Till huvudinnehåll

Uppfattningar om förvaltningen – kvalitet i offentlig verksamhet från allmänhetens och företagens horisont

Om offentlig sektor 13
Publicerad: 2011-06-22

Ytterst är det allmänheten och företagen som avgör om förvaltningen har god service och kvalitet i sina tjänster. Det slår regeringen fast i den förvaltningspolitiska propositionen. Regeringen skriver också att det finns ett behov av en mer systematisk uppföljning av förvaltningens utveckling. I arbetet med att utveckla en sådan uppföljning har Statskontoret genomfört en undersökning av allmänhetens och företagens uppfattningar om kvalitet i offentlig verksamhet.

I denna skrift presenterar vi en översiktlig bild av hur allmänheten och företagen uppfattar kvaliteten i offentlig verksamhet. De myndigheter och verksamheter som omfattas av undersökningen är valda för att spegla offentlig verksamhet som stora delar av befolkningen är berörda av. Undersökningen visar att allmänhet och företag är relativt nöjda med hur statliga myndigheter sköter sitt arbete likaså den verksamhet som kommuner och landsting ansvarar för. För i stort sett samtliga myndigheter och verksamheter som ingår i undersökningen är det en större andel som uppger att verksamheten fungerar bra än som anser att den fungerar dåligt.

I skriften presenteras även iakttagelser från en internationell utblick där arbetet med att följa upp allmänhetens och företagens uppfattningar i Danmark, Finland och Norge analyseras. I arbetet med att följa offentlig sektors utveckling ingår också kommuners och landstings arbete med medborgar- och brukarundersökningar.

I skriften analyseras resultat från enkät- och intervjuundersökningar med företrädare i kommuner och landsting. Resultaten visar att undersökningarna främst används för att utveckla den egna verksamheten.