Försvarsmaktens införande av ett integrerat resurs- och ekonomiledningssystem, PRIO. Status i maj 2009
Sedan Statskontorets föregående granskning i december 2007 har arbetet inom Program PRIO främst inriktats på driftsättning av de lösningar som ingår i Införande 1, dvs. PRIO Ekonomi inom FMLOG och viss HR-funktionalitet inom hela Försvarsmakten. Efter vissa förseningar kunde Införande 1 driftsättas i mitten av januari 2009. Cirka 3000 anställda är för närvarande användare av systemet.
Vid sidan av arbetet rörande Införande 1 och 2 pågår planering och förberedelser inför Införande 3 och 4 (Logistik och kompletterande delar av Ekonomi och HR). Införande 3 och 4 liksom senare införanden utgör, enligt gällande leverantörsavtal, optioner i det fortsatta utvecklingsarbetet.
Enligt Statskontoret har Program PRIO i allt väsentligt hållit såväl tidplan som kostnadsramar. Sedan produktionssättningen i januari 2009 har driften av det tekniska systemet varit förhållandevis stabil med ett begränsat antal fel av allvarligare slag. Däremot har verksamhetsrelaterade störningar och kvalitetsbrister fått betydande konsekvenser för verksamheten inom främst FMLOG.
Enligt Statskontorets bedömning befinner sig utvecklingen och införandet av PRIO i ett kritiskt läge. Hittills konstaterade problem och brister riskerar att kraftigt accentueras från och med Införande 2 och framåt. Statskontoret bedömer att risknivån för hela konceptet PRIO snarare har ökat än minskat sedan Statskontorets föregående granskning.
I promemorian förordar Statskontoret att Försvarsmakten vidtar en rad åtgärder i syfte att säkerställa det första införandet samt att minimera riskerna och öka effektiviteten i det fortsatta arbetet. Erfarenheterna från det första införandet bör tas tillvara och läggas till grund för beslut rörande det fortsatta arbetet.