Till huvudinnehåll

Allmänhetens uppfattning om kvaliteten i de statliga verksamheterna

I det här kapitlet redovisar vi allmänhetens uppfattning om myndigheterna. Kapitlet bygger på den undersökning som SOM-institutet genomför varje år i samverkan med Statskontoret. Några stora myndigheter har ingått i undersökningen varje år, medan andra varierar mellan åren för att spegla bredden i och belysa olika aspekter av förvaltningen. I 2024 års mätning ingick tio myndigheter.

Följande myndigheter har ingått i undersökningen varje år sedan 2015:

  • Skatteverket
  • Polismyndigheten
  • Arbetsförmedlingen
  • Försäkringskassan
  • Migratiosnverket

Stora skillnader när det gäller hur allmänheten uppfattar myndigheterna

Allmänhetens uppfattning om de tio myndigheter som ingick i undersökningen 2024 skiljer sig tydligt åt. Sex av myndigheterna har en positiv betygsbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt. Fyra av myndigheterna har en negativ betygsbalans.

 

Svenska folkets bedömning av 10 myndigheters arbete 2024 (procent).

 

Mycket bra

Ganska bra

Varken eller

Ganska dåligt

Mycket dåligt

Ingen uppfattning, Känner ej till

Balans

Polisen

23

47

14

9

2

5

59

Skatteverket

24

39

19

4

1

13

58

Försvarsmakten

20

36

20

3

1

20

52

Säpo*

16

24

16

2

1

41

37

Myndigheten för psykologiskt försvar

3

12

19

5

4

57

6

Kriminalvården

6

21

26

16

6

25

5

Försäkringskassan

6

22

21

19

12

20

-3

Skolinspektionen

3

16

23

20

7

31

-8

Arbetsförmedlingen

2

11

22

22

12

31

-21

Migrationsverket

2

11

22

26

16

23

-29

Kommentar: Frågan lyder: ”Hur anser du att följande myndigheter sköter sin uppgift?” Balansmåttet visar andelen som har svarat mycket eller ganska bra minus andelen som har svarat mycket eller ganska dåligt. Rangordningen i tabellen följer högst betygsbalans. Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2024.

*Förkortningen i tabellen avser Säkerhetspolisen.

Allmänheten är mest nöjd med Polisen och Skatteverket

Polisen och Skatteverket är de myndigheter som har högst betygsbalans år 2024. Båda myndigheterna har fått ett högre betyg jämfört med föregående år. Polisen har ökat sitt balansmått med 17 och Skatteverket med 4. Betygbalansen för Försäkringskassan har minskat jämfört med förra året och myndigheten är återigen på en negativ betygbalans.

Myndigheten för psykologiskt försvar har en positiv betygbalans, men det är 57 procent som inte känner till eller har någon uppfattning om myndigheten. Även Säpo får en positiv betygbalans på 37 samtidigt som 41 procent inte känner till eller har någon uppfattning om myndigheten.

Minskat missnöje med Arbetsförmedlingen, men missnöjet är på samma nivå för Migrationsverket

De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med 2024 är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Skolinspektionen. Både Migrationsverket och Arbets­förmedlingen har under en längre tid fått låga betyg av allmänheten. De är också långt ifrån att uppnå en positiv betygsbalans, även om Arbetsförmedlingen har en högre betygsbalans än förra året. Migrationsverket får samma betyg som föregående år.

Allmänhetens uppfattning om hur ett urval av myndigheter sköter sin uppgift 2014–2024, betygsbalans*. Kommentar: Observera att data saknas för Skatteverket och Migrationsverket 2014. Under detta år var de myndigheterna inte med i undersökningen. För det året har vi fyllt i myndighetens senast uppmätta siffra för att rita figuren (2013). Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2014–2024.

*Balansmåttet visar andelen som har svarat att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som har svarat mycket eller ganska dåligt.

De flesta myndigheter har fått positiva betyg de senaste åren

Allmänheten har över åren gett positiva betyg till de flesta myndigheter. Bara 9 av de 34 myndigheter som någon gång har ingått i undersökningen har vid minst ett tillfälle fått en negativ betygsbalans. Förutom de fyra som ingick i 2024 års mätning har också Svenska Kraftnät, Inspektionen för vård och omsorg, Energimarknadsinspektionen, Skolverket och Spelinspektionen tidigare fått en negativ betygsbalans. De övervägande positiva betygen från allmänheten tyder på att de har förtroende för den statliga förvaltningen. Samtidigt är det tydligt att allmänheten håller fast vid en negativ uppfattning om några av de stora statliga myndigheterna.

 

Allmänhetens uppfattning om myndigheter, betygsbalans, 2010–2024.

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Arbetsförmedlingen

-27

-22

-29

-48

-37

-33

-31

-41

-32

-34

-33

-33

-25

-23

-21

ARN*

-

-

-

-

-

-

-

-

-

25

-

-

-

-

-

CSN*

15

-

-

-

-

26

-

-

-

30

-

-

-

-

-

Energimarknadsinspektionen

-

-6

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Finansinspektionen

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

17

-

Folkhälsomyndigheten

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

65

56

53

-

-

Forum för levande historia

-

-

-

-

6

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Försvarsmakten

-

-

-

-

-

-

-

-

29

-

-

-

47

50

52

Försäkringskassan

24

-6

13

-5

-2

7

1

-14

-15

-18

-11

-17

-5

3

-3

HaV*

-

1

-

9

-

8

-

-

-

-

-

-

-

-

-

IVO*

-

-

-

-

-

-5

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Konsumentverket

-

-

-

-

30

-

-

-

-

30

-

-

-

-

-

Kriminalvården

-

-

-

-

-

-

-

-

-

3

-

-

-

0

5

Kronofogden

-

-

27

-

-

-

-

-

-

26

-

-

-

-

-

Livsmedelsverket

-

-

25

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Migrationsverket

-

-22

-

-29

-

-24

-35

-34

-34

-35

-29

-37

-28

-29

-29

MSB*

-

-

-

-

-

-

-

15

-

-

19

19

32

23

-

Myndigheten för psykologiskt försvar

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

6

-

6

Naturvårdsverket

-

-

27

-

-

-

30

-

-

-

-

-

-

-

-

Pensionsmyndigheten

-

11

-

-

19

-

-

-

-

26

-

-

31

-

-

Polis­myndigheten

53

-

-

41

44

44

17

26

36

45

50

54

48

42

59

Plikt- och prövningsverket

-

-

-

-

-

-

-

-

6

-

-

-

-

-

-

Riksrevisionen

-

-

23

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Skatteverket

51

-

-

53

-

57

52

52

44

54

54

55

54

54

58

Skolinspektionen

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-8

Socialstyrelsen

-

-

-

-

9

-

-

-

-

5

20

21

-

-

-

Spelinspektionen

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-1

3

-

-

-

Statens skolverk

-

-

1

-

-

-

-

-6

-

-10

-

-3

-

-

-

SCB*

-

-

-

28

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Svenska kraftnät

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-3

-

Säpo*

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

37

Trafikverket

-

-

22

38

18

-

-

-

-

24

34

-

-

-

-

Tullverket

-

-

-

-

-

-

-

-

-

8

-

-

-

-

-

Valmyndigheten

32

-

-

-

-

-

-

-

25

-

-

-

48

-

-

Kommentar: Balansmåttet är andelen som uppfattar att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som anser att den sköter sin uppgift mycket eller ganska dåligt. Ett balansmått på 100 innebär att alla svarande är nöjda, medan -100 innebär att alla är missnöjda. Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2010–2024.

* Förkortningarna i tabellen står för Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Centrala studiestödsnämnden (CSN), Havs- och vattenmyndigheten (HaV), Inspektionen för vård och omsorg (IVO), Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Statistiska centralbyrån (SCB), Säkerhetspolisen (Säpo).

Statens servicecenter fortsätter att få positiva omdömen, men något lägre än föregående år

I SOM-undersökningen ingår även Statens servicecenter som bland annat ansvarar för de statliga servicekontoren. Frågorna om de statliga servicekontoren skiljer sig från frågorna för de andra myndigheterna, eftersom kontoren ger service och vägledning i andra myndigheters tjänster.

Undersökningen visar att en majoritet av de som har besökt ett statligt service­kontor instämmer helt i att väntetiden var acceptabel samt att de fått den hjälp som de behövde för att lösa sitt ärende. De flesta som har besökt ett statligt service­kontor är också förhållandevis nöjda med var servicekontoret ligger.

Trots fortsatt positiva omdömen har andelen som instämmer helt i påståendena minskat i samtliga frågor mellan 2023 och 2024. Exempelvis instämde 47 procent av respondenterna helt i påståendet att kontoret låg tillräckligt nära ens hem år 2023, medan 2024 var det 42 procent.

Andelen som instämmer i påståenden om Statens servicecenter 2024 (procent). Kommentar: Frågan lyder ”Om ja, i vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden om ditt senaste besök”. Endast de som har besökt ett statligt servicekontor har svarat på frågan. Andelarna baseras på 287, 276 respektive 277 svarande. Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2024.