Godstransporter på väg – vissa frågeställningar kring ett nytt miljöstyrande system
Statskontoret delar utredningens principiella uppfattning att ett avståndsbaserat system är ett effektivare styrmedel för att bidra till miljö- och klimatmålen än det nuvarande tidsbaserade systemet. En differentierad avståndsbaserad skatt kan också i högre grad bidra till att uppnå de andra mål som anges i utredningens direktiv.
Enligt Statskontoret går det inte att ta ställning till om ett system i linje med utredningens förslag bör införas. Som utredningen konstaterar finns det en rad frågor som behöver utredas närmare innan det nya systemet kan utformas. Det gäller bland annat hur den föreslagna skatten ska differentieras mellan olika kommuner, vägar och fordonens egenskaper, liksom konsekvenserna av den sortens differentiering.
Också kostnaderna för att bygga upp och administrera ett tekniskt system som kan uppfylla de olika syftena behöver utredas. Utgångspunkten är att det nya systemet ska vara statsfinansiellt neutralt i förhållande till det nuvarande, utan att för den skull sammantaget höja beskattningen eller uttaget av avgifter för godstransporter. Därmed blir kostnaderna för och finansieringen av systemet avgörande för att kunna bedöma om det är lämpligt att införa det.