Myndighetsanalys av Livsmedelsverket
Statskontoret har på regeringens uppdrag genomfört en myndighetsanalys av Livsmedelsverket. Vår övergripande slutsats är att Livsmedelsverket är en väl fungerande myndighet som uppnår goda resultat på flera områden. Vi har också identifierat ett antal utvecklingsområden.
I myndighetsanalysen har vi bland annat undersökt Livsmedelsverkets förutsättningar och förmåga att fullgöra sina uppgifter och uppdrag, om myndighetens interna styrning och uppföljning är effektiv och ändamålsenlig och om regeringens styrning av myndigheten är ändamålsenlig.
Högt förtroende och goda resultat
Statskontoret konstaterar att Livsmedelsverket har ett högt och hos de flesta målgrupper ökande förtroende. Myndigheten når goda resultat inom flera av sina största verksamhetsområden, exempelvis har produktiviteten och kvaliteten inom slakterikontrollen ökat över tid. Livsmedelsverket uppfattas av andra myndigheter som en kompetent och pålitlig samverkanspartner och myndigheten är en uppskattad och pådrivande aktör på beredskapsområdet.
Vår analys visar också att företagen blivit mer positiva till Livsmedelsverket och deras arbete ur flera aspekter. Men det finns fortfarande kritik mot att myndigheten inte förstår företagens situation och inte gör tillräckligt för att underlätta för företagen.
Öka likvärdigheten i den egna kontrollen av slakterier
Det är en utmaning att livsmedelskontrollerna i Sverige brister i likvärdighet över landet. Livsmedelsverket har begränsade verktyg för att styra den kontroll som länsstyrelser och kommunala kontrollmyndigheter bedriver. Men problem med likvärdigheten finns även i Livsmedelsverkets egen kontrollverksamhet. Vi föreslår därför att Livsmedelsverket genomför åtgärder för att öka likvärdigheten i den egna kontrollen av slakterier.
Behov av att utveckla kommunikationen
Sedan Livsmedelsverket bildades har fokus legat på livsmedelssäkerhet. På senare år har myndigheten fått fler uppgifter som rör underlättande för företagande, civilt försvar och hållbar livsmedelskonsumtion. Myndighetens olika uppgifter går att förena. Men vi anser att Livsmedelsverket behöver kommunicera tydligare hur de olika uppgifterna ska förstås och hur de hänger samman, både till externa målgrupper och internt inom myndigheten. Det gäller exempelvis vad uppgiften att underlätta för företagande innebär i arbetet med livsmedelskontroll.
Det behövs gränsdragning mellan myndigheters uppgifter
Vår analys visar också att gränsen mot Folkhälsomyndighetens uppgifter när det gäller arbetet för en hållbar livsmedelskonsumtion är något oklar. Vi föreslår därför att de ansvariga departementen tillsammans ser över myndigheternas uppgifter på detta område.
Regeringen bör justera delar av sin styrning
Regeringens styrning av Livsmedelsverket fungerar i stora delar bra. Styrningen ger oftast myndigheten tillräckligt utrymme att utforma verksamheten på ett ändamålsenligt sätt.
Vi föreslår att regeringen justerar Livsmedelsverkets instruktion så att de växande uppgifterna inom civilt försvar framgår av portalparagrafen. Vi föreslår också att Livsmedelsverket inte bör disponera avgiftsinkomsterna från slakterikontrollen.
Ta del av rapporten
Du hittar rapporten under ”Denna publikation” på den här sidan.