheter under regeringen med utländsk bakgrund.
Figur 13. Andel personer med utländsk bakgrund (procent).
Kommentar: Staten avser myndigheter under regeringen. Uppgifter om andel förvärvsarbetande med utländsk bakgrund 2024 fanns inte tillgängliga vid publiceringen av denna rapport.
Källa: Arbetsgivarverket och SCB.
De flesta statsanställda är tillsvidareanställda
Under 2024 var 82 procent av de som arbetade i myndigheterna under regeringen tillsvidareanställda. 18 procent var visstidsanställda. Det är ungefär samma proportioner som under tidigare år.
Figur 14. Antal tillsvidareanställda och antal med tidsbegränsad anställning i myndigheterna under regeringen, 2013–2024.
Källa: Arbetsgivarverket.
Andelen visstidsanställda skiljer sig åt mellan olika myndigheter. Det finns till exempel en relativt stor andel visstidsanställda vid universitet och högskolor. En del visstidsanställningar beror på arbetets karaktär. Till exempel är soldater inom Försvarsmakten och tingsnotarier vid domstolarna visstidsanställda.
Den statliga sektorn som helhet har en ungefär lika stor andel tillsvidareanställda som andra sektorer. Under 2024 hade ungefär 87 procent av de anställda i den statliga sektorn en fast anställning. I den kommunala respektive privata sektorn var motsvarande andel cirka 86 procent.[41]
Sjukfrånvaron har minskat marginellt
Sjukfrånvaron i myndigheterna var 3,6 procent av den ordinarie arbetstiden under 2024. Det är en minskning med 0,1 procentenheter jämfört med 2023. Sjukfrånvaron har varierat under de senaste åren. Exempelvis minskade den något mellan 2020 och 2021, och ökade mellan 2021 och 2022. Under 2022 var sjukfrånvaron den högsta sedan 2016. Minskningen av sjukfrånvaron i år innebär att den ligger på samma nivå som under 2021.[42]
Sjukfrånvaron minskade för både kvinnor och män under 2024. Kvinnornas sjukfrånvaro minskade med 0,1 procentenheter, från 4,7 till 4,6 procent. Sjukfrånvaron för män minskade också med 0,1 procentenheter från 2,6 procent till 2,5 procent.
Långtidsfrånvaron (mer än 60 dagar) som andel av den totala sjukfrånvaron var 50,8 procent under 2024, vilket innebär att den har ökat marginellt med 0,2 procentenheter jämfört med förra året.
Allmänhetens uppfattning om kvaliteten i de statliga verksamheterna
I det här kapitlet redovisar vi allmänhetens uppfattning om myndigheterna. Kapitlet bygger på den undersökning som SOM-institutet genomför varje år i samverkan med Statskontoret.[43] Några stora myndigheter har ingått i undersökningen varje år, medan andra varierar mellan åren för att spegla bredden i och belysa olika aspekter av förvaltningen. I 2024 års mätning ingick tio myndigheter (se tabell 7).
Följande myndigheter har ingått i undersökningen varje år sedan 2015:
- Skatteverket
- Polismyndigheten
- Arbetsförmedlingen
- Försäkringskassan
- Migrationsverket.
Stora skillnader när det gäller hur allmänheten uppfattar myndigheterna
Allmänhetens uppfattning om de tio myndigheter som ingick i undersökningen 2024 skiljer sig tydligt åt (tabell 7). Sex av myndigheterna har en positiv betygsbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt. Fyra av myndigheterna har en negativ betygsbalans.
Tabell 7. Svenska folkets bedömning av 10 myndigheters arbete 2024 (procent).
-- | Mycket | Ganska | Varken | Ganska | Mycket | Ingen | Balans | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Polisen | 23 | 47 | 14 | 9 | 2 | 5 | 59 | |
Skatteverket | 24 | 39 | 19 | 4 | 1 | 13 | 58 | |
Försvarsmakten | 20 | 36 | 20 | 3 | 1 | 20 | 52 | |
Säpo* | 16 | 24 | 16 | 2 | 1 | 41 | 37 | |
Myndigheten för | 3 | 12 | 19 | 5 | 4 | 57 | 6 | |
Kriminalvården | 6 | 21 | 26 | 16 | 6 | 25 | 5 | |
Försäkringskassan | 6 | 22 | 21 | 19 | 12 | 20 | -3 | |
Skolinspektionen | 3 | 16 | 23 | 20 | 7 | 31 | -8 | |
Arbetsförmedlingen | 2 | 11 | 22 | 22 | 12 | 31 | -21 | |
Migrationsverket | 2 | 11 | 22 | 26 | 16 | 23 | -29 |
Kommentar: Frågan lyder: ”Hur anser du att följande myndigheter sköter sin uppgift?” Balansmåttet visar andelen som har svarat mycket eller ganska bra minus andelen som har svarat mycket eller ganska dåligt. Rangordningen i tabellen följer högst betygsbalans.
*Förkortningen i tabellen avser Säkerhetspolisen.
Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2024.
Allmänheten är mest nöjd med Polisen och Skatteverket
Polisen och Skatteverket är de myndigheter som har högst betygsbalans år 2024. Båda myndigheterna har fått ett högre betyg jämfört med föregående år. Polisen har ökat sitt balansmått med 17 och Skatteverket med 4. Betygbalansen för Försäkringskassan har minskat jämfört med förra året och myndigheten är återigen på en negativ betygbalans.
Myndigheten för psykologiskt försvar har en positiv betygbalans, men det är 57 procent som inte känner till eller har någon uppfattning om myndigheten. Även Säpo får en positiv betygbalans på 37 samtidigt som 41 procent inte känner till eller har någon uppfattning om myndigheten.
Minskat missnöje med Arbetsförmedlingen, men missnöjet är på samma nivå för Migrationsverket
De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med 2024 är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Skolinspektionen. Både Migrationsverket och Arbetsförmedlingen har under en längre tid fått låga betyg av allmänheten. De är också långt ifrån att uppnå en positiv betygsbalans, även om Arbetsförmedlingen har en högre betygsbalans än förra året. Migrationsverket får samma betyg som föregående år.
Figur 15. Allmänhetens uppfattning om hur ett urval av myndigheter sköter sin uppgift 2014–2024, betygsbalans*.
Kommentar: Observera att data saknas för Skatteverket och Migrationsverket 2014. Under detta år var de myndigheterna inte med i undersökningen. För det året har vi fyllt i myndighetens senast uppmätta siffra för att rita figuren (2013).
*Balansmåttet visar andelen som har svarat att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som har svarat mycket eller ganska dåligt.
Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2014–2024.
De flesta myndigheter har fått positiva betyg de senaste åren
Allmänheten har över åren gett positiva betyg till de flesta myndigheter (tabell 8). Bara 9 av de 34 myndigheter som någon gång har ingått i undersökningen har vid minst ett tillfälle fått en negativ betygsbalans. Förutom de fyra som ingick i 2024 års mätning (se avsnitt 6.1) har också Svenska Kraftnät, Inspektionen för vård och omsorg, Energimarknadsinspektionen, Skolverket och Spelinspektionen tidigare fått en negativ betygsbalans. De övervägande positiva betygen från allmänheten tyder på att de har förtroende för den statliga förvaltningen. Samtidigt är det tydligt att allmänheten håller fast vid en negativ uppfattning om några av de stora statliga myndigheterna.
Tabell 8. Allmänhetens uppfattning om myndigheter, betygsbalans, 2010–2024.
- | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbetsförmedlingen | -27 | -22 | -29 | -48 | -37 | -33 | -31 | -41 | -32 | -34 | -33 | -33 | -25 | -23 | -21 |
ARN* | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 25 | - | - | - | - | - |
CSN* | 15 | - | - | - | - | 26 | - | - | - | 30 | - | - | - | - | - |
Energimarknadsinspektionen | - | -6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Finansinspektionen | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 17 | - |
Folkhälsomyndigheten | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 65 | 56 | 53 | - | - |
Forum för levande historia | - | - | - | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Försvarsmakten | - | - | - | - | - | - | - | - | 29 | - | - | - | 47 | 50 | 52 |
Försäkringskassan | 24 | -6 | 13 | -5 | -2 | 7 | 1 | -14 | -15 | -18 | -11 | -17 | -5 | 3 | -3 |
HaV* | - | 1 | - | 9 | - | 8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
IVO* | - | - | - | - | - | -5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Konsumentverket | - | - | - | - | 30 | - | - | - | - | 30 | - | - | - | - | - |
Kriminalvården | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - | 0 | 5 |
Kronofogden | - | - | 27 | - | - | - | - | - | - | 26 | - | - | - | - | - |
Livsmedelsverket | - | - | 25 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Migrationsverket | - | -22 | - | -29 | - | -24 | -35 | -34 | -34 | -35 | -29 | -37 | -28 | -29 | -29 |
MSB* | - | - | - | - | - | - | - | 15 | - | - | 19 | 19 | 32 | 23 | - |
Myndigheten för psykologiskt försvar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | - | 6 |
Naturvårdsverket | - | - | 27 | - | - | - | 30 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Pensionsmyndigheten | - | 11 | - | - | 19 | - | - | - | - | 26 | - | - | 31 | - | - |
Polismyndigheten | 53 | - | - | 41 | 44 | 44 | 17 | 26 | 36 | 45 | 50 | 54 | 48 | 42 | 59 |
Plikt- och prövningsverket | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | - | - | - | - | - | - |
Riksrevisionen | - | - | 23 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Skatteverket | 51 | - | - | 53 | - | 57 | 52 | 52 | 44 | 54 | 54 | 55 | 54 | 54 | 58 |
Skolinspektionen | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -8 |
Socialstyrelsen | - | - | - | - | 9 | - | - | - | - | 5 | 20 | 21 | - | - | - |
Spelinspektionen | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -1 | 3 | - | - | - |
Statens skolverk | - | - | 1 | - | - | - | - | -6 | - | -10 | - | -3 | - | - | - |
SCB* | - | - | - | 28 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Svenska kraftnät | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | -3 | - |
Säpo* | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 37 |
Trafikverket | - | - | 22 | 38 | 18 | - | - | - | - | 24 | 34 | - | - | - | - |
Tullverket | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 8 | - | - | - | - | - |
Valmyndigheten | 32 | - | - | - | - | - | - | - | 25 | - | - | - | 48 | - | - |
Kommentar: Balansmåttet är andelen som uppfattar att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som anser att den sköter sin uppgift mycket eller ganska dåligt. Ett balansmått på 100 innebär att alla svarande är nöjda, medan -100 innebär att alla är missnöjda.
* Förkortningarna i tabellen står för Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Centrala studiestödsnämnden (CSN), Havs- och vattenmyndigheten (HaV), Inspektionen för vård och omsorg (IVO), Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Statistiska centralbyrån (SCB), Säkerhetspolisen (Säpo).
Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2010–2024.
Statens servicecenter fortsätter att få positiva omdömen, men något lägre än föregående år
I SOM-undersökningen ingår även Statens servicecenter som bland annat ansvarar för de statliga servicekontoren. Frågorna om de statliga servicekontoren skiljer sig från frågorna för de andra myndigheterna, eftersom kontoren ger service och vägledning i andra myndigheters tjänster.
Undersökningen visar att en majoritet av de som har besökt ett statligt servicekontor instämmer helt i att väntetiden var acceptabel samt att de fått den hjälp som de behövde för att lösa sitt ärende. De flesta som har besökt ett statligt servicekontor är också förhållandevis nöjda med var servicekontoret ligger.
Trots fortsatt positiva omdömen har andelen som instämmer helt i påståendena minskat i samtliga frågor mellan 2023 och 2024. Exempelvis instämde 47 procent av respondenterna helt i påståendet att kontoret låg tillräckligt nära ens hem år 2023, medan 2024 var det 42 procent.[44]
Figur 16. Andelen som instämmer i påståenden om Statens servicecenter 2024 (procent).
Kommentar: Frågan lyder ”Om ja, i vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden om ditt senaste besök”. Endast de som har besökt ett statligt servicekontor har svarat på frågan. Andelarna baseras på 287, 276 respektive 277 svarande.
Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2024.
Referenser
A2025/00102. Uppdrag till Myndigheten för arbetsmiljökunskap att förbereda en överföring av uppgifter till Arbetsmiljöverket och Karolinska institutet samt att förbereda en avveckling av myndigheten.
A2025/00103. Uppdrag till Arbetsmiljöverket att förbereda inordnandet av vissa av Myndigheten för arbetsmiljökunskaps uppgifter i myndigheten.
Arbetsgivarverket (2025). Anställda i staten. (Hämtad 2025-03-04). https://www.arbetsgivarverket.se/statistik-och-analys/staten-i-siffror-anstallda-i-staten
Arbetsgivarverket (2025). Sjukfrånvaro i staten 2024. Dnr 2025/252.
Arbetsgivarverket (2025). Utbildning. (Hämtad 2025-05-07). https://www.arbetsgivarverket.se/statistik-och-analys/staten-i-siffror-utbildning
Ds 2025:2. Moderna – en ny myndighet för modern konst, arkitektur och design.
Fi2024/02222. Uppdrag till Statens servicecenter att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet.
Fi2024/02416. Uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring.
Fi2025/00260. Uppdrag till Ekonomistyrningsverket att förbereda ett inordnande av Statskontorets uppgifter.
Fi2025/00267. Uppdrag till Statskontoret att förbereda en överföring av uppgifter och avveckling av myndigheten.
Holmberg & Weissenbilder (2024). Betyg på offentlig förvaltning 2024. SOM‑rapport nr 2024:8.
Ku2024/01225. Uppdrag till Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museer att lämna förslag om organisationsförändring.
Ku2025/00370. Uppdrag till Statens kulturråd att förbereda inordnandet av Nämnden för hemslöjdsfrågors uppgifter.
OECD (2013). Classification of the Functions of Government (COFOG). Government at a glance 2013, OECD Publishing, Paris.
Proposition 2024/25:1. Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning.
Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26.
S2025/00480. Uppdrag till Myndigheten för stöd till trossamfund att förbereda överföring av uppgifter till Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor samt att förbereda en avveckling av myndigheten.
S2025/00481. Uppdrag till Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor att förbereda inordnande av Myndigheten för stöd till trossamfunds uppgifter i myndigheten.
SCB (2019). Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS). (Hämtad 2025‑03‑04). https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__AM0207/
SCB (2023). Skillnader mellan RAMS och BAS årsregister.
SCB (2025). Arbetskraftsundersökningarna (AKU). (Hämtad 2025-03-04). https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__AM0401/
SCB (2025). Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). (Hämtad 2025-03-04). https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__AM0210/
SOU 2025:13. En effektivare organisering av mindre myndigheter – analys och förslag.
Statens Servicecenter (2021). Statens servicecenter etablerar verksamhet för e‑handel i Kiruna. Pressmeddelande 2021-03-24.
Statens Servicecenter (2024). Årsredovisning för 2023.
Statens servicecenter (2025). Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet – Delredovisning.
Statskontoret (2005:32). Statsförvaltningens utveckling 1990–2005.
Statskontoret (2014:4). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys.
Statskontoret (2016:8). Statliga myndigheters lokalisering. Ett samlat underlag.
Statskontoret (2018). Myndigheternas personalansvarsnämnder.
Statskontoret (2019). Statsförvaltningen i korthet 2019.
Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad, hur och varför.
Statskontoret (2024). En form för kollektivt beslutsfattande – en kartläggning och prövning av nämndmyndigheter.
Bilaga
Myndigheter under regeringen utifrån departement
Arbetsmarknadsdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Arbetsdomstolen | Domstol |
Arbetsförmedlingen | Styrelse |
Arbetsmiljöverket | Enrådighet |
Diskrimineringsombudsmannen | Enrådighet |
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen | Enrådighet |
Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering | Enrådighet |
Institutet för mänskliga rättigheter | Enrådighet |
Jämställdhetsmyndigheten | Enrådighet |
Medlingsinstitutet | Enrådighet |
Myndigheten för arbetsmiljökunskap | Enrådighet |
Nämnden för styrelserepresentationsfrågor | Nämnd |
Nämnden mot diskriminering | Nämnd |
Rådet för europeiska socialfonden i Sverige | Enrådighet |
Statens nämnd för arbetstagares uppfinningar | Nämnd |
Svenska ILO-kommittén | Övrigt |
Finansdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Allmänna reklamationsnämnden | Enrådighet |
Andra AP-fonden | AP-fond |
Arbetsgivarverket | Övrigt |
Bokföringsnämnden | Nämnd |
Ekonomistyrningsverket | Enrådighet |
Fastighetsmäklarinspektionen | Enrådighet |
Finansinspektionen | Styrelse |
Finanspolitiska rådet | Enrådighet |
Fjärde AP-fonden | AP-fond |
Forskarskattenämnden | Nämnd |
Fortifikationsverket | Styrelse |
Första AP-fonden | AP-fond |
Kammarkollegiet | Enrådighet |
Konjunkturinstitutet | Enrådighet |
Konsumentverket | Enrådighet |
Krigsförsäkringsnämnden | Nämnd |
Kronofogdemyndigheten | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Blekinge län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Dalarnas län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Gotlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Gävleborgs län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Hallands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Jämtlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Jönköpings län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Kalmar län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Kronobergs län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Norrbottens län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Skåne län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Stockholms län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Södermanlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Uppsala län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Värmlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Västerbottens län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Västernorrlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Västmanlands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Västra Götalands län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Örebro län | Enrådighet |
Länsstyrelsen i Östergötlands län | Enrådighet |
Myndigheten för digital förvaltning | Enrådighet |
Post- och telestyrelsen | Styrelse |
Riksgäldskontoret | Styrelse |
Sjunde AP-fonden | AP-fond |
Sjätte AP-fonden | AP-fond |
Skatterättsnämnden | Nämnd |
Skatteverket | Styrelse |
Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor | Nämnd |
Spelinspektionen | Styrelse |
Statens ansvarsnämnd | Nämnd |
Statens fastighetsverk | Styrelse |
Statens servicecenter | Styrelse |
Statens skaderegleringsnämnd | Nämnd |
Statens tjänstepensions- och grupplivnämnd | Nämnd |
Statens tjänstepensionsverk | Styrelse |
Statens överklagandenämnd | Nämnd |
Statistiska centralbyrån | Enrådighet |
Statskontoret | Enrådighet |
Tredje AP-fonden | AP-fond |
Tullverket | Enrådighet |
Upphandlingsmyndigheten | Enrådighet |
Utbetalningsmyndigheten | Styrelse |
Försvarsdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Delegationen för folkrättslig granskning av vapenprojekt | Nämnd |
Försvarets materielverk | Styrelse |
Försvarets radioanstalt | Enrådighet |
Försvarsmakten | Enrådighet |
Försvarsunderrättelsedomstolen | Domstol |
Granskningsnämnden för försvarsuppfinningar | Nämnd |
Kustbevakningen | Enrådighet |
Lokala värderingsnämnden vid Länsstyrelsen i Hallands län | Nämnd |
Myndigheten för psykologiskt försvar | Enrådighet |
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap | Enrådighet |
Myndigheten för totalförsvarsanalys | Enrådighet |
Riksvärderingsnämnden | Nämnd |
Statens haverikommission | Enrådighet |
Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamhet | Nämnd |
Totalförsvarets forskningsinstitut | Styrelse |
Totalförsvarets plikt- och prövningsverk | Enrådighet |
Justitiedepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Alingsås tingsrätt | Domstol |
Attunda tingsrätt | Domstol |
Blekinge tingsrätt | Domstol |
Borås tingsrätt | Domstol |
Brottsförebyggande rådet | Enrådighet |
Brottsoffermyndigheten | Enrådighet |
Domarnämnden | Nämnd |
Domstolsverket | Enrådighet |
Ekobrottsmyndigheten | Enrådighet |
Eksjö tingsrätt | Domstol |
Eskilstuna tingsrätt | Domstol |
Falu tingsrätt | Domstol |
Fideikommissnämnden | Nämnd |
Förvaltningsrätten i Falun | Domstol |
Förvaltningsrätten i Göteborg | Domstol |
Förvaltningsrätten i Härnösand | Domstol |
Förvaltningsrätten i Jönköping | Domstol |
Förvaltningsrätten i Karlstad | Domstol |
Förvaltningsrätten i Linköping | Domstol |
Förvaltningsrätten i Luleå | Domstol |
Förvaltningsrätten i Malmö | Domstol |
Förvaltningsrätten i Stockholm | Domstol |
Förvaltningsrätten i Umeå | Domstol |
Förvaltningsrätten i Uppsala | Domstol |
Förvaltningsrätten i Växjö | Domstol |
Gotlands tingsrätt | Domstol |
Gällivare tingsrätt | Domstol |
Gävle tingsrätt | Domstol |
Göta hovrätt | Domstol |
Göteborgs tingsrätt | Domstol |
Halmstads tingsrätt | Domstol |
Haparanda tingsrätt | Domstol |
Helsingborgs tingsrätt | Domstol |
Hovrätten för Nedre Norrland | Domstol |
Hovrätten för Västra Sverige | Domstol |
Hovrätten för Övre Norrland | Domstol |
Hovrätten över Skåne och Blekinge | Domstol |
Hudiksvalls tingsrätt | Domstol |
Hyresnämnden i Göteborg | Domstol (Hyresnämnd) |
Hyresnämnden i Jönköping | Domstol (Hyresnämnd) |
Hyresnämnden i Linköping | Domstol (Hyresnämnd) |
Hyresnämnden i Malmö | Domstol (Hyresnämnd) |
Hyresnämnden i Stockholm | Domstol (Hyresnämnd) |
Hyresnämnden i Sundsvall | Domstol (Hyresnämnd) |
Hyresnämnden i Umeå | Domstol (Hyresnämnd) |
Hyresnämnden i Västerås | Domstol (Hyresnämnd) |
Hässleholms tingsrätt | Domstol |
Högsta domstolen | Domstol |
Högsta förvaltningsdomstolen | Domstol |
Integritetsskyddsmyndigheten | Enrådighet |
Justitiekanslern | Enrådighet |
Jönköpings tingsrätt | Domstol |
Kalmar tingsrätt | Domstol |
Kammarrätten i Göteborg | Domstol |
Kammarrätten i Jönköping | Domstol |
Kammarrätten i Stockholm | Domstol |
Kammarrätten i Sundsvall | Domstol |
Kriminalvården | Enrådighet |
Kristianstads tingsrätt | Domstol |
Lagrådet | Övrigt |
Linköpings tingsrätt | Domstol |
Luleå tingsrätt | Domstol |
Lunds tingsrätt | Domstol |
Lycksele tingsrätt | Domstol |
Malmö tingsrätt | Domstol |
Migrationsverket | Enrådighet |
Mora tingsrätt | Domstol |
Nacka tingsrätt | Domstol |
Norrköpings tingsrätt | Domstol |
Norrtälje tingsrätt | Domstol |
Notarienämnden | Nämnd |
Nyköpings tingsrätt | Domstol |
Polismyndigheten | Enrådighet |
Revisorsinspektionen | Enrådighet |
Rättshjälpsmyndigheten | Enrådighet |
Rättshjälpsnämnden | Nämnd |
Rättsmedicinalverket | Enrådighet |
Skaraborgs tingsrätt | Domstol |
Skellefteå tingsrätt | Domstol |
Solna tingsrätt | Domstol |
Stockholms tingsrätt | Domstol |
Sundsvalls tingsrätt | Domstol |
Svea hovrätt | Domstol |
Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden | Nämnd |
Säkerhetspolisen | Enrådighet |
Södertälje tingsrätt | Domstol |
Södertörns tingsrätt | Domstol |
Uddevalla tingsrätt | Domstol |
Umeå tingsrätt | Domstol |
Uppsala tingsrätt | Domstol |
Varbergs tingsrätt | Domstol |
Vänersborgs tingsrätt | Domstol |
Värmlands tingsrätt | Domstol |
Västmanlands tingsrätt | Domstol |
Växjö tingsrätt | Domstol |
Ystads tingsrätt | Domstol |
Åklagarmyndigheten | Enrådighet |
Ångermanlands tingsrätt | Domstol |
Örebro tingsrätt | Domstol |
Östersunds tingsrätt | Domstol |
Överklagandenämnden för nämndemannauppdrag | Nämnd |
Övervakningsnämnder (24 st.) | Nämnd |
Klimat- och näringslivsdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Affärsverket svenska kraftnät | Styrelse |
Bolagsverket | Enrådighet |
Elsäkerhetsverket | Enrådighet |
Energimarknadsinspektionen | Enrådighet |
Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande | Enrådighet |
Havs- och vattenmyndigheten | Enrådighet |
Kemikalieinspektionen | Enrådighet |
Klimatpolitiska rådet | Nämnd |
Konkurrensverket | Enrådighet |
Kärnavfallsfonden | Styrelse |
Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen Forsmark | Nämnd |
Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen | Nämnd |
Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen Ringhals | Nämnd |
Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser | Enrådighet |
Naturvårdsverket | Enrådighet |
Oljekrisnämnden | Nämnd |
Patent- och registreringsverket | Enrådighet |
Patentombudsnämnden | Nämnd |
Statens energimyndighet | Enrådighet |
Statens geotekniska institut | Enrådighet |
Strålsäkerhetsmyndigheten | Enrådighet |
Sveriges geologiska undersökning | Enrådighet |
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut | Enrådighet |
Tillväxtverket | Styrelse |
Verket för innovationssystem | Styrelse |
Kulturdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Forum för levande historia | Enrådighet |
Institutet för språk och folkminnen | Enrådighet |
Konstnärsnämnden | Styrelse |
Mediemyndigheten | Enrådighet |
Moderna museet | Enrådighet |
Myndigheten för kulturanalys | Enrådighet |
Myndigheten för tillgängliga medier | Enrådighet |
Nationalmuseum | Enrådighet |
Naturhistoriska riksmuseet | Enrådighet |
Nämnden för hemslöjdsfrågor | Nämnd |
Riksantikvarieämbetet | Enrådighet |
Riksarkivet | Enrådighet |
Sametinget | SBA |
Statens centrum för arkitektur och design | Enrådighet |
Statens försvarshistoriska museer | Enrådighet |
Statens historiska museer | Enrådighet |
Statens konstråd | Enrådighet |
Statens kulturråd | Styrelse |
Statens maritima och transporthistoriska museer | Enrådighet |
Statens museer för världskultur | Enrådighet |
Statens musikverk | Enrådighet |
Sveriges författarfond | Styrelse |
Valmyndigheten | Nämnd |
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård | Nämnd |
Boverket | Enrådighet |
Centrala djurförsöksetiska nämnden | Nämnd |
Lantmäteriet | Styrelse |
Livsmedelsverket | Enrådighet |
Luftfartsverket | Styrelse |
Sjöfartsverket | Styrelse |
Skogsstyrelsen | Styrelse |
Statens jordbruksverk | Styrelse |
Statens veterinärmedicinska anstalt | Enrådighet |
Statens väg- och transportforskningsinstitut | Styrelse |
Styrelsen för samefonden | Övrigt |
Svenska FAO-kommittén | Övrigt |
Sveriges lantbruksuniversitet | Universitet eller högskola |
Trafikanalys | Enrådighet |
Trafikverket | Styrelse |
Transportstyrelsen | Styrelse |
Socialdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Alkoholsortimentsnämnden | Nämnd |
Arvsfondsdelegationen | Nämnd |
Barnombudsmannen | Enrådighet |
E-hälsomyndigheten | Styrelse |
Folkhälsomyndigheten | Enrådighet |
Fondtorgsnämnden | Nämnd |
Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd | Styrelse |
Försäkringskassan | Styrelse |
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd | Nämnd |
Inspektionen för socialförsäkringen | Enrådighet |
Inspektionen för vård och omsorg | Enrådighet |
Läkemedelsverket | Styrelse |
Myndigheten för delaktighet | Enrådighet |
Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd | Enrådighet |
Myndigheten för stöd till trossamfund | Enrådighet |
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor | Enrådighet |
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys | Styrelse |
Pensionsmyndigheten | Styrelse |
Socialstyrelsen | Styrelse |
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering | Enrådighet |
Statens institutionsstyrelse | Enrådighet |
Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket | Enrådighet |
Statsrådsberedningen
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Harpsundsnämnden | Nämnd |
Regeringskansliet | Övrigt |
Svenska institutet för europapolitiska studier | Enrådighet |
Utbildningsdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Blekinge tekniska högskola | Universitet eller högskola |
Centrala studiestödsnämnden | Enrådighet |
Etikprövningsmyndigheten | Enrådighet |
Försvarshögskolan | Universitet eller högskola |
Gentekniknämnden | Nämnd |
Gymnastik- och idrottshögskolan | Universitet eller högskola |
Göteborgs universitet | Universitet eller högskola |
Högskolan Dalarna | Universitet eller högskola |
Högskolan i Borås | Universitet eller högskola |
Högskolan i Gävle | Universitet eller högskola |
Högskolan i Halmstad | Universitet eller högskola |
Högskolan i Skövde | Universitet eller högskola |
Högskolan Kristianstad | Universitet eller högskola |
Högskolan Väst | Universitet eller högskola |
Högskolans avskiljandenämnd | Nämnd |
Institutet för rymdfysik | Enrådighet |
Karlstads universitet | Universitet eller högskola |
Karolinska institutet | Universitet eller högskola |
Konstfack | Universitet eller högskola |
Kungliga biblioteket | Enrådighet |
Kungl. Konsthögskolan | Universitet eller högskola |
Kungl. Musikhögskolan i Stockholm | Universitet eller högskola |
Kungl. Tekniska högskolan | Universitet eller högskola |
Linköpings universitet | Universitet eller högskola |
Linnéuniversitetet | Universitet eller högskola |
Luleå tekniska universitet | Universitet eller högskola |
Lunds universitet | Universitet eller högskola |
Malmö universitet | Universitet eller högskola |
Mittuniversitetet | Universitet eller högskola |
Myndigheten för yrkeshögskolan | Enrådighet |
Mälardalens universitet | Universitet eller högskola |
Nämnden för prövning av oredlighet i forskning | Nämnd |
Polarforskningssekretariatet | Enrådighet |
Rymdstyrelsen | Styrelse |
Sameskolstyrelsen | Nämnd |
Skolforskningsinstitutet | Enrådighet |
Skolväsendets överklagandenämnd | Nämnd |
Specialpedagogiska skolmyndigheten | Enrådighet |
Statens skolinspektion | Enrådighet |
Statens skolverk | Enrådighet |
Stockholms konstnärliga högskola | Universitet eller högskola |
Stockholms universitet | Universitet eller högskola |
Södertörns högskola | Universitet eller högskola |
Umeå universitet | Universitet eller högskola |
Universitets- och högskolerådet | Styrelse |
Universitetskanslersämbetet | Enrådighet |
Uppsala universitet | Universitet eller högskola |
Vetenskapsrådet | Styrelse |
Örebro universitet | Universitet eller högskola |
Överklagandenämnden för etikprövning | Nämnd |
Överklagandenämnden för högskolan | Nämnd |
Överklagandenämnden för studiestöd | Enrådighet |
Utrikesdepartementet
Myndighet | Ledningsform |
---|---|
Exportkreditnämnden | Styrelse |
Folke Bernadotteakademin | Enrådighet |
Inspektionen för strategiska produkter | Enrådighet |
Kommerskollegium | Enrådighet |
Nordiska Afrikainstitutet | Enrådighet |
Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll | Enrådighet |
Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | Styrelse |
Svenska institutet | Enrådighet |
Utrikesförvaltningens antagningsnämnd | Nämnd |
Fotnoter
Förordning (2023:461) med instruktion för Utbetalningsmyndigheten. ↑
Förordning (2023:844) med instruktion för Mediemyndigheten. ↑
Statskontoret (2005). Statsförvaltningens utveckling 1990–2005. ↑
Prop. 2024/25:1. Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning, s. 66. ↑
Fi2025/00260. Uppdrag till Ekonomistyrningsverket att förbereda ett inordnande av Statskontorets uppgifter; Fi2025/00267. Uppdrag till Statskontoret att förbereda en överföring av uppgifter och avveckling av myndigheten; S2025/00480. Uppdrag till Myndigheten för stöd till trossamfund att förbereda överföring av uppgifter till Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor samt att förbereda en avveckling av myndigheten; S2025/00481. Uppdrag till Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor att förbereda inordnande av Myndigheten för stöd till trossamfunds uppgifter i myndigheten; A2025/00102. Uppdrag till Myndigheten för arbetsmiljökunskap att förbereda en överföring av uppgifter till Arbetsmiljöverket och Karolinska institutet samt att förbereda en avveckling av myndigheten; A2025/00103. Uppdrag till Arbetsmiljöverket att förbereda inordnandet av vissa av Myndigheten för arbetsmiljökunskaps uppgifter i myndigheten. ↑
Ds 2025:2. Moderna – en ny myndighet för modern konst, arkitektur och design. ↑
Fi2024/02416. Uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring; Ku2024/01225. Uppdrag till Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museer att lämna förslag om organisationsförändring. ↑
Prop. 2024/25:1. Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning, s. 67. ↑
Statskontoret (2024). En form för kollektivt beslutsfattande – en kartläggning och prövning av nämndmyndigheter, s. 14–16. ↑
Ku2025/00370. Uppdrag till Statens kulturråd att förbereda inordnandet av Nämnden för hemslöjdsfrågors uppgifter. ↑
SOU 2025:13. En effektivare organisering av mindre myndigheter – analys och förslag, s. 27. ↑
OECD (2013). Classification of the Functions of Government (COFOG). Government at a glance 2013. ↑
Läs mer om definitionen i Statskontoret (2016). Statliga myndigheters lokalisering. Ett samlat underlag. ↑
Statskontoret (2019). Statsförvaltningen i korthet 2019. ↑
Statens Servicecenter (2021). Statens servicecenter etablerar verksamhet för e-handel i Kiruna. Pressmeddelande 2021-03-24. ↑
Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26. ↑
Statens Servicecenter (2024). Årsredovisning för 2023, s. 74. ↑
Prop. 2024/25:1. Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning, s. 78. ↑
Ibid, s. 68 och 78. ↑
Fi2024/02222. Uppdrag till Statens servicecenter att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet. ↑
Statens servicecenter (2025). Regeringsuppdrag att redovisa en plan för ny organisering av servicekontorsnätet – Delredovisning. ↑
Ibid, s. 18. ↑
Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys; Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad, hur och varför. ↑
Se till exempel Statskontoret (2010). Myndighetsanalys av Sametinget; Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys, s. 39. ↑
24 § myndighetsförordningen (2007:515). ↑
Förordning (2024:615) om ändring i förordningen (2007:1132) med instruktion för Statens institutionsstyrelse; Förordning (2024:1029) om ändring i förordningen (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk. ↑
Läs om myndigheternas personalansvarsnämnder i Statskontoret (2018). Myndigheternas personalansvarsnämnder. ↑
Statskontoret (2023). Myndigheternas särskilda organ – Vad, hur och varför. ↑
Förordning (2024:1058) om ändring i förordningen (2017:104) med instruktion för Myndigheten för stöd till trossamfund. ↑
Förordning (2024:428) om ändring i förordningen (2009:969) med instruktion för Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten. ↑
Förordning (2024:1029) om ändring i förordningen (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk. ↑
Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys. ↑
Arbetsgivarverket (2025). Anställda i staten. (Hämtad 2025-03-04). https://www.arbetsgivarverket.se/statistik-och-analys/staten-i-siffror-anstallda-i-staten I de fall då en anställd har mer än en deltidsanställning vid olika myndigheter räknas personen som anställd vid varje myndighet och förekommer alltså mer än en gång i det totala antalet anställda. ↑
SCB (2025). Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS). (Hämtad 2025-03-04). https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__AM0210/ ↑
SCB (2025). Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS); SCB (2019). Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS). (Hämtad 2025-03-04). https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__AM0207/ ↑
Arbetsgivarverket (2025). Utbildning. (Hämtad 2025-05-07). https://www.arbetsgivarverket.se/statistik-och-analys/staten-i-siffror-utbildning ↑
SCB (2025). Arbetskraftsundersökningarna (AKU). (Hämtad 2025-03-04). https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__AM0401/ ↑
Arbetsgivarverket (2025). Utbildning. (Hämtad 2025-05-07). ↑
Ibid. ↑
En person med utländsk bakgrund definieras som en person som antingen är utrikes född eller är född i Sverige och där båda föräldrarna är utrikes födda. Förutom de som är födda i något annat land räknas även personer med okänt födelseland som utrikes födda. ↑
SCB (2025). Arbetskraftsundersökningarna (AKU). (Hämtad 2025-03-04). ↑
Arbetsgivarverket (2024). Sjukfrånvaro i staten 2024. Dnr 2025/252. ↑
SOM-undersökningen skickas ut till ett urval av den svenska befolkningen. År 2024 ingick 26 250 personer i det totala urvalet. Av dessa var det 12 878 personer som svarade, vilket motsvarar en nettosvarsfrekvens på 51 procent. En nettosvarsfrekvens är svarsfrekvensen efter att det naturliga bortfallet har definierats bort. Det naturliga bortfallet består av personer som inte har möjlighet att svara på enkäten, till exempel på grund av att de är bortresta, har emigrerat eller avlidit. ↑
För siffror gällande 2023, se Holmberg & Weissenbilder (2024). Betyg på offentlig förvaltning 2024. SOM-rapport nr 2024:8, s. 81. ↑