Till huvudinnehåll

Sjukfrånvaron i staten år 2018 – myndigheter och sektorer

Sammanfattning

Enligt regleringsbrevet ska Statskontoret senast den 15 maj 2019 sammanställa och redovisa uppgifter om myndigheternas sjukfrånvaro. Statskontoret ska redovisa dessa uppgifter enligt 7 kap. 3 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.

I genomsnitt var sjukfrånvaron i de statliga myndigheterna 3,9 procent av den ordinarie arbetstiden under 2018. Det innebär att den har minskat jämfört med 2017, då den var 4,0 procent. Minskningen är relativt liten, och det är bara andra gången som sjukfrånvaron minskar under de sju senaste åren. Men sjukfrånvaron är fortfarande högre än 2013, då den låg på 3,2 procent.

Långtidsfrånvaron (mer än 60 dagar) som andel av den totala sjukfrånvaron var 52,4 procent under 2018. Den har minskat i förhållande till föregående år då den var 55,3 procent.

Sjukfrånvaron i procent av gruppens ordinarie arbetstid var 5,2 procent för kvinnor och 2,5 procent för män. Sjukfrånvaron har minskat både för kvinnor (0,2 procentenheter) och för män (0,1 procentenheter) i förhållande till föregående år.

Sjukfrånvaron för anställda i åldersgrupperna yngre än 30 år var 3,0 procent av gruppens sammanlagda ordinarie arbetstid. I gruppen 30–49 år var den 3,7 procent och i gruppen 50 år och äldre var den 4,5 procent. Det innebär att sjukfrånvaron har ökat med 0,1 procentenheter för de som är yngre än 30 år. Den har däremot minskat med 0,1 procentenheter för de som är 30–49 år och med 0,2 procentenheter för de som är 50 år och äldre.

För 197 myndigheter kan vi jämföra sjukfrånvaron med tidigare år. Av dem hade 127 (64 procent) en lägre eller oförändrad sjukfrånvaro 2018 än 2017. Det var 70 myndigheter (36 procent) som hade högre sjukfrånvaro 2018 än 2017.

Regeringens mål är att sjukpenningtalet ska vara högst nio dagar 2020, vilket motsvarar 2013 års sjukfrånvaronivå. Frånvaron behöver minska med cirka 0,4 procentenheter varje år från och med 2018 för att komma tillbaka till 2013 års frånvaronivå till år 2020.

Uppdraget

Sedan den 1 juli 2003 finns det ett krav på att redovisa de anställdas sjukfrånvaro i årsredovisningen. Kravet gäller sedan 2011 även för kommuner, landsting och statliga myndigheter och framgår i de regelverk som styr årsredovisningens innehåll för dessa verksamheter. Kravet för de statliga myndigheterna finns i förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Syftet är att tydligt beskriva sjukfrånvaron och därmed öka medvetenheten om ohälsan, frånvarons orsaker och hur den påverkar myndigheters verksamhet. Ökade kunskaper inom området kan påverka arbetsgivare att vidta åtgärder för att minska sjukfrånvaron.

Följande uppgifter ska lämnas i årsredovisningen:

  • den totala sjukfrånvaron i procent av de anställdas ordinarie arbetstid[1]
  • den andel av sjukfrånvaron som avser frånvaro under en sammanhängande tid av 60 dagar eller mer[2]
  • sjukfrånvaron för kvinnor respektive män i procent av gruppens ordinarie arbetstid
  • sjukfrånvaron för anställda i åldersgrupperna yngre än 30 år, 30–49 år samt 50 år och äldre i procent av gruppens sammanlagda ordinarie arbetstid.

Kravet gäller inte för arbetsgivare med högst tio anställda. Arbetsgivare ska inte heller redovisa uppgifter om sjukfrånvaro för en undergrupp om antalet anställda i gruppen är högst tio. Arbetsgivare behöver inte heller redovisa uppgifter om sjukfrånvaro om uppgifterna kan hänföras till enskilda individer.

Denna sammanställning har tidigare redovisats av Arbetsgruppen för Hälsa i Staten (2003), Finansdepartementet (2004), Verket för förvaltningsutveckling (2005–2007) och av Statskontoret (2008–2018).

Enligt regleringsbrevet för 2019 ska Statskontoret också särskilt jämföra frånvaron 2018 med frånvaron för 2013. Detta underlag används för att följa upp regeringens mål att sjukpenningtalet ska vara högst nio dagar vid slutet av 2020, vilket motsvarar nivån på sjukfrånvaron 2013.[3]

Skriftens innehåll

Denna skrift redovisar uppgifter om sjukfrånvaron vid de 200 myndigheter som har lämnat årsredovisning för 2018 och som har rapporterat in uppgifterna i systemet Hermes.[4] Vi anger också ett antal jämförelsetal för åren 2013 till 2018. De historiska värdena bygger på statistik från de myndigheter som var aktiva under 2018.

En myndighet har upphört sedan 2017, och ytterligare en myndighet har rättat sin statistik för 2017 i efterhand.[5] Detta innebär att aggregerade värden för tidigare år kan skilja sig något från tidigare rapporter, eftersom dessa rapporters värden baserades på de då rapporterade siffrorna för de myndigheter som var aktiva då. De medeltal som vi redovisar bygger på myndigheternas uppgifter och är viktade i förhållande till myndigheternas storlek (antalet årsarbetskrafter eller medelantal anställda).[6]

Statskontoret har valt att använda den indelning som Arbetsgivarverket övergick till 2009 och som baseras på den internationella Cofog-indelningen.[7] Uppgifterna om sjukfrånvaron redovisas totalt för samtliga myndigheter samt fördelat på följande verksamhetsområden:

  • Allmän offentlig förvaltning
  • Försvar
  • Samhällsskydd och rättsskipning
  • Näringslivsfrågor, miljöskydd samt bostadsförsörjning och samhällsutveckling
  • Fritidsverksamhet, kultur och religion
  • Utbildning
  • Socialt skydd inklusive hälso- och sjukvård

I några fall går det inte att belägga varför myndigheten inte redovisar någon sjukfrånvaro. Vi har utelämnat myndigheter med högst tio anställda, med maximalt tio i någon av undergrupperna, och/eller med mindre än tre frånvarande i någon av undergrupperna. Dessa myndigheter redovisar vi i stället i våra tabeller med två stjärnor (**).[8] Om vi inte redovisar något jämförelsetal för tidigare år kan det bero på att myndigheten är ny (-) eller att den tidigare hade maximalt tio anställda.

Avgränsning, metod och källkritik

Statistiken visar nivån på sjukfrånvaron totalt och inom de olika undergrupperna efter kön och ålder. Denna statistik ger inte ett tillräckligt underlag för att bedöma orsaker till nivån på eller till förändringar av frånvaron. Statskontorets uppdrag är att sammanställa statistiken, inte att analysera sjukfrånvarons bakomliggande orsaker.

Resultaten i rapporten bygger på de uppgifter som myndigheterna lämnar till informationssystemet Hermes. Statistiken kan innehålla fel, bland annat på grund av att myndigheterna levererar uppgifter som är beräknade på olika sätt. Statskontoret har korrigerat uppenbara fel och har även kvalitetssäkrat materialet genom att kontakta de berörda myndigheterna eller genom att kontrollera myndigheternas årsredovisningar.

Urvalet inkluderar flertalet myndigheter under regeringen eller riksdagen som rapporterar in statistik till Hermes-systemet. I statistiken ingår vissa myndigheter utan anställda eller med maximalt tio anställda, men dessa rapporterar noll frånvaro i alla kategorier och därför har vi inte tagit med dem i vår rapport.[9] Vi har också exkluderat de myndigheter som inte rapporterar sitt ekonomiska utfall själva, utan där någon annan myndighet gör det. Vi har inte heller tagit med myndigheter med tidsbegränsade uppdrag, eller nedlagda myndigheter som saknar ekonomiskt utfall för 2018.

I rapporten antar vi att mäns och kvinnors andelar av årsarbetskrafterna är desamma som deras andelar av medelantalet anställda. Detta antagande är inte självklart, eftersom kvinnor oftare jobbar deltid och följaktligen också ofta svarar för en mindre del av årsarbetskrafterna än sin del av antalet anställda. Men vi har inte tillgång till något underlag för att göra mer rättvisande antaganden i denna rapport.

Genomförande

Arbetet har genomförts av Eero Carroll (projektledare). Michael Borchers har varit referensperson och bistått med kvalitetssäkring av arbetet.

Sjukfrånvaron i staten 2018

Sjukfrånvaron i de statliga myndigheterna var 3,9 procent av den tillgängliga arbetstiden under 2018 (figur 1). Det innebär att sjukfrånvaron har minskat med 0,1 procentenheter jämfört med föregående år. Antalet årsarbetskrafter 2018 var strax under 226 000, att jämföra med strax under 223 000 årsarbetskrafter 2017. Antalet årsarbetskrafter har således ökat med 1,3 procent mellan de två åren.

Kvinnors sjukfrånvaro är mer än dubbelt så hög som männens, 5,2 procent för kvinnor och 2,5 procent för män. Frånvaron har minskat sedan det föregående året både för kvinnor och män, med 0,2 respektive 0,1 procentenheter.

Sjukfrånvaron har ökat för de som är yngre än 30 år, med 0,1 procentenheter. Den har minskat med 0,1 procentenheter för de som är 30 till 49 år gamla och med 0,2 procentenheter för de som är 50 år eller äldre.

I tabellerna och figurerna i denna rapport är det viktigt att notera att den redovisade frånvaron för olika grupper inte nödvändigtvis summerar till den totala frånvaron. Det beror på att grupperna är olika stora, och att större gruppers frånvaro påverkar den totala sjukfrånvaron mer än små gruppers frånvaro. Om till exempel mäns frånvaro ökar behöver inte den totala sjukfrånvaron öka i samma utsträckning. Det beror på att männen är något färre än kvinnorna i staten och alltså svarar för en mindre del av den totala arbetstiden. Detta blir särskilt tydligt i statistiken för varje verksamhetsområde.

Figur 1 Sjukfrånvaro i procent av tillgänglig arbetstid 2013–2018.

Diagram. Sjukfrånvaron har minskat för alla grupper utom personer som är 29 år och yngre, där har den ökat med 0,1 procentenheter.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Långtidsfrånvaron (mer än 60 dagar) som andel av den totala sjukfrånvaron har ökat något i förhållande till utgångsläget 2013. Från drygt 43 procent 2013 har långtidsfrånvarons andel ökat till drygt 52 procent 2018. Däremot har långtidsfrånvaron minskat under det senaste året (figur 2).

Figur 2 Långtidsfrånvaron som andel av den totala frånvaron i procent 2013–2018.

Diagram. Långtidsfrånvaron motsvarade 52,4 procent av den totala sjukfrånvaron 2018. 2017 var det 55,3 procent.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Skillnader mellan stora, medelstora och små myndigheter

Figur 3 visar att 88 myndigheter (45 procent av totalen) hade minskad sjukfrånvaro och 39 myndigheter (20 procent) hade oförändrad sjukfrånvaro under 2018.[10] Däremot hade 70 myndigheter (36 procent) högre sjukfrånvaro jämfört med det föregående året. Bland myndigheter med färre än 50 årsarbetskrafter hade 17 av 32 (53 procent av gruppen) oförändrad eller minskad frånvaro, medan 15 myndigheter inom gruppen (47 procent) hade ökad frånvaro. Sjukfrånvaron minskade eller var oförändrad i 82 av 128 myndigheter med minst 50 men färre än 1 000 årsarbetskrafter (64 procent av gruppen). Inom samma grupp hade drygt var tredje myndighet ökad sjukfrånvaro (46 av 128 totalt, eller 36 procent av gruppen).

Av myndigheterna med 1 000 årsarbetskrafter eller fler hade 28 stycken minskad eller oförändrad frånvaro (76 procent av gruppen). Sjukfrånvaron ökade i stället för de resterande 9 myndigheterna (24 procent av gruppen).

Figur 3 Antal myndigheter (efter antalet årsarbetskrafter) som har minskad, ökad eller oförändrad sjukfrånvaro 2018 jämfört med 2017.

Diagram. 
88 myndigheter har minskad sjukfrånvaro, 39 har oförändrad sjukfrånvaro och 70 har ökad sjukfrånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Sjukfrånvaron inom olika verksamhetsområden

Sjukfrånvaron varierade inom de olika verksamhetsområdena, från 2,2 till 6,1 procent av den tillgängliga arbetstiden (tabell 1a). Långtidssjukfrånvaron varierade 2018 från strax under 38 procent av den totala sjukfrånvaron inom verksamhetsområdet Fritidsverksamhet, kultur och religion till drygt 57 procent inom Utbildning.

Myndigheter inom verksamhetsområde Försvar hade den lägsta totala sjukfrånvaron och de inom Socialt skydd inklusive hälso- och sjukvård hade den högsta. Detta återspeglar verksamhetsområdenas könsfördelning, eftersom sjukfrånvaron för kvinnor var betydligt högre än för män (tabell 1b) inom båda områdena. På försvarsmyndigheterna var andelen män strax under 79 procent och inom det sociala området var andelen kvinnor drygt 67 procent.

Tabell 1a Sjukfrånvaro i procent av tillgänglig arbetstid per verksamhetsområde i staten 2018.

Verksamhetsområde

Totalt

Långtid 1)

Kvinnor

Män

–29 år

30–49 år

50– år

Allmän offentlig
förvaltning

4,0

51,5

4,9

2,5

2,9

3,7

4,5

Försvar

2,2

46,3

3,8

1,8

1,7

2,0

3,0

Samhällsskydd och
rättsskipning

4,4

54,1

5,8

3,2

3,6

4,0

5,4

Näringslivsfr., miljö-
skydd, bostads-
försörjning och
samhällsutv.

3,7

45,1

4,8

2,6

3,0

3,5

3,9

Fritidsverksamhet,
kultur och religion

3,7

37,9

4,1

2,9

2,0

3,5

3,4

Utbildning

2,9

57,2

3,9

1,7

1,9

2,9

3,2

Socialt skydd inklusive
hälso- och sjukvård

6,1

53,2

7,1

4,3

5,1

5,9

6,8

Totalt

3,9

52,4

5,2

2,5

3,0

3,7

4,5

1) Långtidssjukfrånvaron som andel av den totala sjukfrånvaron.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Tabell 1b Sjukfrånvaro i procent av tillgänglig arbetstid samt andelen kvinnor per verksamhetsområde i staten 2018.

Verksamhetsområde

Totalt

Kvinnor

Män

Andel kvinnor i
verksamhetsområdet

Allmän offentlig förvaltning

4,0

4,9

2,5

62,0

Försvar

2,2

3,8

1,8

21,3

Samhällsskydd och rättsskipning

4,4

5,8

3,2

50,1

Näringslivsfrågor, miljöskydd,
bostadsförsörjning och samhällsutv.

3,7

4,8

2,6

48,1

Fritidsverksamhet, kultur och religion

3,7

4,1

2,9

60,9

Utbildning

2,9

3,9

1,7

54,1

Socialt skydd inklusive hälso- och
sjukvård

6,1

7,1

4,3

67,1

Totalt

3,9

5,2

2,5

52,2

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Förändringar över tiden

Sjukfrånvaron var stabil mellan 2017 och 2018 inom de två verksamhetsområdena Allmän offentlig förvaltning och Utbildning. Frånvaron minskade i alla de andra verksamhetsområdena under det senaste året (tabell 2). Mellan 2017 och 2018 minskade sjukfrånvaron med mellan 0,1 och 0,2 procentenheter. Minskningen var störst inom Samhällsskydd och rättsskipning.

Sjukfrånvaron minskar totalt sett långsammare bland män än bland kvinnor, men detta syns inte tydligt på sektornivå under det senaste året. Sjukfrånvaron minskar mest i det verksamhetsområde som har jämnast könsfördelning, Samhällsskydd och rättsskipning. Den minskar något mindre i de mest mansdominerade, Försvar samt Näringslivsfrågor, miljöskydd, bostadsförsörjning och samhällsutveckling (tabell 2).

Tabell 2 Sjukfrånvaro i procent av tillgänglig arbetstid per verksamhetsområde i staten 2013–2018.

Verksamhetsområde

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Allmän offentlig förvaltning

4,0

4,0

4,1

3,9

3,4

3,2

Försvar

2,2

2,3

2,4

2,3

2,0

1,5

Samhällsskydd och rättsskipning

4,4

4,6

5,0

4,6

3,9

3,8

Näringslivsfrågor, miljöskydd, bostads-
försörjning och samhällsutv.

3,7

3,8

3,8

3,7

3,4

3,1

Fritidsverksamhet, kultur och religion

3,7

3,8

4,2

4,3

3,6

3,1

Utbildning

2,9

2,9

2,9

2,7

2,4

2,2

Socialt skydd inklusive hälso- och sjukvård

6,1

6,1

6,4

6,3

5,7

5,2

Totalt

3,9

4,0

4,1

3,9

3,4

3,2

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Frånvaron har överlag ökat sedan 2013, även om 2017 var ett trendbrott och frånvaron minskade ytterligare under 2018 (figur 4). Frånvaron skulle ha behövt minska med 0,25 procentenheter varje år för att senast 2020 komma tillbaka till baslinjen för åren 2016–2020, det vill säga till 2013 års frånvaro. Denna utvecklingslinje är med i diagrammet som ”Scenario 20” för åren 2016–2020. Men frånvaron har inte minskat med 0,25 procentenheter per år sedan 2016, vilket innebär att frånvaron kommer att behöva minska med närmare 0,4 procentenheter både under 2019 och 2020 för att uppnå målet.

Figur 4 Sjukfrånvaro i procent av tillgänglig arbetstid under åren 2013–2018, och baslinje samt utvecklingsscenario för 2020.

Diagram.

Allmän offentlig förvaltning

De största myndigheterna inom verksamhetsområdet Allmän offentlig förvaltning var Regeringskansliet, länsstyrelserna (räknade som grupp) och Skatteverket. Sjukfrånvaron i hela verksamhetsområdet låg 2018 på 4,0 procent, vilket är strax över det totala genomsnittet (tabell 3a). Totalt omfattade verksamhetsområdet strax under 27 100 årsarbetskrafter, varav kvinnor står för 62 procent. Skillnaden i sjukfrånvaron mellan kvinnor och män i denna sektor motsvarade i stort sett genomsnittet för samtliga sektorer (tabell 3b).

Tabell 3a Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Allmän offentlig förvaltning. Procent av tillgänglig arbetstid under 2013–2018.

Allmän offentlig förvaltning

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Arbetsgivarverket

4,4

2,5

3,0

2,7

1,9

2,9

Ekonomistyrningsverket

1,3

2,8

2,6

3,1

1,8

1,5

Justitiekanslern

2,2

3,1

2,2

2,6

1,4

1,8

Kammarkollegiet

3,7

4,2

3,2

3,1

3,7

3,4

Konjunkturinstitutet

1,9

2,7

2,0

1,9

2,0

0,9

Kungl. biblioteket

4,2

4,4

4,6

4,4

3,2

3,0

Kungl. hov- och slottsstaten

3,7

3,0

3,0

3,3

3,2

3,1

Länsstyrelsen i Blekinge län

4,8

5,0

5,4

4,7

4,5

5,2

Länsstyrelsen i Dalarnas län

3,6

5,7

5,7

4,3

4,2

3,9

Länsstyrelsen i Gotlands län

3,4

3,2

2,9

3,8

2,7

1,7

Länsstyrelsen i Gävleborgs län

4,5

4,8

4,4

4,2

5,2

5,0

Länsstyrelsen i Hallands län

4,3

3,6

3,5

3,6

3,6

3,7

Länsstyrelsen i Jämtlands län

4,5

4,8

3,8

4,3

3,6

2,9

Länsstyrelsen i Jönköpings län

4,2

3,5

4,0

3,5

2,8

2,9

Länsstyrelsen i Kalmar län

5,2

5,5

3,6

3,5

3,8

3,0

Länsstyrelsen i Kronobergs län

3,9

4,7

5,4

4,6

5,8

3,1

Länsstyrelsen i Norrbottens län

3,7

4,1

3,2

3,8

2,6

2,1

Länsstyrelsen i Skåne län

3,2

3,9

4,7

3,5

2,7

2,8

Länsstyrelsen i Stockholms län

5,9

5,5

6,5

5,6

4,8

3,3

Länsstyrelsen i Södermanlands län

3,4

3,3

4,5

3,9

2,8

3,3

Länsstyrelsen i Uppsala län

5,3

5,4

5,2

4,6

3,6

3,8

Länsstyrelsen i Värmlands län

6,7

6,0

4,8

5,2

3,0

4,3

Länsstyrelsen i Västerbottens län

3,2

3,2

3,9

3,7

2,8

3,6

Länsstyrelsen i Västernorrlands län

3,6

3,6

4,0

3,4

3,3

2,0

Länsstyrelsen i Västmanlands län

3,9

2,8

2,6

2,7

2,1

2,3

Länsstyrelsen i Västra Götalands län

4,3

5,1

4,6

4,7

4,1

3,8

Länsstyrelsen i Örebro län

4,4

3,6

3,5

4,4

3,6

2,6

Länsstyrelsen i Östergötlands län

3,9

3,6

3,6

3,2

2,2

3,0

Myndigheten för digital förvaltning

0,7

-

-

-

-

-

Nordiska Afrikainstitutet

2,2

4,5

3,5

1,7

1,3

3,1

Regeringskansliet

2,6

2,6

2,6

2,5

2,2

2,1

Riksarkivet

4,6

4,6

5,4

4,4

4,1

3,2

Riksdagsförvaltningen

4,1

4,2

3,4

2,9

2,6

2,8

Riksgäldskontoret

3,9

3,6

3,5

3,1

1,6

2,2

Riksrevisionen

3,0

2,8

2,8

2,9

2,5

3,2

Skatteverket

4,8

4,7

4,7

4,5

4,0

3,8

Statens fastighetsverk

4,2

3,4

3,5

3,3

2,9

2,2

Statens servicecenter

3,8

4,4

3,8

4,1

3,5

4,0

Statens tjänstepensionsverk

2,6

4,4

5,4

5,1

3,8

3,7

Statistiska centralbyrån

5,0

4,9

5,4

4,8

3,8

3,8

Statskontoret

1,7

1,1

2,2

1,6

0,9

1,4

Styrelsen för internationell utveckl.arb. (Sida)

2,5

2,7

3,0

2,4

2,3

2,5

Svenska institutet

3,3

4,1

4,1

4,9

4,8

3,8

Sv. inst. för europapol. stud. (Sieps)

3,5

0,9

1,3

3,6

8,8

0,7

Trafikanalys

3,9

4,4

1,3

1,5

3,8

1,1

Tullverket

3,5

3,8

3,9

4,0

3,3

3,1

Vetenskapsrådet

2,1

2,4

3,0

3,9

2,1

2,2

Summa

4,0

4,0

4,1

3,9

3,4

3,2

- Myndigheten hade inte bildats.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Tabell 3b Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Allmän offentlig förvaltning. Procent av tillgänglig arbetstid för olika grupper, 2018.

Totalt

Lång-
tid 1)

Kvinnor

Män

–29 år

30–49
år

50–
år

Allmän offentlig förvaltning

2018

2018

2018

2018

2018

2018

2018

Arbetsgivarverket

4,4

39,0

5,7

1,4

1,4

3,4

5,6

Ekonomistyrningsverket

1,3

16,4

1,8

0,7

0,0

1,0

1,5

Justitiekanslern

2,2

0,0

2,9

0,9

**

2,6

**

Kammarkollegiet

3,7

54,7

4,7

2,0

1,9

3,9

3,7

Konjunkturinstitutet

1,9

34,9

3,6

0,6

0,0

2,5

1,0

Kungl. biblioteket

4,2

37,3

5,1

3,2

5,4

3,7

4,7

Kungl. hov- och slottsstaten

3,7

46,7

5,6

1,6

3,2

2,8

4,7

Länsstyrelsen i Blekinge län

4,8

69,2

5,7

3,2

5,1

4,4

5,4

Länsstyrelsen i Dalarnas län

3,6

65,0

4,9

1,7

2,5

4,1

3,2

Länsstyrelsen i Gotlands län

3,4

36,6

4,2

2,4

**

4,4

2,5

Länsstyrelsen i Gävleborgs län

4,5

61,3

5,5

3,0

3,7

3,6

5,9

Länsstyrelsen i Hallands län

4,3

44,1

5,2

2,3

2,7

3,9

5,1

Länsstyrelsen i Jämtlands län

4,5

63,1

4,6

4,5

2,9

4,4

4,9

Länsstyrelsen i Jönköpings län

4,2

62,2

5,3

2,5

2,7

4,7

3,6

Länsstyrelsen i Kalmar län

5,2

71,3

6,6

2,9

2,8

4,9

6,3

Länsstyrelsen i Kronobergs län

3,9

57,7

4,6

2,2

6,9

3,3

4,1

Länsstyrelsen i Norrbottens län

3,7

58,4

4,0

3,2

3,8

3,3

4,4

Länsstyrelsen i Skåne län

3,2

50,9

3,9

1,9

4,4

3,2

2,9

Länsstyrelsen i Stockholms län

5,9

67,5

7,1

3,4

4,2

6,4

5,5

Länsstyrelsen i Södermanlands län

3,4

49,7

4,3

2,0

6,7

2,6

3,9

Länsstyrelsen i Uppsala län

5,3

58,0

6,1

3,7

3,5

5,8

4,9

Länsstyrelsen i Värmlands län

6,7

72,7

8,9

3,3

2,2

8,6

4,3

Länsstyrelsen i Västerbottens län

3,2

63,2

4,3

1,8

2,3

2,3

4,7

Länsstyrelsen i Västernorrlands län

3,6

62,7

5,0

1,3

8,2

3,6

3,0

Länsstyrelsen i Västmanlands län

3,9

57,5

4,8

2,1

5,6

4,0

3,7

Länsstyrelsen i Västra Götalands län

4,3

64,2

5,4

2,6

3,6

3,8

5,2

Länsstyrelsen i Örebro län

4,4

63,9

5,5

2,3

2,5

3,9

5,8

Länsstyrelsen i Östergötlands län

3,9

58,9

4,9

1,5

3,5

5,2

1,7

Myndigheten för digital förvaltning

0,7

**

**

**

**

**

**

Nordiska Afrikainstitutet

2,2

30,3

0,9

3,3

0,0

1,2

3,9

Regeringskansliet

2,6

47,8

3,2

1,7

1,8

2,3

3,1

Riksarkivet

4,6

38,8

5,1

4,1

2,8

3,7

5,3

Riksdagsförvaltningen

4,1

50,5

4,4

3,8

4,7

4,4

3,9

Riksgäldskontoret

3,9

49,2

5,7

2,2

2,9

4,2

3,6

Riksrevisionen

3,0

50,9

4,1

1,5

1,3

2,3

5,1

Skatteverket

4,8

50,8

5,7

2,9

3,4

4,6

5,3

Statens fastighetsverk

4,2

55,0

5,8

2,8

2,3

3,7

4,7

Statens servicecenter

3,8

44,2

4,3

2,1

4,8

3,3

4,1

Statens tjänstepensionsverk

2,6

36,2

2,9

2,0

0,0

2,4

2,7

Statistiska centralbyrån

5,0

53,7

6,0

3,7

1,7

4,0

6,8

Statskontoret

1,7

25,9

2,1

1,1

5,0

1,8

1,0

Styrelsen för internationell
utveckl.arb. (Sida)

2,5

56,8

2,8

1,8

0,9

2,4

2,9

Svenska institutet

3,3

45,9

4,2

0,8

2,4

3,0

4,0

Sv. inst. för europapol. stud. (Sieps)

3,5

37,6

**

**

**

3,6

**

Trafikanalys

3,9

67,8

7,5

0,9

0,0

5,5

1,7

Tullverket

3,5

50,1

4,5

2,6

1,9

2,8

4,5

Vetenskapsrådet

2,1

60,6

3,0

0,6

0,0

0,6

1,0

Summa

4,0

51,5

4,9

2,5

2,9

3,7

4,5

1) Långtidssjukfrånvaron som andel av den totala sjukfrånvaron.

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Försvar

Försvarsmakten är den klart största myndigheten inom verksamhetsområdet Försvar. År 2018 hade myndigheten strax över 18 800 årsarbetskrafter. Totalt i verksamhetsområdet ingick strax under 26 300 årsarbetskrafter, varav 79 procent var män. Den stora andelen män återspeglas i sjukfrånvaron, som var den lägsta av alla områden med 2,2 procent av den tillgängliga arbetstiden (tabell 4a). Sjukfrånvaron har också minskat med 0,1 procentenheter sedan 2017.

Även sjukfrånvaron för kvinnor var lägre än det totala genomsnittet för kvinnor. Men skillnaderna mellan könen har närmat sig nivån för könsskillnaderna för staten som helhet. Tidigare var dessa skillnader klart lägre för området Försvar än för totalen. Kvinnornas sjukfrånvaro var 3,8 procent av den tillgängliga arbetstiden 2018, medan motsvarande andel för män var 1,8 procent. Området Försvar hade en nivå på sjukfrånvaron som i alla åldersundergrupper låg klart under genomsnittet (tabell 4b).

Tabell 4a Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Försvar. Procent av tillgänglig arbetstid under 2013–2018.

Försvar

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Folke Bernadotteakademin

2,5

3,5

2,1

1,7

1,1

0,7

Fortifikationsverket

3,8

3,6

3,3

3,3

2,4

2,8

Försvarets materielverk

2,9

3,3

3,7

3,4

2,9

2,2

Försvarshögskolan

1,7

2,6

2,5

2,5

2,9

2,6

Försvarsmakten

2,0

1,9

2,0

2,0

1,7

1,2

Inspektionen för strategiska produkter

2,2

2,0

3,5

3,2

1,3

0,3

Kustbevakningen

2,8

2,7

2,7

2,8

3,4

2,2

Mynd. för samh.skydd och beredskap

2,8

3,7

3,4

2,4

2,0

2,3

Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)

2,9

3,0

2,7

2,9

2,6

2,2

Totalförsvarets rekryteringsmyndighet 1)

3,0

3,2

3,8

4,9

4,8

4,3

Summa

2,2

2,3

2,4

2,3

2,0

1,5

1) Tidigare Totalförsvarets pliktverk. Myndigheten bytte namn och arbetsuppgifter 2011, året efter att riksdagen beslutat att Försvarsmaktens personalförsörjning ska bygga på frivillighet och inte på plikt. Under 2017 infördes dock värnplikten igen. Myndigheten har anor från medeltiden, men bildades i sin näst sista skepnad och under just namnet Pliktverket 1995. Då tog myndigheten över arbetsuppgifterna från Värnpliktsverket och från Vapenfristyrelsen.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Tabell 4b Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Försvar. Procent av tillgänglig arbetstid för olika grupper, 2018.

Totalt

Lång-
tid 1)

Kvinnor

Män

–29 år

30–
49 år

50– år

Försvar

2018

2018

2018

2018

2018

2018

2018

Folke Bernadotteakademin

2,5

48,4

3,1

1,1

2,1

2,8

1,2

Fortifikationsverket

3,8

58,1

5,4

3,4

2,1

1,8

5,3

Försvarets materielverk

2,9

45,0

4,6

2,4

2,7

2,4

3,4

Försvarshögskolan

1,7

49,0

3,0

1,0

1,6

2,2

1,4

Försvarsmakten

2,0

46,9

3,6

1,6

1,4

1,8

2,8

Inspektionen för strategiska
produkter

2,2

0,0

4,1

0,8

**

3,1

**

Kustbevakningen

2,8

40,8

4,3

2,3

1,7

2,4

3,9

Mynd. för samh.skydd och
beredskap

2,8

47,8

3,8

2,0

4,7

2,7

2,9

Totalförsvarets
forskningsinstitut (FOI)

2,9

34,5

4,3

2,2

1,9

2,5

3,5

Totalförsvarets
rekryteringsmyndighet

3,0

42,4

4,0

1,8

0,0

2,7

3,3

Summa

2,2

46,3

3,8

1,8

1,7

2,0

3,0

1) Långtidssjukfrånvaron som andel av den totala sjukfrånvaron.

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Samhällsskydd och rättsskipning

Verksamhetsområde Samhällsskydd och rättsskipning var det näst största verksamhetsområdet med strax över 47 000 årsarbetskrafter. Inom området var Polismyndigheten störst med strax över 26 400 årsarbetskrafter. Detta område hade den jämnaste könsfördelningen av alla verksamhetsområden, med 50 procent kvinnor.

Verksamhetsområdet hade en högre sjukfrånvaro än snittet, 4,4 procent (tabell 5a). Sjukfrånvaron var högre både för kvinnor och män jämfört med genomsnittet. Sjukfrånvaron var också högre för samtliga åldersgrupper jämfört med genomsnittet. Men den har också minskat mest sedan 2017, med 0,2 procentenheter.

Tabell 5a Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Samhällsskydd och rättsskipning. Procent av tillgänglig arbetstid under 2013–2018.

Samhällsskydd och rättsskipning

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Brottsförebyggande rådet

4,1

5,4

4,1

4,0

2,7

2,7

Brottsoffermyndigheten

4,2

2,7

3,7

1,8

1,8

1,9

Domstolsverket

4,4

4,4

4,6

3,9

3,4

3,4

Ekobrottsmyndigheten

3,3

3,1

3,8

3,7

2,4

2,2

Kriminalvården

5,9

6,2

6,3

6,1

5,5

5,1

Kronofogdemyndigheten

5,3

5,8

5,4

5,2

4,5

4,0

Polismyndigheten

3,9

4,1

4,6

4,3

3,6

3,5

Riksdagens ombudsmän JO

3,5

2,8

2,3

2,7

2,0

3,4

Rättsmedicinalverket

5,1

4,5

4,4

3,8

3,2

3,0

Statens haverikommission

2,1

2,8

4,8

3,8

3,6

4,1

Säkerhets- och
integritetsskyddsnämnden

1,5

4,0

3,0

2,0

1,0

1,2

Åklagarmyndigheten

3,1

3,2

3,5

2,9

2,5

3,1

Summa

4,4

4,6

5,0

4,6

3,9

3,8

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Tabell 5b Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Samhällsskydd och rättsskipning. Procent av tillgänglig arbetstid för olika grupper, 2018.

Totalt

Långtid 1)

Kvinnor

Män

–29 år

30–49
år

50– år

Samhällsskydd och
rättsskipning

2018

2018

2018

2018

2018

2018

2018

Brottsförebyggande rådet

4,1

35,7

5,1

2,2

4,5

4,5

2,6

Brottsoffermyndigheten

4,2

54,4

4,5

3,7

9,7

2,4

5,3

Domstolsverket

4,4

50,1

5,3

2,4

3,1

4,5

5,0

Ekobrottsmyndigheten

3,3

50,3

4,3

2,4

**

2,9

3,9

Kriminalvården

5,9

48,8

7,0

5,0

4,9

5,3

7,3

Kronofogdemyndigheten

5,3

55,8

6,5

3,1

4,0

4,8

6,5

Polismyndigheten

3,9

57,3

5,6

2,6

3,3

3,4

4,8

Riksdagens ombudsmän JO

3,5

55,5

3,3

3,8

0,0

2,1

5,4

Rättsmedicinalverket

5,1

59,1

5,6

4,1

2,8

4,9

5,8

Statens haverikommission

2,1

19,9

**

0,6

**

2,5

1,9

Säkerhets- och
integritetsskyddsnämnden

1,5

**

1,6

**

**

**

**

Åklagarmyndigheten

3,1

47,2

3,6

2,3

3,8

2,7

3,8

Summa

4,4

54,1

5,8

3,2

3,6

4,0

5,4

1) Långtidssjukfrånvaron som andel av den totala sjukfrånvaron.

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Näringslivsfrågor, miljöskydd samt bostadsförsörjning och samhällsutveckling

Av de strax över 25 700 årsarbetskrafterna inom verksamhetsområde Näringslivsfrågor m.m. svarade kvinnor för 48 procent. Den totala sjukfrånvaron (3,7 procent) var något lägre än för staten i genomsnitt (tabell 6a). I undergrupperna efter kön och ålder ligger frånvaron tämligen nära genomsnittet (tabell 6b). Verksamhetsområdet hade en sjukfrånvaro som har minskat med 0,1 procentenheter mellan 2017 och 2018, lika mycket som genomsnittet för staten mellan samma år. Sjukfrånvaron i ett antal myndigheter har förändrats mycket över åren. De flesta av dessa myndigheter är små, vilket gör att enskilda individers sjukfrånvaro får stort genomslag i statistiken.

Tabell 6a Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Näringslivsfrågor, miljöskydd, bostadsförsörjning och samhällsutveckling. Procent av tillgänglig arbetstid under 2013–2018.

Näringslivsfr., miljöskydd, bostads-
försörjning och samhällsutveckling

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Affärsverket svenska kraftnät

2,7

2,8

3,0

3,3

2,4

2,6

Allmänna reklamationsnämnden

3,2

2,3

2,8

1,9

2,4

2,5

Arbetsdomstolen

8,0

7,3

7,7

8,7

8,8

2,7

Arbetsmiljöverket

4,4

3,9

3,1

4,1

3,7

3,9

Bolagsverket

5,1

6,3

6,4

5,7

5,5

5,5

Boverket

3,9

4,0

2,9

3,1

3,2

4,2

Datainspektionen

2,6

2,7

3,4

4,3

2,1

1,9

Diskrimineringsombudsmannen

5,1

3,2

3,8

4,3

4,9

4,9

Elsäkerhetsverket

5,2

5,2

5,7

4,0

1,3

1,7

Energimarknadsinspektionen

3,7

3,1

4,2

2,7

2,6

1,7

Exportkreditnämnden

1,9

2,1

2,8

3,5

2,6

3,0

Fastighetsmäklarinspektionen

1,9

3,2

9,8

3,2

4,2

10,1

Finansinspektionen

2,9

3,2

3,4

2,7

2,6

2,5

Forsk.råd. för miljö mm. (Formas)

1,3

2,3

2,9

5,9

4,6

1,8

Havs- och vattenmyndigheten

4,3

5,3

5,1

4,5

3,7

2,3

Inst. f. arbetsmarknads- och
utbildningspol. utvärdering (IFAU)

3,2

1,9

2,0

1,0

1,0

0,5

Jämställdhetsmyndigheten

2,2

-

-

-

-

-

Kemikalieinspektionen

2,7

3,0

3,1

3,8

3,6

3,1

Kommerskollegium

1,7

4,0

4,6

3,2

1,8

1,5

Konkurrensverket

1,6

2,3

3,4

2,5

1,8

1,3

Konsumentverket

3,6

3,2

4,4

3,2

3,2

3,0

Lantmäteriet

4,6

4,6

4,3

3,6

3,6

3,5

Livsmedelsverket

4,5

4,1

4,5

4,0

3,3

3,5

Lotteriinspektionen

1,7

1,9

5,1

4,4

5,7

4,9

Luftfartsverket

2,8

3,0

2,7

3,1

3,0

2,4

Myndigheten för arbetsmiljökunskap

1,3

-

-

-

-

-

Mynd. för tillväxtpol. utvärd. o
analyser

1,7

2,7

2,3

2,0

3,2

2,4

Naturvårdsverket

3,1

2,6

2,8

4,4

4,2

3,8

Patent- och registreringsverket

3,2

3,9

4,3

4,2

3,8

2,9

Polarforskningssekretariatet

2,2

3,8

2,3

4,3

2,1

2,7

Post- och telestyrelsen

4,0

3,2

3,9

5,1

4,7

3,9

Revisorsinspektionen 1)

2,3

1,7

4,4

9,8

3,7

6,0

Rymdstyrelsen

4,5

4,1

5,5

3,3

2,7

1,3

Sjöfartsverket

2,5

2,6

2,2

2,1

2,2

2,6

Skogsstyrelsen

3,7

4,5

3,7

4,3

4,9

4,3

Statens energimyndighet

4,0

3,9

3,4

4,0

3,3

2,8

Statens geotekniska institut

3,5

4,6

6,3

5,3

4,2

2,6

Statens jordbruksverk

4,4

4,1

4,8

4,7

4,9

3,5

Statens veterinärmedicinska anstalt

3,2

3,4

3,2

2,9

3,0

3,1

Statens väg- och transportforskningsinstitut

2,8

2,0

3,3

3,6

2,6

2,8

Strålsäkerhetsmyndigheten

3,1

3,2

3,6

2,8

2,2

2,3

Styrelsen f. ackred. och tekn. kontr.
(SWEDAC)

4,6

3,6

3,6

2,8

2,8

2,0

Sv. meteorol. och hydrol. inst. (SMHI)

3,2

3,0

3,2

3,3

3,0

2,5

Svenska ESF-rådet

2,7

2,9

4,1

3,1

2,1

3,8

Sveriges geologiska undersökning
(SGU)

3,1

3,9

3,8

3,1

2,4

2,9

Tillväxtverket

3,3

3,8

3,6

3,2

3,2

2,8

Trafikverket

3,6

3,6

3,6

3,5

3,0

2,6

Transportstyrelsen

4,7

4,8

5,2

4,7

3,7

3,7

Upphandlingsmyndigheten

2,6

1,5

2,7

1,6

-

-

Verket för innovationssystem
(Vinnova)

1,7

3,1

2,9

3,1

3,5

3,4

Summa

3,7

3,8

3,8

3,7

3,4

3,1

- Myndigheten hade inte bildats.

1) Före 2017, Revisorsnämnden.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Tabell 6b Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Näringslivsfrågor, miljöskydd, bostadsförsörjning och samhällsutveckling. Procent av tillgänglig arbetstid för olika grupper, 2018.

Totalt

Lång-
tid 1)

Kvinnor

Män

–29
år

30–49
år

50–
år

Näringslivsfrågor, miljöskydd,
bostadsförsörjning och samhällsutv.

2018

2018

2018

2018

2018

2018

2018

Affärsverket svenska kraftnät

2,7

48,2

4,4

1,5

0,9

2,6

3,1

Allmänna reklamationsnämnden

3,2

14,0

2,9

3,7

**

3,5

2,7

Arbetsdomstolen

8,0

76,7

12,2

**

**

4,2

**

Arbetsmiljöverket

4,4

52,2

5,4

2,9

0,0

4,0

4,6

Bolagsverket

5,1

48,0

6,1

3,0

4,1

5,5

5,0

Boverket

3,9

48,3

5,1

2,1

4,7

4,2

3,6

Datainspektionen

2,6

**

2,4

3,1

0,0

2,8

2,3

Diskrimineringsombudsmannen

5,1

47,6

5,7

2,5

0,0

4,9

5,5

Elsäkerhetsverket

5,2

73,0

7,1

3,7

0,0

6,0

4,3

Energimarknadsinspektionen

3,7

51,4

4,4

2,6

1,9

3,8

4,3

Exportkreditnämnden

1,9

31,1

2,7

1,0

2,4

1,2

2,7

Fastighetsmäklarinspektionen

1,9

0,0

2,0

**

**

**

**

Finansinspektionen

2,9

25,5

4,0

1,6

2,5

2,3

4,6

Forsk.råd. för miljö m.m. (Formas)

1,3

20,7

1,6

0,8

**

1,5

1,2

Havs- och vattenmyndigheten

4,3

55,9

6,0

2,3

9,0

4,3

3,8

Inst. f. arbetsmarknads- och
utbildningspol. utvärdering (IFAU)

3,2

70,4

2,1

3,9

**

4,1

**

Jämställdhetsmyndigheten

2,2

0,0

2,0

0,2

0,0

1,5

1,2

Kemikalieinspektionen

2,7

40,2

3,4

1,2

3,1

3,3

2,0

Kommerskollegium

1,7

12,3

1,7

1,8

0,0

1,7

2,1

Konkurrensverket

1,6

**

2,1

1,1

1,8

1,6

1,7

Konsumentverket

3,6

41,8

4,1

2,4

2,5

3,5

4,4

Lantmäteriet

4,6

47,4

5,5

3,2

3,6

4,3

5,3

Livsmedelsverket

4,5

48,1

5,0

3,8

2,7

4,3

5,0

Lotteriinspektionen

1,7

0,0

1,6

2,0

0,0

1,8

1,5

Luftfartsverket

2,8

51,5

4,0

1,9

2,1

2,5

3,3

Myndigheten för arbetsmiljökunskap

1,3

0,0

**

**

**

**

**

Mynd. för tillväxtpol. utvärd. och
analyser

1,7

0,0

2,2

1,4

0,0

2,0

1,3

Naturvårdsverket

3,1

49,2

3,7

2,0

2,0

3,0

3,3

Patent- och registreringsverket

3,2

42,5

3,8

2,5

1,4

3,1

3,5

Polarforskningssekretariatet

2,2

27,0

1,9

2,6

0,0

2,4

2,3

Post- och telestyrelsen

4,0

58,9

5,4

2,4

**

3,3

5,4

Revisorsinspektionen 1)

2,3

0,0

3,6

1,4

**

2,9

1,7

Rymdstyrelsen

4,5

**

**

**

**

**

7,2

Sjöfartsverket

2,5

32,3

4,1

2,1

5,0

1,8

2,9

Skogsstyrelsen

3,7

24,8

4,5

3,4

4,5

3,3

3,9

Statens energimyndighet

4,0

69,0

4,9

2,6

3,8

4,2

3,6

Statens geotekniska institut

3,5

45,9

4,2

2,6

2,0

4,2

3,0

Statens jordbruksverk

4,4

44,0

5,4

2,2

4,1

4,4

4,6

Statens veterinärmedicinska anstalt

3,2

37,1

3,9

1,9

1,3

2,8

3,7

Statens väg- och
transportforskningsinstitut

2,8

50,5

3,1

2,5

1,2

3,1

2,6

Strålsäkerhetsmyndigheten

3,1

45,5

5,3

1,3

2,3

3,2

3,0

Styrelsen f. ackred. och tekn. kontr.
(SWEDAC)

4,6

63,1

4,5

4,7

0,0

5,2

4,3

Sv. meteorol. och hydrol. inst. (SMHI)

3,2

46,5

4,4

2,3

2,3

3,0

3,7

Svenska ESF-rådet

2,7

30,6

2,3

3,4

0,0

1,9

3,7

Sveriges geologiska undersökning
(SGU)

3,1

40,0

4,7

2,0

1,4

2,8

3,5

Tillväxtverket

3,3

54,0

4,0

2,0

0,8

2,9

4,1

Trafikverket

3,6

51,9

5,0

2,7

3,2

3,6

3,7

Transportstyrelsen

4,7

43,7

5,9

3,2

3,9

4,6

4,9

Upphandlingsmyndigheten

2,6

0,0

2,6

2,6

0,0

2,6

3,1

Verket för innovationssystem (Vinnova)

1,7

28,7

2,3

0,9

1,4

2,4

1,0

Summa

3,7

45,1

4,8

2,6

3,0

3,5

3,9

1) Långtidssjukfrånvaron som andel av den totala sjukfrånvaron.

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Fritidsverksamhet, kultur och religion

Det minsta verksamhetsområdet 2018 var Fritidsverksamhet, kultur och religion. Det hade strax under 2 000 årsarbetskrafter, varav kvinnor stod för 61 procent. Sjukfrånvaron inom detta verksamhetsområde var samma år något under det totala genomsnittet (tabell 7a). Men andelen varierade i de olika undergrupperna (tabell 7b). Kvinnornas andel låg under det totala genomsnittet för kvinnor (med hela 1,1 procentenheter) medan män låg över genomsnittet för gruppen samtliga män (med 0,4 procentenheter). De yngsta och äldsta ålderskategorierna hade en betydligt lägre andel än motsvande andel för genomsnittet i samma grupper (med 1,0 respektive 1,1 procentenheter). Sjukfrånvaron för medelålders anställda låg strax under genomsnittet (med 0,2 procentenheter).

Frånvaron har minskat inom detta verksamhetsområde under det senaste året med 0,1 procentenheter. Myndigheterna inom området har också lägst andel långtidssjukfrånvaro, och området har minst skillnad mellan mäns och kvinnors frånvaro. Området har ett antal små myndigheter där enskildas sjukfrånvaro får stort genomslag i statistiken.

Tabell 7a Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Fritidsverksamhet, kultur och religion. Procent av tillgänglig arbetstid under 2013–2018.

Fritidsverksamhet, kultur och religion

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Forum för levande historia

5,0

4,0

3,0

3,5

4,0

4,0

Institutet för språk och folkminnen

5,0

4,5

5,3

5,2

4,7

2,2

Konstnärsnämnden

1,3

3,2

5,4

2,8

2,6

2,7

Moderna museet

3,5

3,3

4,5

5,7

4,2

3,2

Myndigheten för kulturanalys

3,5

2,7

2,2

4,9

**

**

Myndigheten för press, radio och tv 1)

2,2

3,8

7,6

8,0

7,6

2,0

Myndigheten för tillgängliga medier

3,8

4,5

4,5

6,0

4,3

4,0

Myndigheten för ungdoms- och
civilsamhällesfrågor

5,2

5,2

4,5

3,3

1,2

1,2

Nationalmuseum

3,3

4,0

3,2

3,9

3,9

3,2

Naturhistoriska riksmuseet

3,4

3,7

4,3

4,0

2,8

2,7

Riksantikvarieämbetet

3,3

3,8

3,3

3,4

2,9

3,4

Sametinget

2,9

2,2

5,5

4,2

3,6

3,4

Statens centrum för arkitektur och design

5,3

3,5

5,2

5,5

3,9

3,3

Statens försvarshistoriska museer

3,8

1,3

3,0

1,6

3,6

1,7

Statens historiska museer 2)

3,4

3,1

3,5

2,9

2,5

2,3

Statens konstråd

1,8

3,4

3,4

6,3

1,0

3,5

Statens kulturråd

1,8

2,6

5,2

4,5

3,9

4,0

Statens maritima museer

3,8

4,2

3,8

4,1

4,4

2,6

Statens medieråd

6,0

5,8

3,9

7,2

2,4

1,3

Statens museer för världskultur

4,6

3,7

5,1

4,1

3,6

4,1

Statens musikverk

4,8

6,0

7,4

9,0

6,6

6,4

Summa

3,7

3,8

4,2

4,3

3,6

3,1

1) Före 2016, Myndigheten för radio och TV.

2) Upptar Livrustkammaren mm. 2018.

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Tabell 7b Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Fritidsverksamhet, kultur och religion. Procent av tillgänglig arbetstid för olika grupper, 2018.

Totalt

Lång-
tid 3)

Kvinnor

Män

–29
år

30–49
år

50– år

Fritidsverksamhet, kultur och religion

2018

2018

2018

2018

2018

2018

2018

Forum för levande historia

5,0

66,0

8,0

1,0

0,0

3,0

8,0

Institutet för språk och folkminnen

5,0

57,2

4,5

6,0

0,0

6,5

2,9

Konstnärsnämnden

1,3

0,0

1,0

**

**

3,0

0,2

Moderna museet

3,5

38,8

3,8

3,0

0,0

3,7

3,5

Myndigheten för kulturanalys

3,5

**

**

**

**

**

**

Myndigheten för press, radio och
tv 1)

2,2

18,0

2,4

**

**

1,6

**

Myndigheten för tillgängliga
medier

3,8

36,2

4,8

1,3

**

3,1

4,2

Myndigheten för ungdoms- och
civilsamhällesfrågor

5,2

0,0

6,6

1,5

0,5

3,5

**

Nationalmuseum

3,3

39,0

3,0

3,9

3,8

2,6

3,8

Naturhistoriska riksmuseet

3,4

37,6

4,5

2,3

2,1

3,4

3,4

Riksantikvarieämbetet

3,3

30,1

3,8

2,7

1,6

2,8

4,2

Sametinget

2,9

34,6

3,7

1,2

0,0

3,7

2,3

Statens centrum för arkitektur och
design

5,3

**

6,3

3,7

**

6,4

4,5

Statens försvarshistoriska museer

3,8

74,0

5,5

1,8

0,0

5,5

2,0

Statens historiska museer 2)

3,4

32,4

3,8

2,9

4,6

3,4

3,4

Statens konstråd

1,8

0,0

2,2

**

**

2,1

**

Statens kulturråd

1,8

44,3

1,6

2,4

**

1,3

2,6

Statens maritima museer

3,8

48,2

3,6

4,0

1,9

3,9

4,0

Statens medieråd

6,0

39,9

**

**

**

**

**

Statens museer för världskultur

4,6

45,3

5,5

3,1

1,9

6,0

3,1

Statens musikverk

4,8

65,0

4,5

5,2

11,8

2,5

6,0

Summa

3,7

37,9

4,1

2,9

2,0

3,5

3,4

1) Före 2016, Myndigheten för radio och TV

2) Upptar Livrustkammaren mm. 2018

3) Långtidssjukfrånvaron som andel av den totala sjukfrånvaron.

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Utbildning

Utbildning var det största verksamhetsområdet med strax under 59 300 årsarbetskrafter. De allra flesta arbetade vid olika universitet och högskolor. Kvinnorna svarade 2018 för 54 procent av de anställda. Sjukfrånvaron var betydligt lägre än genomsnittet (2,9 procent) och var oförändrad mellan 2017 och 2018. Myndigheterna inom området hade högst andel långtidsfrånvaro, samtidigt som de hade den näst lägsta frånvaronivån totalt (tabell 8a).

Utbildning hade betydligt lägre sjukfrånvaro än genomsnittet för alla undergrupper (tabell 8b). Verksamhetsområdet hade den näst lägsta andelen sjukfrånvaro för kvinnor och den lägsta andelen för män (3,9 respektive 1,7 procent). Men den högre andelen kvinnor medför att den totala sjukfrånvaron ändå är högre än inom verksamhetsområdet Försvar som hade den lägsta totala frånvaronivån. Sjukfrånvaron i de olika åldersgrupperna var också lägre än för genomsnittet.

Tabell 8a Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Utbildning. Procent av tillgänglig arbetstid under 2013–2018.

Utbildning

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Blekinge tekniska högskola

2,2

2,1

2,9

2,8

2,2

1,6

Centrala studiestödsnämnden

6,0

5,8

5,8

6,4

5,0

4,9

Gymnastik- och idrottshögskolan

1,9

2,3

2,3

4,4

3,1

2,0

Göteborgs universitet

3,2

3,0

3,1

3,3

2,6

2,5

Högskolan Dalarna

2,6

3,1

3,7

3,4

2,9

2,6

Högskolan i Borås

4,0

4,7

4,7

4,2

3,2

2,6

Högskolan i Gävle

3,1

2,5

2,8

2,6

2,6

2,6

Högskolan i Halmstad

2,7

2,3

2,9

2,9

2,2

1,6

Högskolan i Skövde

3,2

3,4

3,2

2,6

2,8

1,8

Högskolan Kristianstad

4,0

4,7

2,7

2,7

2,7

1,9

Högskolan Väst

3,4

4,3

3,7

3,9

3,0

1,9

Institutet för rymdfysik

1,5

0,9

1,8

1,1

1,1

0,8

Karlstads universitet

2,8

2,9

2,9

2,1

2,0

1,8

Karolinska institutet

2,0

2,3

2,2

2,1

2,0

1,8

Konstfack

3,5

4,3

3,8

3,4

1,9

3,7

Kungl. Konsthögskolan

2,2

3,7

2,6

2,6

1,9

1,3

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm

1,9

2,8

1,6

2,1

1,5

1,6

Kungl. Tekniska högskolan

2,0

2,1

2,3

2,0

1,7

1,4

Linköpings universitet

2,5

2,8

2,7

2,4

2,3

1,8

Linnéuniversitetet

3,0

2,8

2,8

2,8

2,6

2,1

Luleå tekniska universitet

2,2

3,0

2,8

2,4

1,9

1,5

Lunds universitet

2,6

2,6

2,7

2,4

2,2

2,1

Malmö universitet 1)

3,0

2,7

3,0

3,0

2,5

2,6

Mittuniversitetet

2,9

3,4

3,6

3,5

3,1

2,8

Myndigheten för yrkeshögskolan

3,4

5,4

3,5

3,3

3,8

1,3

Mälardalens högskola

2,4

2,9

2,9

2,2

2,0

2,2

Sameskolstyrelsen

6,0

6,0

5,0

6,0

3,0

3,7

Skolforskningsinstitutet

0,9

1,7

2,2

0,9

-

-

Specialpedagogiska skolmyndigheten

5,8

5,6

5,1

5,0

4,4

4,5

Statens skolinspektion

4,2

4,1

3,8

3,5

3,1

3,1

Statens skolverk

3,9

3,9

3,7

3,3

2,3

2,9

Stockholms konstnärliga högskola 2)

2,3

2,4

2,6

3,4

2,6

-

Stockholms universitet

2,7

2,9

2,9

3,0

2,6

1,8

Sveriges lantbruksuniversitet

3,2

3,3

3,3

3,0

2,4

2,6

Södertörns högskola

4,1

4,0

3,8

3,8

3,2

3,2

Umeå universitet

2,9

3,0

3,0

2,7

2,3

2,2

Universitets- och högskolerådet

4,7

4,7

4,9

3,9

4,2

4,2

Universitetskanslersämbetet

2,5

2,6

2,4

1,6

1,2

2,1

Uppsala universitet

2,9

2,6

2,4

2,3

2,1

2,0

Örebro universitet

2,3

2,2

2,1

2,1

2,0

2,0

Överklagandenämnden för
studiestöd

7,7

9,1

6,5

5,3

1,7

2,0

Summa

2,9

2,9

2,9

2,7

2,4

2,2

1) Före 2018, Malmö högskola

2) Ersatte Dans- och cirkushögskolan, Operahögskolan i Stockholm och Stockholms dramatiska högskola.

- Myndigheten hade inte bildats.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Tabell 8b Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Utbildning. Procent av tillgänglig arbetstid för olika grupper, 2018.

Totalt

Lång-
tid 3)

Kvinnor

Män

–29
år

30–49
år

50–
år

Utbildning

2018

2018

2018

2018

2018

2018

2018

Blekinge tekniska högskola

2,2

59,9

3,5

0,9

1,7

2,8

1,4

Centrala studiestödsnämnden

6,0

51,3

6,9

4,3

6,0

5,7

6,5

Gymnastik- och
idrottshögskolan

1,9

52,8

2,3

1,4

0,9

1,4

2,5

Göteborgs universitet

3,2

66,0

4,0

2,2

2,2

3,1

3,6

Högskolan Dalarna

2,6

60,7

3,1

1,9

2,0

2,9

2,9

Högskolan i Borås

4,0

50,3

4,8

2,9

2,5

3,8

4,5

Högskolan i Gävle

3,1

53,6

3,5

2,5

4,5

2,6

3,3

Högskolan i Halmstad

2,7

44,5

3,5

1,8

1,7

2,8

2,7

Högskolan i Skövde

3,2

72,8

4,5

2,0

0,3

3,5

3,3

Högskolan Kristianstad

4,0

69,2

4,9

2,6

1,5

3,8

4,4

Högskolan Väst

3,4

68,0

4,4

1,8

1,3

3,3

3,3

Institutet för rymdfysik

1,5

39,1

1,6

1,5

0,7

2,0

1,1

Karlstads universitet

2,8

63,0

3,7

1,8

1,7

2,6

3,2

Karolinska institutet

2,0

43,6

2,7

1,0

1,0

2,1

2,4

Konstfack

3,5

43,1

4,9

1,4

0,0

3,5

3,0

Kungl. Konsthögskolan

2,2

69,8

2,6

1,7

3,0

1,9

2,6

Kungl. Musikhögskolan i
Stockholm

1,9

53,1

2,7

1,4

0,0

1,3

2,1

Kungl. Tekniska högskolan

2,0

52,0

3,4

1,2

0,9

1,9

3,1

Linköpings universitet

2,5

63,0

3,6

1,4

0,8

2,7

2,7

Linnéuniversitetet

3,0

69,7

4,0

1,9

1,3

2,8

3,5

Luleå tekniska universitet

2,2

53,0

3,0

1,5

1,5

1,8

2,9

Lunds universitet

2,6

61,3

3,7

1,4

1,5

2,5

3,0

Malmö universitet 1)

3,0

65,2

3,9

1,7

1,5

3,4

2,8

Mittuniversitetet

2,9

63,2

3,4

2,2

2,9

2,6

3,2

Myndigheten för yrkeshögskolan

3,4

64,7

4,9

1,0

0,8

1,7

5,3

Mälardalens högskola

2,4

35,4

2,9

1,8

1,2

2,3

2,8

Sameskolstyrelsen

6,0

38,0

7,0

4,0

7,0

5,0

7,0

Skolforskningsinstitutet

0,9

0,0

1,1

**

**

**

**

Specialpedagogiska skolmyndigheten

5,8

41,3

6,4

3,2

9,3

6,9

5,4

Statens skolinspektion

4,2

55,5

5,1

1,6

3,1

4,1

4,7

Statens skolverk

3,9

45,4

4,5

2,4

3,1

3,8

4,1

Stockholms konstnärliga högskola 2)

2,3

29,4

2,6

1,8

0,0

3,0

1,9

Stockholms universitet

2,7

59,3

3,9

1,4

1,3

3,1

2,5

Sveriges lantbruksuniversitet

3,2

45,0

4,2

2,0

2,9

3,2

3,2

Södertörns högskola

4,1

63,8

5,2

2,6

4,4

4,7

3,4

Umeå universitet

2,9

55,9

4,4

1,3

2,1

2,8

3,3

Universitets- och
högskolerådet

4,7

53,5

5,8

2,2

2,3

4,3

5,7

Universitetskanslersämbetet

2,5

24,0

2,7

2,3

0,0

2,0

3,2

Uppsala universitet

2,9

62,0

4,0

1,7

1,6

2,8

3,5

Örebro universitet

2,3

52,6

3,0

1,4

2,4

2,1

2,7

Överklagandenämnden för
studiestöd

7,7

71,4

9,1

**

**

1,9

**

Summa

2,9

57,2

3,9

1,7

1,9

2,9

3,2

1) Före 2018, Malmö högskola

2) Ersatte Dans- och cirkushögskolan, Operahögskolan i Stockholm och Stockholms dramatiska högskola.

3) Långtidsfrånvaron som andel av den totala frånvaron.

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Socialt skydd inklusive hälso- och sjukvård

Mer än 38 600 årsarbetskrafter var sysselsatta inom verksamhetsområdet Socialt skydd m.m. Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Migrationsverket är de klart största myndigheterna inom området. Sjukfrånvaron var oförändrad sedan 2017, och låg 2018 på 6,1 procent, det vill säga 2,2 procentenheter över genomsnittet (tabell 9a). Frånvaron ökade för en knapp majoritet av myndigheterna i verksamhetsområdet jämfört med 2017.

Kvinnor svarade 2018 för 67,1 procent av de anställda, vilket avspeglades i att sjukfrånvaron var betydligt högre i denna sektor än för staten som helhet (tabell 9b). Men även männens sjukfrånvaro var inom detta område uppemot dubbelt så hög som för genomsnittet för män.

Tabell 9a Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Socialt skydd inklusive hälso- och sjukvård. Procent av tillgänglig arbetstid under 2013–2018.

Socialt skydd inklusive hälso- och
sjukvård

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Arbetsförmedlingen

6,7

6,7

6,9

6,8

6,5

5,6

Barnombudsmannen

3,2

6,5

4,2

1,3

0,7

2,2

E-hälsomyndigheten

2,0

3,4

3,2

2,8

2,5

-

Folkhälsomyndigheten

3,5

3,6

4,8

3,4

2,8

-

Forskn.råd för hälsa, arb.-liv och välfärd (Forte)

1,4

5,3

7,3

9,4

7,9

5,2

Försäkringskassan

5,8

6,1

6,4

6,2

5,4

5,0

Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen

4,5

3,1

3,8

4,9

3,4

3,6

Inspektionen för socialförsäkringen

2,0

2,7

2,2

1,6

1,1

1,4

Inspektionen för vård och omsorg

4,3

4,4

4,4

3,9

3,3

2,7

Läkemedelsverket

4,0

3,7

3,9

4,1

2,7

3,0

Migrationsverket

6,1

5,8

5,5

5,3

4,8

4,4

Myndigheten för delaktighet

5,4

2,9

2,6

2,0

1,1

-

Myndigheten för familjerätt och
föräldraskapsstöd

3,6

1,3

2,2

11,2

4,6

4,5

Myndigheten för vård- och
omsorgsanalys

4,7

3,5

1,9

5,0

6,4

1,3

Pensionsmyndigheten

6,1

5,5

5,7

5,3

4,4

4,7

Socialstyrelsen

4,5

4,4

3,8

4,0

3,8

3,8

Statens beredning för medicinsk och
social utvärdering

3,0

2,1

2,6

2,4

1,8

2,4

Statens institutionsstyrelse

7,4

7,0

8,8

8,8

8,1

7,1

Tandvårds- och
läkemedelsförmånsverket

3,0

2,6

2,5

2,9

2,3

1,9

Summa

6,1

6,1

6,4

6,3

5,7

5,2

- Myndigheten hade inte bildats.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Tabell 9b Sjukfrånvaro inom verksamhetsområde Socialt skydd inklusive hälso- och sjukvård. Procent av tillgänglig arbetstid för olika grupper, 2018.

Totalt

Lång-
tid 1)

Kvinnor

Män

–29
år

30–
49 år

50– år

Socialt skydd inklusive hälso-
och sjukvård

2018

2018

2018

2018

2018

2018

2018

Arbetsförmedlingen

6,7

59,7

8,0

4,3

5,0

6,4

7,3

Barnombudsmannen

3,2

20,8

3,4

**

**

3,2

**

E-hälsomyndigheten

2,0

42,3

2,6

1,2

1,1

1,9

2,4

Folkhälsomyndigheten

3,5

55,7

3,9

2,5

1,3

3,1

4,3

Forskn.råd för hälsa, arb.liv och
välfärd (Forte)

1,4

15,0

1,6

**

**

1,8

1,1

Försäkringskassan

5,8

49,6

6,6

3,5

4,6

5,9

6,1

Inspektionen för
arbetslöshetsförsäkringen

4,5

54,0

6,1

1,4

0,0

2,1

8,9

Inspektionen för
socialförsäkringen

2,0

0,0

2,4

1,5

0,0

2,8

1,0

Inspektionen för vård och omsorg

4,3

50,3

4,8

2,2

9,9

3,9

4,2

Läkemedelsverket

4,0

54,0

4,5

2,5

5,7

3,5

4,4

Migrationsverket

6,1

46,0

7,1

4,5

5,8

5,6

7,5

Myndigheten för delaktighet

5,4

57,1

6,6

3,5

**

6,6

4,0

Myndigheten för familjerätt och
föräldraskapsstöd

3,6

**

**

**

**

**

**

Myndigheten för vård- och
omsorgsanalys

4,7

61,7

5,8

1,2

3,0

5,5

**

Pensionsmyndigheten

6,1

41,2

7,3

3,7

5,2

5,8

6,6

Socialstyrelsen

4,5

58,1

4,5

4,7

3,0

3,8

5,6

Statens beredning för medicinsk
och social utvärdering

3,0

25,2

2,7

4,1

0,0

3,2

2,8

Statens institutionsstyrelse

7,4

59,6

8,8

6,2

6,2

6,7

8,7

Tandvårds- och
läkemedelsförmånsverket

3,0

48,8

3,6

1,8

1,5

3,1

3,3

Summa

6,1

53,2

7,1

4,3

5,1

5,9

6,8

1) Långtidssjukfrånvaron som andel av den totala sjukfrånvaron.

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Bilaga

Samtliga myndigheter

Tabellbilaga 1 Sjukfrånvaron 2018 i samtliga myndigheter.

Totalt

Kvinnor

Män

Återfinns i tabell

Myndighet

2018

2018

2018

Affärsverket svenska kraftnät

2,7

4,4

1,5

6

Allmänna reklamationsnämnden

3,2

2,9

3,7

6

Arbetsdomstolen

8,0

12,2

**

6

Arbetsförmedlingen

6,7

8,0

4,3

9

Arbetsgivarverket

4,4

5,7

1,4

3

Arbetsmiljöverket

4,4

5,4

2,9

6

Barnombudsmannen

3,2

3,4

**

9

Blekinge tekniska högskola

2,2

3,5

0,9

8

Bolagsverket

5,1

6,1

3,0

6

Boverket

3,9

5,1

2,1

6

Brottsförebyggande rådet

4,1

5,1

2,2

5

Brottsoffermyndigheten

4,2

4,5

3,7

5

Centrala studiestödsnämnden

6,0

6,9

4,3

8

Datainspektionen

2,6

2,4

3,1

6

Diskrimineringsombudsmannen

5,1

5,7

2,5

6

Domstolsverket

4,4

5,3

2,4

5

E-hälsomyndigheten

2,0

2,6

1,2

9

Ekobrottsmyndigheten

3,3

4,3

2,4

5

Ekonomistyrningsverket

1,3

1,8

0,7

3

Elsäkerhetsverket

5,2

7,1

3,7

6

Energimarknadsinspektionen

3,7

4,4

2,6

6

Exportkreditnämnden

1,9

2,7

1,0

6

Fastighetsmäklarinspektionen

1,9

2,0

**

6

Finansinspektionen

2,9

4,0

1,6

6

Folke Bernadotteakademin

2,5

3,1

1,1

4

Folkhälsomyndigheten

3,5

3,9

2,5

9

Forskn.råd för hälsa, arb.liv och välfärd (Forte)

1,4

1,6

**

9

Forskn.råd för miljö m.m. (Formas)

1,3

1,6

0,8

6

Fortifikationsverket

3,8

5,4

3,4

4

Forum för levande historia

5,0

8,0

1,0

7

Försvarets materielverk

2,9

4,6

2,4

4

Försvarshögskolan

1,7

3,0

1,0

4

Försvarsmakten

2,0

3,6

1,6

4

Försäkringskassan

5,8

6,6

3,5

9

Gymnastik- och idrottshögskolan

1,9

2,3

1,4

8

Göteborgs universitet

3,2

4,0

2,2

8

Havs- och vattenmyndigheten

4,3

6,0

2,3

6

Högskolan Dalarna

2,6

3,1

1,9

8

Högskolan i Borås

4,0

4,8

2,9

8

Högskolan i Gävle

3,1

3,5

2,5

8

Högskolan i Halmstad

2,7

3,5

1,8

8

Högskolan i Skövde

3,2

4,5

2,0

8

Högskolan Kristianstad

4,0

4,9

2,6

8

Högskolan Väst

3,4

4,4

1,8

8

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen

4,5

6,1

1,4

9

Inspektionen för socialförsäkringen

2,0

2,4

1,5

9

Inspektionen för strategiska produkter

2,2

4,1

0,8

4

Inspektionen för vård och omsorg

4,3

4,8

2,2

9

Inst. f. arbetsmarknads- och utbildningspol.
utvärdering (IFAU)

3,2

2,1

3,9

6

Institutet för rymdfysik

1,5

1,6

1,5

8

Institutet för språk och folkminnen

5,0

4,5

6,0

7

Justitiekanslern

2,2

2,9

0,9

3

Jämställdhetsmyndigheten

2,2

2,0

0,2

6

Kammarkollegiet

3,7

4,7

2,0

3

Karlstads universitet

2,8

3,7

1,8

8

Karolinska institutet

2,0

2,7

1,0

8

Kemikalieinspektionen

2,7

3,4

1,2

6

Kommerskollegium

1,7

1,7

1,8

6

Konjunkturinstitutet

1,9

3,6

0,6

3

Konkurrensverket

1,6

2,1

1,1

6

Konstfack

3,5

4,9

1,4

8

Konstnärsnämnden

1,3

1,0

**

7

Konsumentverket

3,6

4,1

2,4

6

Kriminalvården

5,9

7,0

5,0

5

Kronofogdemyndigheten

5,3

6,5

3,1

5

Kungl. biblioteket

4,2

5,1

3,2

3

Kungl. hov- och slottsstaten

3,7

5,6

1,6

3

Kungl. Konsthögskolan

2,2

2,6

1,7

8

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm

1,9

2,7

1,4

8

Kungl. Tekniska högskolan

2,0

3,4

1,2

8

Kustbevakningen

2,8

4,3

2,3

4

Lantmäteriet

4,6

5,5

3,2

6

Linköpings universitet

2,5

3,6

1,4

8

Linnéuniversitetet

3,0

4,0

1,9

8

Livsmedelsverket

4,5

5,0

3,8

6

Lotteriinspektionen

1,7

1,6

2,0

6

Luftfartsverket

2,8

4,0

1,9

6

Luleå tekniska universitet

2,2

3,0

1,5

8

Lunds universitet

2,6

3,7

1,4

8

Läkemedelsverket

4,0

4,5

2,5

9

Länsstyrelsen i Blekinge län

4,8

5,7

3,2

3

Länsstyrelsen i Dalarnas län

3,6

4,9

1,7

3

Länsstyrelsen i Gotlands län

3,4

4,2

2,4

3

Länsstyrelsen i Gävleborgs län

4,5

5,5

3,0

3

Länsstyrelsen i Hallands län

4,3

5,2

2,3

3

Länsstyrelsen i Jämtlands län

4,5

4,6

4,5

3

Länsstyrelsen i Jönköpings län

4,2

5,3

2,5

3

Länsstyrelsen i Kalmar län

5,2

6,6

2,9

3

Länsstyrelsen i Kronobergs län

3,9

4,6

2,2

3

Länsstyrelsen i Norrbottens län

3,7

4,0

3,2

3

Länsstyrelsen i Skåne län

3,2

3,9

1,9

3

Länsstyrelsen i Stockholms län

5,9

7,1

3,4

3

Länsstyrelsen i Södermanlands län

3,4

4,3

2,0

3

Länsstyrelsen i Uppsala län

5,3

6,1

3,7

3

Länsstyrelsen i Värmlands län

6,7

8,9

3,3

3

Länsstyrelsen i Västerbottens län

3,2

4,3

1,8

3

Länsstyrelsen i Västernorrlands län

3,6

5,0

1,3

3

Länsstyrelsen i Västmanlands län

3,9

4,8

2,1

3

Länsstyrelsen i Västra Götalands län

4,3

5,4

2,6

3

Länsstyrelsen i Örebro län

4,4

5,5

2,3

3

Länsstyrelsen i Östergötlands län

3,9

4,9

1,5

3

Malmö universitet

3,0

3,9

1,7

8

Migrationsverket

6,1

7,1

4,5

9

Mittuniversitetet

2,9

3,4

2,2

8

Moderna museet

3,5

3,8

3,0

7

Myndigheten för arbetsmiljökunskap

1,3

**

**

6

Myndigheten för delaktighet

5,4

6,6

3,5

9

Myndigheten för digital förvaltning

0,7

**

**

3

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd

3,6

**

**

9

Mynd. för samh.skydd och beredskap

2,8

3,8

2,0

4

Mynd. för tillväxtpol. utvärd. och analyser

1,7

2,2

1,4

6

Myndigheten för kulturanalys

3,5

**

**

7

Myndigheten för press, radio och tv

2,2

2,4

**

7

Myndigheten för tillgängliga medier

3,8

4,8

1,3

7

Myndigh. för ungdoms- och civilsamhällesfrågor

5,2

6,6

1,5

7

Myndigheten för vård- och omsorgsanalys

4,7

5,8

1,2

9

Myndigheten för yrkeshögskolan

3,4

4,9

1,0

8

Mälardalens högskola

2,4

2,9

1,8

8

Nationalmuseum

3,3

3,0

3,9

7

Naturhistoriska riksmuseet

3,4

4,5

2,3

7

Naturvårdsverket

3,1

3,7

2,0

6

Nordiska Afrikainstitutet

2,2

0,9

3,3

3

Patent- och registreringsverket

3,2

3,8

2,5

6

Pensionsmyndigheten

6,1

7,3

3,7

9

Polarforskningssekretariatet

2,2

1,9

2,6

6

Polismyndigheten

3,9

5,6

2,6

5

Post- och telestyrelsen

4,0

5,4

2,4

6

Regeringskansliet

2,6

3,2

1,7

3

Revisorsinspektionen

2,3

3,6

1,4

6

Riksantikvarieämbetet

3,3

3,8

2,7

7

Riksarkivet

4,6

5,1

4,1

3

Riksdagens ombudsmän JO

3,5

3,3

3,8

5

Riksdagsförvaltningen

4,1

4,4

3,8

3

Riksgäldskontoret

3,9

5,7

2,2

3

Riksrevisionen

3,0

4,1

1,5

3

Rymdstyrelsen

4,5

**

**

6

Rättsmedicinalverket

5,1

5,6

4,1

5

Sameskolstyrelsen

6,0

7,0

4,0

8

Sametinget

2,9

3,7

1,2

7

Sjöfartsverket

2,5

4,1

2,1

6

Skatteverket

4,8

5,7

2,9

3

Skogsstyrelsen

3,7

4,5

3,4

6

Skolforskningsinstitutet

0,9

1,1

**

8

Socialstyrelsen

4,5

4,5

4,7

9

Specialpedagogiska skolmyndigheten

5,8

6,4

3,2

8

Statens beredning för medicinsk och social utvärd.

3,0

2,7

4,1

9

Statens centrum för arkitektur och design

5,3

6,3

3,7

7

Statens energimyndighet

4,0

4,9

2,6

6

Statens fastighetsverk

4,2

5,8

2,8

3

Statens försvarshistoriska museer

3,8

5,5

1,8

7

Statens geotekniska institut

3,5

4,2

2,6

6

Statens haverikommission

2,1

**

0,6

5

Statens historiska museer

3,4

3,8

2,9

7

Statens institutionsstyrelse

7,4

8,8

6,2

6

Statens jordbruksverk

4,4

5,4

2,2

6

Statens konstråd

1,8

2,2

**

7

Statens kulturråd

1,8

1,6

2,4

7

Statens maritima museer

3,8

3,6

4,0

7

Statens medieråd

6,0

**

**

7

Statens museer för världskultur

4,6

5,5

3,1

7

Statens musikverk

4,8

4,5

5,2

7

Statens servicecenter

3,8

4,3

2,1

3

Statens skolinspektion

4,2

5,1

1,6

8

Statens skolverk

3,9

4,5

2,4

8

Statens tjänstepensionsverk

2,6

2,9

2,0

3

Statens veterinärmedicinska anstalt

3,2

3,9

1,9

6

Statens väg- och transportforskningsinstitut

2,8

3,1

2,5

6

Statistiska centralbyrån

5,0

6,0

3,7

3

Statskontoret

1,7

2,1

1,1

3

Stockholms konstnärliga högskola

2,3

2,6

1,8

8

Stockholms universitet

2,7

3,9

1,4

8

Strålsäkerhetsmyndigheten

3,1

5,3

1,3

6

Styrelsen f. ackred. och tekn. kontr. (SWEDAC)

4,6

4,5

4,7

6

Styrelsen för internationell utveckl.arb. (Sida)

2,5

2,8

1,8

3

Sv. inst. för europapol. stud. (Sieps)

3,5

**

**

3

Sv. meteorol. och hydrol. inst. (SMHI)

3,2

4,4

2,3

6

Svenska ESF-rådet

2,7

2,3

3,4

6

Svenska institutet

3,3

4,2

0,8

3

Sveriges geologiska undersökning (SGU)

3,1

4,7

2,0

6

Sveriges lantbruksuniversitet

3,2

4,2

2,0

8

Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden

1,5

1,6

**

5

Södertörns högskola

4,1

5,2

2,6

8

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket

3,0

3,6

1,8

9

Tillväxtverket

3,3

4,0

2,0

6

Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)

2,9

4,3

2,2

4

Totalförsvarets rekryteringsmyndighet

3,0

4,0

1,8

4

Trafikanalys

3,9

7,5

0,9

3

Trafikverket

3,6

5,0

2,7

6

Transportstyrelsen

4,7

5,9

3,2

6

Tullverket

3,5

4,5

2,6

3

Umeå universitet

2,9

4,4

1,3

8

Universitets- och högskolerådet

4,7

5,8

2,2

8

Universitetskanslersämbetet

2,5

2,7

2,3

8

Upphandlingsmyndigheten

2,6

2,6

2,6

6

Uppsala universitet

2,9

4,0

1,7

8

Verket för innovationssystem (Vinnova)

1,7

2,3

0,9

6

Vetenskapsrådet

2,1

3,0

0,6

3

Åklagarmyndigheten

3,1

3,6

2,3

5

Örebro universitet

2,3

3,0

1,4

8

Överklagandenämnden för studiestöd

7,7

9,1

**

8

** Maximalt tio i gruppen och/el. färre än tre med frånvaro.

Källa: Databasen Hermes samt myndigheternas årsredovisningar.

Fotnoter

  1. Ordinarie arbetstid är i detta sammanhang den tillgängliga arbetstiden, dvs. möjliga arbetsdagar utifrån den del av året som arbetstagaren har varit anställd och anställningens aktuella omfattning (EA-boken 2016: Ekonomistyrningsverket). Fortsättningsvis hänvisar texten enbart till tillgänglig arbetstid. Tillgänglig arbetstid är den del av arbetstiden som arbetsgivaren förfogar över, det vill säga exklusive timmar som gäller definitiv sjukersättning, föräldraledighet utan ersättning, studieledighet utan lön, övrig lagstadgad ledighet, tjänstledighet för annan anställning, övrig ledighet utan lön samt delpension.

  2. I fortsättningen kallas detta för långtidssjukfrånvaro eller långtid.

  3. Sjukpenningtalet anger hur många dagar med sjukpenning och rehabiliteringspenning som betalas ut per försäkrad i Sverige under ett år.

  4. Ett antal myndigheter har inte redovisat till Hermes, men vi bedömer inte att det påverkar den totala statistiken.

  5. Myndigheten som upphört är Livrustkammaren och Skoklosters slott med Stiftelsen Hallwylska muséet. Den har uppgått i Statens historiska muséer från årsskiftet 2017/2018. Myndigheten som rättat sin statistik för 2017 är Transportstyrelsen. Rättelserna föranleddes av ett fel som uppstått vid konverteringen av frånvarodata under överlämning till Statens servicecenter (SSC), vilket har medfört att ca 36 000 timmar sjukfrånvaro fattades i underlaget som låg till grund för uppgifterna i Transportstyrelsens årsredovisning. SSC lämnade över den rättade datan för 2017 till Transportstyrelsen den 18 december 2018. Skrivelsen där felen och rättelserna beskrevs upprättades hos Transportstyrelsen den 19 december 2018 och översändes till Statskontoret den 15 februari 2019.

  6. De årsarbetskrafter som redovisas till Hermessystemet är antal anställda personer omräknat till heltidsarbetande. Omräkningen innebär att deltidsanställd personal ingår i summan av det antal personer med den procentandel av en heltidstjänst som deras tjänstgöring utgör. En halvtidstjänstgörande person ingår således i summan som 0,5 årsarbetskrafter. Tjänstledigheter för t.ex. studier, annan tjänst och föräldraledighet bör beaktas liksom nyanställda och avgångna. Däremot korrigeras normalt inte för semester, kortare sjukdomsperioder, övertid och kompensationsledigheter.

  7. Classification of Functions of Government.

  8. En viss inkonsekvens har uppdagats under de gångna åren beträffande denna rapportering. Gruppfrånvaronivåer har ibland rapporterats för grupper som är, eller kan antas vara, för små utifrån antagandet (i avsaknad av direkta uppgifter) att varje åldersklass i en myndighet är lika stor, vilket ger följdantagandet att åldersgrupper är för små när antalet årsarbetskrafter i myndigheten är högst 30.

  9. Två ytterligare myndigheter (Försvarets radioanstalt och Säkerhetspolisen) rapporterar också noll frånvaro och inga årsarbetskrafter. Dessa exkluderas därmed också från vår rapport.

  10. Som oförändrad sjukfrånvaro räknas frånvaro som har minskat eller ökat med mindre än 0,1 procentenheter.