Till huvudinnehåll

Försäkringskassans åtgärder för en bättre förvaltning av sjukförsäkringen. Delrapport

2022:100
Publicerad: 2022-03-15

Försäkringskassan ansvarar för att handlägga och besluta om flera förmåner inom sjukförsäkringen, bland annat sjukpenning. Statskontoret har i uppdrag att fram till i mitten av mars 2023 granska Försäkringskassans arbete med att åtgärda bristerna i förvaltningen av sjukförsäkringen. I denna delrapport analyserar vi Försäkringskassans genomlysning av förvaltningen och de åtgärder som myndigheten har beslutat om hittills.

Försäkringskassan har fått kritik för att ha tillämpat reglerna inom sjukförsäkringen på olika sätt över tid. Kritiken har också gällt myndighetens utredningar och samordning av andra aktörers insatser som rör en individs sjukskrivning och rehabilitering.

I början av 2021 inledde Försäkringskassan ett arbete med att genomlysa all verksamhet som berör myndighetens förvaltning av sjukförsäkringen med syfte att få den långsiktigt stabil och förankrad i gällande rätt. Vår analys visar att Försäkringskassans genomlysning inte blev så djup och hel­täckande som det var tänkt. Myndigheten fattade relativt snabbt beslut om tre åtgärder, utan att samlat ha bedömt vilka åtgärder som är nödvändiga.

De beslutade åtgärderna handlar om att förstärka det rättsliga arbetet, inrätta en intern tillsynsfunktion och stärka kun­skapen om psykisk ohälsa. Vi bedömer att åtgärderna är relevanta i förhållande till kända problem och utmaningar i verksamheten. Men det återstår för myndigheten att klargöra hur åtgärderna ska genomföras.  

Försäkringskassans förändrings­arbete ska framöver drivas i ett flerårigt förnyelseprogram. Vi bedömer att myndig­heten bör inkluderar de redan beslutade åtgärderna i programmet för att få en samlad bild av förändringsarbetet. De beslutade åtgärderna bör omfattas av samma krav som myndigheten ställer på nya åtgärdsförslag, det vill säga att analysera deras nytta, effekter på ekonomin, risker och konsekvenser för övrig verksamhet.