Till huvudinnehåll

Analysera konsekvenserna av universitets och högskolors administrativa uppgifter

Med generella regelverk för statliga förvaltningsmyndigheter följer administrativa uppgifter. Statskontoret bedömer att uppgifterna som följer av de generella regelverken har liten påverkan på statliga universitets och högskolors möjlighet att bedriva och utveckla sin kärnverksamhet. Vi ser därför att regeringen inte behöver göra undantag för lärosätena från denna typ av reglering.

2025-09-11

Statskontoret har analyserat hur de administrativa uppgifter som följer av generella regelverk och regeringsbeslut för statliga förvaltningsmyndigheter påverkar statliga universitet och högskolor.

Det finns också många andra slags regelverk som styr lärosätenas verksamhet men som inte har ingått i uppdraget.

I uppdraget har vi tagit hänsyn till lärosätenas särart och kärnverksamhet, syftena med regelverken och den information regeringen behöver.

Huvudsakliga slutsatser

  • De generella regelverken och regeringsbesluten vi analyserat står bara för en liten del av den totala mängden administrativa uppgifter för forskare och lärare.
  • Centralt placerad administrativ personal bör i stor utsträckning kunna hantera de administrativa uppgifterna, vilket begränsar påverkan på undervisning och forskning.
  • Resurser till kärnverksamhet har över tid ökat som andel av arbetstiden som går till forskning och undervisning, medan en mindre andel går till administration och indirekta kostnader. Det är ett tecken på att den administrativa bördan inte ökar.
  • Vi bedömer att regeringen inte behöver göra undantag för lärosätena från generell reglering som gäller för alla statliga myndigheter.

Så kan den administrativa bördan minskas

Vår analys visar att lärosätena på det hela taget är ambitiösa i sitt arbete med regelefterlevnad, men att det går att effektivisera hur de arbetar internt med administrativa uppgifter. Det finns potential att minska administrationen genom att:

  • Tydliggöra ansvarsfördelningen mellan linjeorganisation och kollegiala strukturer.
  • Effektivisera interna processer och utveckla gemensamma stöd och mallar.
  • Koncentrera administrativa uppgifter till funktioner med rätt kompetens och mandat.
  • Samarbeta mer med andra universitet och högskolor, till exempel för att dela erfarenheter och goda exempel.

Inte motiverat med undantag från generella regelverk

Statskontoret bedömer att det inte är motiverat att undanta högskolesektorn från de generella regelverken och regeringsbesluten för statliga myndigheter. De generella regelverken är viktiga för att upprätthålla demokrati, rättssäkerhet, effektivitet, kvalitet och god hushållning. Undantag riskerar att öka komplexiteten i regeringens styrning och göra den otydlig och fragmenterad, samtidigt som andra sektorer sannolikt skulle kräva liknande undantag.

Ta del av rapporten

Du hittar rapporten under "Denna publikation" på den här sidan.