Stärkta förutsättningar för att följa den statliga it-driften
Statskontoret föreslår sju indikatorer som gör det möjligt att följa upp effekterna av den samordnade statliga it-driften. Vi har också kartlagt hur den statliga it-driften är organiserad som helhet och tagit fram förslag på vilken myndighet som bör ansvara för sådana kartläggningar framöver.
Statskontoret har haft i uppdrag av regeringen att skapa förutsättningar för att följa upp den statliga it-driften. Uppdraget har inkluderat att föreslå indikatorer som gör det möjligt att följa effekterna av den samordnade statliga it-driften. Den utgörs av de it-driftstjänster som de tre leverantörsmyndigheterna Försäkringskassan, Skatteverket och Trafikverket tillhandahåller till andra myndigheter enligt it-driftsförordningen (2024:1005). Från 2026 kommer även Lantmäteriet att vara leverantörsmyndighet.
Uppdraget har även inkluderat att kartlägga hur den statliga it-driften är organiserad som helhet och föreslå vilken myndighet som bör ansvara för sådana kartläggningar framöver.
Vi föreslår sju indikatorer
Vi föreslår att leverantörsmyndigheterna använder sju indikatorer för att följa effekterna av den statliga samordnade it-driften när det gäller säkerhet, kostnadseffektivitet och kvalitet. Men vi betonar att leverantörsmyndigheterna behöver komplettera indikatorerna med såväl analys som annan information för att de ska ge regeringen ett användbart beslutsunderlag. Regeringen behöver i sin tur stärka strukturerna kring uppföljningen, genom att besluta om mål för leverantörsmyndigheternas arbete och genomföra gemensamma dialoger med företrädare för leverantörsmyndigheterna utanför den ordinarie myndighetsdialogen.
Majoriteten av it-driften är i egen regi
Vår kartläggning visar att myndigheterna genomför en majoritet av sin it-drift i egen regi. Det gäller särskilt beredskapsmyndigheter och myndigheter med många årsarbetskrafter. Men vi ser också att de flesta myndigheter kombinerar olika driftsformer och använder it-drift i både privat och samordnad regi, till exempel som komplement till drift i egen regi eller vice versa. Kartläggningen visar även att egen regi är den vanligaste driftsformen för de flesta typerna av it-driftstjänster.
Kartläggning av den statliga it-driften framöver
Vi bedömer att Försäkringskassan är bäst lämpad att kartlägga hur den statliga it-driften är organiserad framöver, om regeringen vill att kartläggningen ska bidra till att utveckla den samordnade it-driften. Men om regeringen i stället vill använda kartläggningen för att öka sin kunskap och utveckla sin politik om förvaltningens digitalisering anser vi att Myndigheten för digital förvaltning (Digg) är bäst lämpad.