Ett lyft för den som vill. Utvärdering av den statliga satsningen på fortbildning av lärare
Statskontoret har på regeringens uppdrag utvärderat den statliga satsningen på fortbildning av lärare som ska pågå mellan åren 2007 och 2011. I uppdraget har bland annat ingått att utvärdera hur deltagande lärare bedömer fortbildningens relevans och kvalitet samt hur lärare och rektorer bedömer att lärarna har utvecklats till följd av fortbildningen. Statskontoret har också utvärderat hur det riktade statsbidraget har fungerat som styrmedel.
Hittills har 11 000 lärare utnyttjat möjligheten att fortbilda sig. Utvärderingen visar att den statliga satsningen lett till mer fortbildning och till en annan typ av fortbildning än vad lärarna erbjuds i vanliga fall. Lärarna är nöjda och bedömer att de har fått nya kunskaper och att de kommer att ändra sin undervisning på ett sätt som hjälper eleverna att nå bättre resultat.
Statskontoret kan dock konstatera att kommuner och fristående skolor inte har skickat lärare på fortbildning i den omfattning som regeringen ursprungligen hade tänkt sig. Det finns också stora skillnader i deltagandet mellan olika huvudmän. Vissa, framför allt fristående skolor, har inte skickat någon lärare alls, medan andra har skickat fler än sin ursprungliga tilldelning. Satsningens effekter kan därmed antas bli både mindre än vad som var tänkt och mer ojämnt fördelade.
Skolhuvudmännen har upplevt olika problem med att utnyttja statsbidraget. Om regeringen vill öka deltagandet i satsningen finns, enligt Statskontoret, möjligheten att göra olika justeringar i regelverket, t.ex. för att underlätta för små huvudmän att delta och för att möjliggöra en mer flexibel användning av statsbidraget.