Till huvudinnehåll

Samarbete och kommunikation mellan central och operativ nivå

Två vanliga exempel på hur samarbete och kommunikation mellan central och operativ nivå utformas i stora myndigheter är att antingen ha centrala funktioner representerade i den operativa verksamheten, eller att inrätta forum mellan de centrala funktionerna och den operativa verksamheten.

Centrala funktioner har representanter i den operativa verksamheten

Ett sätt att främja kommunikationen inom en myndighet är att huvudkontorets avdelningar har representanter i den operativa verksamheten. Om verksamheten är regionalt indelad finns det ofta någon representant i varje region.

Våra analyser visar att den centrala styrningen kan få bättre genomslag när huvudkontorets avdelningar har representanter placerade i den operativa verksamheten. Representanterna kan framföra aktuella frågor och vara en garant för att styrningen får genomslag. Samtidigt kommer huvudkontoret genom representanterna närmare verksamheten. Det ger förutsättningar för att ansvariga för styrningen får förståelse för verksamheten.

Men det finns även risker. Det kan finnas olika förväntningar på representanterna inom myndigheten om deras roll inte är tydlig. Representanterna kan uppleva att de blir ”klämda” mellan de olika nivåerna och få svårt att vara det stöd som det är tänkt.

Forum mellan central och lokal nivå

En annat sätt att främja kommunikationen inom en myndighet är att inrätta olika forum mellan de centrala funktionerna och den operativa verksamheten. Sådana forum kan ge en bra grund för dialog och förankring inom myndigheten.

Men vi ser i våra analyser samtidigt exempel på att forumen inte alltid bidrar till att samordna myndighetens arbete på det sätt som varit tänkt. Det handlar bland annat om att mandaten för forumen inte är tillräckligt tydliga, att forumen tar mycket tid för chefer och medarbetare och att det saknas samordning mellan olika forum.