Till huvudinnehåll

Informationsutbyte kräver bra förutsättningar - En utvärdering av informationsutbytet mellan arbetslöshetskassorna, Arbetsmarknadsverket och Försäkringskassan

2006:7
Publicerad: 2006-06-20

År 2002 infördes nya regler som gör det möjligt för arbetslöshetskassorna, Centrala studiestödsnämnden, länsarbetsnämnderna och Försäkringskassan att utbyta information om enskilda elektroniskt. Syftet var att undvika felaktiga dubbelutbetalningar, effektivisera handläggningen samt ge bättre service.

Statskontorets utvärdering av informationsutbytet visar att samarbetet mellan de ingående parterna fungerar ganska väl, men det finns fortfarande problem. Flera uppgifter som behövs för kontroller kan exempelvis inte hämtas i elektronisk form, de flesta förmånsslag genomgår inte automatiska kontroller och i viss mån förekommer alltjämt felaktiga dubbelutbetalningar.
Huvudorsaken är brister i de legala och administrativa förutsättningarna för informationsutbytet. Ansvaret för dessa ligger hos regeringen. Statskontoret föreslår därför korrigeringar i aktuella författningar i syfte att bland annat precisera den information som utbytes samt åtgärder för att förtydliga berörda myndigheters ansvar för samarbetet. Dessutom föreslår Statskontoret att det skapas fastare arbetsformer inom Regeringskansliet rörande informationsutbyte.