Till huvudinnehåll

Statsförvaltningen i korthet 2022

Sammanfattning

Statskontoret har i uppdrag att följa och beskriva den offentliga sektorns utveckling. I den årliga rapporten Statsförvaltningen i korthet redovisar vi information om den statliga förvaltningens struktur och organisation. Vi redogör för de förändringar som har skett under året och för trender under längre tid. De uppgifter vi redovisar bygger på statistik från andra aktörer och på egna kartläggningar.

Två nya myndigheter från och med den första januari 2022

Den 1 januari 2022 fanns det 343 myndigheter under regeringen. Det är två myndigheter fler än ett år tidigare. Regeringen har också beslutat att inrätta ytterligare en ny myndighet som ska inleda sin verksamhet under sommaren 2022. Men i ett längre tidsperspektiv har antalet myndigheter minskat. Sedan år 2005 har antalet myndigheter under regeringen minskat med nästan 200. Till myndigheter under regeringen räknar vi permanenta verksamheter med egen instruktion i förordning eller lag.

Flest myndigheter finns inom verksamhetsområdet samhällsskydd och rättsskipning. En av dessa är Polismyndigheten, som är den största myndigheten under regeringen. De flesta av myndigheterna är förhållandevis små. Drygt 40 procent av myndigheterna har färre än 50 årsarbetskrafter.

Antalet årsarbetskrafter har ökat över tid

Antalet årsarbetskrafter i myndigheterna har ökat, trots att antalet myndigheter har minskat över tid. I dag finns det ungefär 241 000 årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen. För tio år sedan fanns det ungefär 205 000 årsarbetskrafter. Statens andel av antalet anställda på arbetsmarknaden har i stort sett varit oförändrad under samma period.

Enrådighet är den vanligaste ledningsformen

Nästan 40 procent av myndigheterna under regeringen är enrådighetsmyndigheter. I en enrådighetsmyndighet är myndighetschefen direkt ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen. Samtidigt har antalet styrelsemyndigheter ökat på senare tid. Det är vanligt att stora myndigheter leds av en styrelse.

Antalet särskilda organ i myndigheterna har blivit fler över tid. Vår kartläggning visar att det finns 101 särskilda beslutsorgan och 65 särskilda rådgivande organ i myndigheterna under regeringen. Totalt sett är det 10 myndigheter som har både minst ett särskilt beslutsorgan och ett särskilt rådgivande organ. Många myndigheter har mer än ett särskilt beslutsorgan.

Stora skillnader när det gäller hur allmänheten bedömer myndigheternas kvalitet

Allmänheten uppfattar att myndigheterna under regeringen sköter sina uppgifter olika väl. Folkhälsomyndigheten, Skatteverket och Polisen är de myndigheter som allmänheten anser sköter sin uppgift bäst. De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med när det gäller hur de sköter sin uppgift är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Inledning

Statskontoret har i uppdrag att följa och beskriva den offentliga sektorns utveckling. I Statsförvaltningen i korthet redovisar vi information om den statliga förvaltningens struktur och organisation.

Vi redovisar bland annat uppgifter om antalet myndigheter, deras ledningsformer och särskilda organ. Rapporten beskriver även personalen i staten och hur många som arbetar i den statliga förvaltningen. Vi beskriver även allmänhetens uppfattning om vissa av de statliga myndigheterna.

Underlag och genomförande

Uppgifterna i den här rapporten bygger på statistik från andra aktörer och på egna kartläggningar. I rapporten redogör vi för förändringar som har skett under året, men även för trender under längre tid.

Vi använder data från flera olika källor

Rapporten bygger på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB), Domstolsverket och Arbetsgivarverket. Vi använder också uppgifter från den årliga undersökning som SOM-institutet vid Göteborgs universitet genomför i samverkan med Statskontoret. Vi har även kartlagt vissa delar av innehållet i myndigheternas instruktioner.

Vi har beräknat antalet statliga myndigheter under regeringen utifrån uppgifter som Statskontoret har sammanställt från olika källor. I vår redovisning ingår de myndigheter som har fått en specifik förordning med instruktion från regeringen, samt myndigheter som styrs av en särskild lag. Ett ytterligare kriterium är att myndighetens uppdrag inte är tidsbegränsat.

Vi har fått uppgifter om myndigheternas årsarbetskrafter från SCB. Dessa uppgifter har vi kompletterat genom en egen undersökning, eftersom det saknas officiella uppgifter om årsarbetskrafter för ungefär 50 myndigheter. Det gäller framför allt mycket små myndigheter, ofta de nämndmyndigheter där de totala arbetsinsatserna är mindre än en heltidstjänst per år. De som arbetar vid de flesta av dessa myndigheter är anställda vid en så kallad värdmyndighet. Till exempel är Kammarkollegiet värdmyndighet för Statens skaderegleringsnämnd. Vi har hämtat information om årsarbetskrafter antingen direkt från dessa myndigheter eller från deras värdmyndighet. Uppgifter om årsarbetskrafter i domstolarna har vi fått från Domstolsverket.

Vi har använt två olika källor för att beskriva arbetskraften i den statliga sektorn. I första hand har vi använt statistik från SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS). I RAMS finns statistik till och med 2020. Vi har också använt oss av uppgifter om antalet anställda i staten från Arbetsgivarverket.

Statskontoret undersöker varje år hur allmänheten bedömer kvaliteten i den statliga verksamheten. Det gör vi i samverkan med SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Vi har baserat kapitel 6 i rapporten på resultaten från den senaste undersökningen.

Rapportens disposition

I kapitel 2 redovisar vi uppgifter om antalet myndigheter under regeringen och utvecklingen under senare år. Vi beskriver också myndigheterna utifrån verksamhetsområde och departement. Därtill redovisar vi vissa uppgifter om var i landet den statliga förvaltningen finns.

I kapitel 3 redovisar vi uppgifter om myndigheternas storlek mätt i antal årsarbetskrafter.

I kapitel 4 redogör vi för myndigheternas ledningsformer och för särskilda organ inom myndigheterna.

I kapitel 5 redovisar vi uppgifter om de som är anställda i staten.

I kapitel 6 beskriver vi allmänhetens uppfattning om kvaliteten i vissa av de statliga myndigheterna.

Myndigheter under regeringen

I det här kapitlet redovisar vi antalet myndigheter under regeringen och redogör för hur antalet har förändrats över tid. Vi redovisar även uppgifter om hur myndigheterna fördelar sig inom olika verksamhetsområden samt uppgifter om var i landet de finns.

Statskontoret definierar en myndighet som en varaktig verksamhet med en egen instruktion i förordning eller lag. Till myndigheter under regeringen räknar vi enbart permanenta verksamheter. Statliga förvaltningsmyndigheter, statliga affärsverk, domstolar och AP-fonderna ingår i vår definition av en myndighet.

Vi räknar utlandsmyndigheterna som delar av Regeringskansliet. Vi redovisar inte uppgifter om myndigheter under riksdagen, som till exempel Riksdagsförvaltningen och Riksrevisionen.

I vissa delar av redovisningen redogör vi för uppgifter om hela den statliga sektorn, där också myndigheter under riksdagen ingår. Då framgår det i texten att uppgifterna gäller för hela den statliga sektorn.

Det finns 343 myndigheter under regeringen

Den första januari 2022 fanns det 343 myndigheter under regeringen. Det är två myndigheter fler än ett år tidigare.

Två nya myndigheter från och med den första januari 2022

Regeringen inrättade två nya myndigheter den första januari 2022: Institutet för mänskliga rättigheter och Myndigheten för psykologiskt försvar.

Institutet för mänskliga rättigheter är en styrelsemyndighet under Arbetsmarknadsdepartementet. Myndigheten ska arbeta för att säkerställa de mänskliga rättigheterna i Sverige, med utgångspunkt i bland annat regeringsformen och den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.[1]

Myndigheten för psykologiskt försvar är en enrådighetsmyndighet under Justitiedepartementet. Myndigheten ska leda arbetet med att samordna och utveckla myndigheters och andra aktörers verksamhet inom Sveriges psykologiska försvar, stödja sådan verksamhet och bidra till att stärka befolkningens motståndskraft.[2]

Ytterligare en myndighet tillkommer under 2022

Regeringen och riksdagen har även beslutat att inrätta en ny myndighet som ska inleda sin verksamhet under sommaren 2022: Fondtorgsnämnden. Fondtorgsnämnden ska vara en nämndmyndighet med Pensionsmyndigheten som värdmyndighet. Myndigheten ska förvalta och upphandla fonder till premiepensionens fondtorg.[3]

Antalet myndigheter har minskat i ett längre perspektiv

Under det senaste årtiondet har antalet myndigheter från år till år oftast inte förändrats mycket (figur 1), utom mellan 2014 och 2015 då Polismyndigheten bildades genom att slå samman Rikspolisstyrelsen, Statens kriminaltekniska laboratorium och de 21 regionala länspolismyndigheterna. Men i ett längre tidsperspektiv har antalet myndigheter minskat kraftigt. Sedan år 2005 har antalet myndigheter under regeringen minskat med nästan 200. I början av 1990-talet fanns det strax över 1 300 myndigheter under regeringen.[4]

Figur 1. Antal myndigheter under regeringen.

Figur 1 visar antal myndigheter under regeringen för år 2005, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021 och 2022. Antalet myndigheter under regeringen 2005 var 542. Antalet myndigheter under regeringen 2022 var 343.

Kommentar: Gäller 1 januari varje år. I tidigare upplagor av Statsförvaltningen i korthet har vi uppgett att det fanns 552 myndigheter under regeringen 2005, vilket inte stämmer. I den siffran var även 10 myndigheter under riksdagen inräknade.

Källa: SCB och Statskontoret.

Myndigheterna har blivit färre men större

Myndigheterna under regeringen har blivit färre till antalet, men större sett till antal anställda i genomsnitt. Den främsta anledningen till att antalet myndigheter har minskat är att regeringen har ombildat regionala och lokala myndigheter till centrala myndigheter. De har då gått från så kallade myndighetskoncerner till enmyndigheter. Regeringen har också slagit ihop mindre myndigheter till större myndigheter, eller införlivat mindre myndigheter i större myndigheter. Flera av de största myndigheterna i statsförvaltningen har tidigare varit myndighetskoncerner med en regional organisation. Det gäller till exempel Försvarsmakten, Polismyndigheten, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Myndigheterna kan delas in i tio verksamhetsområden

Myndigheternas verksamheter och funktioner är i många fall mycket olika varandra. Men det går att dela in dem i några generella grupper utifrån deras verksamhetsområde.

Vi använder de verksamhetsområden som framgår av OECD:s officiella indelning av offentlig verksamhet, Classification of the Functions of Government (Cofog). OECD delar in den i följande tio områden:

  • Allmän offentlig förvaltning
  • Bostadsförsörjning och samhällsutveckling
  • Fritid, kultur och religion
  • Försvar
  • Hälso- och sjukvård
  • Miljöskydd
  • Näringslivsfrågor
  • Samhällsskydd och rättsskipning
  • Socialt skydd
  • Utbildning.[5]

Flest myndigheter finns inom området samhällsskydd och rättsskipning

Myndigheterna är koncentrerade till ett fåtal verksamhetsområden (figur 2). Flest myndigheter finns inom verksamhetsområdet Samhällsskydd och rättsskipning. Det beror på att landets domstolar ingår i det verksamhetsområdet. Förhållandevis många myndigheter finns också inom områdena Näringslivsfrågor, Allmän offentlig förvaltning och Utbildning. Det finns betydligt färre myndigheter inom områdena Bostadsförsörjning och samhällsutveckling, Miljöskydd samt Hälso- och sjukvård.

Figur 2. Antal myndigheter under regeringen efter verksamhetsområde, 2022

Figur 2 visar antal myndigheter under regeringen uppdelade efter verksamhetsområde år 2022. Verksamhetsområdena är allmän offentlig förvaltning; försvar; samhällsskydd och rättsskipning; näringslivsfrågor; miljöskydd; bostadsförsörjning och samhällsutveckling; hälso- och sjukvård; fritidsverksamhet, kultur och religion; utbildning; socialt skydd.

Källa: ESV och Statskontorets egna beräkningar.

Ytterligare ett exempel på hur myndigheterna skiljer sig åt är att det är drygt 160 myndigheter som har rätt att utfärda föreskrifter. Det gäller med andra ord knappt hälften av myndigheterna. Sådana myndigheter finns inom samtliga verksamhetsområden.

Flest myndigheter finns under Justitiedepartementet

Nästan en tredjedel av myndigheterna finns under Justitiedepartementet. Det beror på att domstolarna ligger där. Om vi räknar bort domstolarna så finns det flest myndigheter under Finansdepartementet och Utbildningsdepartementet. Under Finansdepartementet ligger bland annat de 21 länsstyrelserna och de 6 AP-fonderna. Under Utbildningsdepartementet ligger bland annat 30 högskolor och universitet.[6]

Tabell 1. Antal myndigheter per departement, 2022.

Departement

Antal

Andel

Arbetsmarknadsdepartementet

17

5 %

Finansdepartementet

59

17 %

Försvarsdepartementet

10

3 %

Infrastrukturdepartementet

13

4 %

Justitiedepartementet

106

31 %

Kulturdepartementet

26

8 %

Miljödepartementet

14

4 %

Näringsdepartementet

17

5 %

Socialdepartementet

18

5 %

Statsrådsberedningen

3

1 %

Utbildningsdepartementet

51

15 %

Utrikesdepartementet

9

3 %

Samtliga

343

Anmärkning: Det förekommer viss avrundningsdifferens i kolumnen som anger andel. Därför summerar kolumnen inte till 100 procent.

Flest statligt anställda finns i Stockholms län

Det finns flest statligt förvärvsarbetande i Stockholms län. Även i Västra Götalands, Skåne och Uppsala län är antalet statligt förvärvsarbetande förhållandevis högt. Lägst antal statligt förvärvsarbetande finns i Gotlands, Kronobergs, Kalmar och Jämtlands län (figur 3).

Figur 3. Antal statligt förvärvsarbetande per län, 2020. Figur 3 visar antal statligt förvärvsarbetande per län år 2020. Länen presenteras i ordning från störst till minst antal statligt förvärvsarbetande: Stockholms län, Västra Götalands län, Skåne län, Uppsala län, Östergötlands län, Örebro län, Västerbottens län, Norrbottens län, Västernorrlands län, Gävleborgs län, Jönköpings län, Blekinge län, Värmlands län, Dalarnas län, Hallands län, Södermanlands län, Västmanlands län, Jämtlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Gotlands län.

Kommentar: Figuren avser förvärvsarbetande i statlig förvaltning, exklusive affärsverk.

Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS), 2020.

Ett annat sätt att undersöka den statliga närvaron är att beräkna en så kallad lokaliseringskvot. Det vill säga att relatera andelen statligt anställda per län till den andel av befolkningen som bor i länet. Ju större kvoten är desto större är antalet statligt anställda i förhållande till befolkningen i länet. Om ett län har en lokaliseringskvot på 1,0 innebär det att antalet statligt förvärvsarbetande ligger i nivå med befolkningen. Om kvoten är mindre än 1,0 innebär det att andelen statligt förvärvsarbetande är lågt i förhållande till befolkningen.[7]

Uppsala, Gotlands, och Norrbottens län har högst lokaliseringskvot år 2020. Lägst kvot har Kronobergs, Jönköpings och Hallands län.

Figur 4. Antal anställda i statlig förvaltning i förhållande till befolkningen.

Figur 4 visar en karta över lokaliseringskvoten för de olika länen år 2020, det vill säga antal anställda i statlig förvaltning i förhållande till befolkningsstorleken i länet. Kartan är färglagd efter fyra intervaller av lokaliseringskvoter: 0,61–0,69; 0,72–0,81; 0,88–1,22; 1,25–1,92.

Kommentar: Intervallet är konstruerat så att alla kategorier så långt som möjligt innehåller samma antal län.

Källa: SCB:s befolkningsstatistik per län 2020 och SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik 2020 (förvärvsarbetande 16–74 år med bostad i regionen (nattbefolkning) efter region och arbetsställets sektorstillhörighet). Figuren gäller anställda i statlig förvaltning enligt RAMS.

Länsstyrelserna har i uppdrag av regeringen att redovisa statlig närvaro och service i länen.[8] Deras senaste kartläggning visar att det under 2020 fanns statliga arbetsställen i samtliga 21 län och i 268 av landets 290 kommuner.[9]

Inga beslut om att omlokalisera myndigheter under 2022

Regeringen har inte fattat beslut om att omlokalisera någon statlig myndighet under 2022. Men regeringen planerar att omlokalisera delar av fyra myndigheters verksamhet från Stockholm till Härnösand.[10] Regeringen har också sedan tidigare gett Statens servicecenter i uppdrag att öppna flera nya servicekontor i landet under 2022 och 2023, och Skolverket i uppdrag att etablera flera nya regionala kontor.[11]

Regeringen har tidigare omlokaliserat myndigheter

Regeringen har under senare år omlokaliserat myndigheter för att öka statens regionala närvaro. Regeringens ambition att öka antalet statliga arbetstillfällen utanför Stockholm får också genomslag när myndigheter flyttar tjänster från Stockholm till andra delar av landet.[12]

Regeringen har sedan 2016 fattat beslut om att omlokalisera hela eller delar av nästan 20 myndigheter. Regeringen har också beslutat om att placera vissa nya myndigheter utanför Stockholms län för att öka den statliga närvaron i landet. De två myndigheter som regeringen inrättade den första januari 2022 ligger till exempel utanför Stockholm. Institutet för mänskliga rättigheter finns i Lund och Myndigheten för psykologiskt försvar har sitt huvudkontor i Karlstad. Under 2021 gav regeringen Statens servicecenter i uppdrag att lokalisera delar av sin verksamhet i Kiruna.[13]

Flera nya servicekontor under 2022 och 2023

Regeringen har sedan tidigare gett Statens servicecenter i uppdrag att öppna minst 28 nya servicekontor under 2022 och 2023. Kontoren ska främst inrättas i gles- och landsbygden samt i socialt utsatta områden.[14]

Under 2022 kommer Statens servicecenter att öppna 14 nya servicekontor, bland annat i Åre, Filipstad, Borgholm och Laholm. När samtliga nya servicekontor har inrättats 2023 kommer det att finnas nästan 150 servicekontor i landet.[15]

Myndigheternas storlek

I det här kapitlet redovisar vi myndigheternas storlek i antal årsarbetskrafter. Vi redogör för hur många årsarbetskrafter som finns i myndigheterna under regeringen och för vissa skillnader jämfört med tidigare år.

Vi använder måttet antal årsarbetskrafter för att jämföra myndigheternas storlek. Antalet årsarbetskrafter motsvarar antalet anställda omräknat till heltidstjänster.

Myndigheterna varierar stort i antal årsarbetskrafter

Det finns allt från tiotusentals årsarbetskrafter hos de största myndigheterna under regeringen till mindre än en hel årsarbetskraft hos de minsta. Totalt finns det ungefär 241 000 årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen.

Figur 5. Antal myndigheter under regeringen indelade efter antal årsarbetskrafter, 2022.

Figur 5 visar antal statliga myndigheter indelade efter antal årsarbetskrafter i grupperingarna 0–49; 50–99; 100–199; 200–499; 500–999; 1000–1999; 2000–2999; 3000–3999; 4000–4999; över 5000. Antal myndigheter i grupperna varierar från 3 till 141.

Kommentar: Vi saknar uppgifter om tre myndigheter. En av dessa är en liten myndighet som vi redovisar i kategorin 0–49. Två myndigheter saknas alltså i figuren ovan (FRA och Säpo).

Källa: SCB, Domstolsverket, myndigheternas årsredovisningar, mejluppgifter från myndigheter samt Statskontorets egna beräkningar.

Många myndigheter är små

Många myndigheter är förhållandevis små. Drygt 40 procent av myndigheterna har färre än 50 årsarbetskrafter. Något mer än 25 procent av myndigheterna har färre än 30 årsarbetskrafter. Bland de minsta myndigheterna finns ett antal nämndmyndigheter, till exempel Krigsförsäkringsnämnden och Statens ansvarsnämnd. De har färre än en halv årsarbetskraft var.

Polisen och Försvarsmakten är störst

Fyra myndigheter har fler än 10 000 årsarbetskrafter. Den största är Polismyndigheten som har drygt 32 000 årsarbetskrafter. Näst störst är Försvarsmakten, som följs av Försäkringskassan och Kriminalvården. Försvarsmakten har drygt 22 000 årsarbetskrafter, och både Försäkringskassan och Kriminalvården har ungefär 12 000 årsarbetskrafter.

Bland domstolarna är Förvaltningsrätten i Stockholm störst, med drygt 450 årsarbetskrafter. I övrigt är många domstolar små i förhållande till andra myndigheter. Majoriteten av domstolarna har färre än 50 årsarbetskrafter.

Bland universiteten och högskolorna är Lunds universitet störst, följt av Uppsala universitet och Göteborgs universitet. Vid Lunds universitet finns drygt 7 400 årsarbetskrafter, vid Uppsala universitet knappt 6 700 och vid Göteborgs universitet drygt 5 700. Övriga universitet och högskolor har mellan 60 och 5 000 årsarbetskrafter. Minst är Kungliga konsthögskolan.

Årsarbetskrafterna i myndigheterna har ökat

Under 2021 ökade antalet årsarbetskrafter i myndigheterna under regeringen med ungefär tre tusen. Årsarbetskrafterna har ökat varje år under de senaste tio åren (figur 6).

Figur 6. Antal årsarbetskrafter i myndigheter under regeringen, tusental.

Figur 6 visar antal årsarbetskrafter i myndigheter under regeringen i tusental, för åren 2000, 2005, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 202, 2022. År 2000 var det ungefär 203 000 årsarbetskrafter i myndigheterna, år 2022 var det ungefär 241 000 årsarbetskrafter i myndigheterna.

Kommentar: Uppgifterna är från februari varje år med vissa undantag. För AP-fonderna använder vi uppgifter från årsredovisningarna.

Källa: SCB, Domstolsverket, myndigheternas årsredovisningar, mejluppgifter från myndigheter samt Statskontorets egna beräkningar.

Vissa myndigheter har ökat i storlek, medan andra har minskat

Vissa myndigheter har ökat förhållandevis mycket i storlek under året. I absoluta tal har Kriminalvården och Tillväxtverket ökat mest. Regeringen har under senare tid tillfört resurser till Kriminalvården så att myndigheten ska kunna utöka sin kapacitet, eftersom myndigheten behöver kunna hantera den ökade beläggningen i häkten och på anstalter. Tillväxtverket har behövt förstärka personalen för att hantera den ökade arbetsbelastningen under covid-19-pandemin.

Arbetsförmedlingen och Åklagarmyndigheten är de myndigheter som i absoluta tal har minskat mest under 2021. Arbetsförmedlingen och Migrationsverket är de myndigheter som har minskat mest i absoluta tal under de senaste fem åren. Försvarsmakten och Polismyndigheten är de myndigheter som har ökat mest i absoluta tal under samma period.

Myndigheternas ledningsformer och särskilda organ

I det här kapitlet beskriver vi myndigheternas organisering, det vill säga vilka ledningsformer och särskilda organ som de har. Vi redovisar uppgifter för i år och vissa förändringar som har skett sedan Statskontoret kartlade myndigheternas ledningsformer och särskilda organ 2014.[16]

Det finns tre ledningsformer i myndigheter

Regeringen anger en myndighets ledningsform i myndighetens instruktion. Myndighetsförordningen (2007:515) beskriver tre olika ledningsformer.

I en enrådighetsmyndighet är myndighetschefen direkt ansvarig för myndighetens verksamhet inför regeringen.

I en styrelsemyndighet är det en styrelse som är myndighetens ledning och som har det fulla ansvaret för myndighetens verksamhet inför regeringen. Myndighetschefen svarar för den löpande verksamheten enligt styrelsens direktiv och riktlinjer.

I en nämndmyndighet är det nämndens ledamöter som kollektivt är myndighetens ledning. Till skillnad från de andra två ledningsformerna saknar nämndmyndigheterna en myndighetschef. Vissa av dem har i stället en kanslichef som sköter de administrativa uppgifterna.

Det finns myndigheter som har ledningsformer som fungerar annorlunda och som därmed faller utanför ramen för dessa tre former. Det gäller högskolor och universitet, AP-fonderna och några andra myndigheter. Både högskolor och universitet samt AP-fonderna leds visserligen av styrelser, men dessa styrelser är av ett annat slag än de som myndighetsförordningen beskriver.

Enrådighetsmyndighet är den vanligaste ledningsformen

Enrådighet är den vanligaste ledningsformen bland myndigheterna under regeringen. Det finns sammanlagt 131 enrådighetsmyndigheter. Det motsvarar nästan 40 procent av det totala antalet myndigheter i Sverige. Antalet enrådighetsmyndigheter år 2022 är samma som år 2014 (tabell 2). Detta gäller trots att regeringen sedan 2014 har ombildat flera enrådighetsmyndigheter till styrelsemyndigheter. Det beror på att regeringen ofta har valt enrådighet som ledningsform för nya myndigheter. Till exempel valde regeringen enrådighet som ledningsform när den inrättade Myndigheten för arbetsmiljökunskap och Myndigheten för digital förvaltning 2018.

Nästan tre fjärdedelar (95) av de 131 enrådighetsmyndigheterna har ett insynsråd. Det är regeringen som bestämmer om det ska finnas ett insynsråd vid myndigheten eller inte. Insynsrådens uppgift är att ha insyn i myndigheten och att ge råd till myndighetschefen.

Tabell 2. Myndigheternas ledningsform (antal).

2014

2022

Myndigheter under regeringen

371

343

Enrådighetsmyndigheter

131

131

Styrelsemyndigheter

32

40

Nämndmyndigheter

56

46

Universitet och högskolor

31

31

AP-fonder

6

6

Övriga*

6

6

Styrelser med begränsat ansvar, SBA**

24

1

Domstolar

85

82

Källa: Myndigheternas instruktioner.

*Hit räknas Arbetsgivarverket, Lagrådet, Regeringskansliet, Styrelsen för samefonden, Svenska FAO-kommittén och Svenska ILO-kommittén.

**Hit räknades tidigare de regionala länspolismyndigheterna i vår kartläggning 2014. Dessa upphörde från 1 januari 2015. Nu finns endast Sametinget kvar i kategorin.

Antalet styrelsemyndigheter har ökat sedan 2014

Styrelsemyndigheterna har blivit fler sedan 2014. Under perioden har flera enrådighetsmyndigheter ombildats till styrelsemyndigheter. Några exempel är Socialstyrelsen, Skatteverket och Statens jordbruksverk. Det är vanligt att stora myndigheter leds av en styrelse.

Antalet nämndmyndigheter har minskat sedan 2014

Nämndmyndigheterna har blivit färre sedan 2014. Det beror delvis på att vissa nämndmyndigheter har upphört, men också på att vissa har införlivats i andra myndigheter. Ett exempel är nämndmyndigheten E-legitimationsnämnden som 2018 uppgick i den nybildade Myndigheten för digital förvaltning. Ett annat exempel är de sex regionala etikprövningsnämnderna som 2019 uppgick i den nybildade Etikprövningsmyndigheten.

17 myndigheter har en överdirektör

17 myndigheter ska enligt sin instruktion ha en överdirektör. Det är regeringen som utser en myndighets överdirektör. Överdirektören är myndighetschefens ställföreträdare.[17] Några exempel på myndigheter som enligt sin instruktion ska ha en överdirektör är Tillväxtverket, Luftfartsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Statens jordbruksverk, Trafikverket och Transportstyrelsen.

Det finns ytterligare ett antal myndigheter som enligt sin instruktion ska ha någonting som liknar en överdirektör. Till exempel ska Riksantikvarieämbetet ha en överantikvarie. Ett annat exempel är att länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län ska ha en länsöverdirektör och att övriga länsstyrelser ska ha ett länsråd.

Vissa myndigheter inrymmer särskilda organ

Inom en del myndigheter finns så kallade särskilda organ. En del av dessa kan fatta egna beslut, medan andra är rådgivande.[18] Regeringen beslutar i många fall om vissa eller samtliga ledamöter i dessa organ. I de flesta fall är det myndighetschefen som är ordförande. Vår kartläggning omfattar de särskilda organ som regleras i myndigheternas instruktioner.[19]

Särskilda beslutsorgan beslutar om frågor av olika slag. De kallas ofta råd, nämnder eller delegationer. Det finns också fristående myndigheter som kallas råd, nämnder eller delegationer. Den huvudsakliga skillnaden mellan dem är att de råd, nämnder eller delegationer som är fristående myndigheter regleras av en egen instruktion.

Särskilda rådgivande organ besitter ofta någon typ av expertkunskap. Till exempel är vissa av de rådgivande organen vetenskapliga råd och vissa bidrar med råd eller tolkningar av författningsfrågor. De särskilda rådgivande organen fattar inte egna beslut.

Statskontoret har tidigare kartlagt och analyserat hur de särskilda organen är konstruerade. Vår kartläggning visar exempelvis att det inte finns några bestämmelser om särskilda organ i myndighetsförordningen. Analysen visar att särskilda organ verkligen är särskilda, eftersom de inte liknar varandra.[20]

Det finns över 160 särskilda organ i myndigheterna

Vår kartläggning visar att det finns 166 särskilda organ i myndigheterna. Av dessa är 101 särskilda beslutsorgan och 65 särskilda rådgivande organ.

Det är 55 myndigheter som har minst ett särskilt beslutsorgan. Det är en myndighet färre än förra året, vilket beror på att Konstnärliga rådet vid Statens musikverk har upphört. Det totala antalet särskilda beslutsorgan är trots det samma som förra året. Det beror på att regeringen har inrättat det särskilda beslutsorganet Delegationen för kommunal ekonomi i balans vid Kammarkollegiet (SFS 2021:821).[21] Flest särskilda beslutsorgan har Vetenskapsrådet (sju stycken) och Statens jordbruksverk (sex stycken).

Det är 45 myndigheter som har minst ett särskilt rådgivande organ. Det är två fler myndigheter än förra året. Det beror delvis på att vi i förra årets redovisning inte räknade Etiska rådet vid Polismyndigheten som ett rådgivande organ, vilket vi gör nu. Det beror också på att regeringen har beslutat att den nybildade myndigheten Institutet för mänskliga rättigheter ska ha ett rådgivande organ. Det rådgivande organet ska tillföra myndigheten kunskaper och erfarenheter från det civila samhällets och andra aktörers arbete med mänskliga rättigheter.[22]

Tio myndigheter har både minst ett särskilt beslutsorgan och ett särskilt rådgivande organ. Många myndigheter har mer än ett särskilt beslutsorgan (tabell 3).

Tabell 3. Särskilda organ i myndigheterna 2022 (antal).

2022

Antal myndigheter med ett eller flera särskilda beslutsorgan

55

Totalt antal särskilda beslutsorgan i dessa myndigheter

101

Antal myndigheter med ett eller flera rådgivande organ

45

Totalt antal rådgivande organ i dessa myndigheter

65

Källa: Statskontorets kartläggning av myndigheternas instruktioner.

Antalet särskilda organ i myndigheterna har blivit fler över tid

Antalet särskilda beslutsorgan och särskilda rådgivande organ har ökat över tid. Under 2013 fanns det 97 särskilda beslutsorgan fördelade på 51 myndigheter och 59 särskilda rådgivande organ fördelade på 46 myndigheter.[23] Totalt finns det 10 fler särskilda organ i år än under 2013.

De som arbetar i myndigheterna

I det här kapitlet redovisar vi vissa uppgifter om medarbetarna i den statliga sektorn. Det handlar exempelvis om kön, ålder och utbildningsbakgrund. Vi redovisar också uppgifter om andelen tillsvidareanställda och andelen tidsbegränsat anställda, samt om sjukfrånvaron i staten.

Antalet anställda anger hur många som arbetar i staten

Vi använder oss av begreppet anställda när vi talar om antalet personer som arbetar i staten, på heltid eller deltid. Detta begrepp skiljer sig från begreppet årsarbetskrafter som är ett mått på antalet anställda omräknat till heltidstjänster. Vi använder uppgifter om antalet anställda för att kunna säga något om de anställda i statsförvaltningen som grupp, exempelvis när vi delar in gruppen efter arbetsområde, kön eller ålder.

Vi har hämtat statistiken över de anställda i statsförvaltningen från olika källor. Det innebär att uppgifterna inte är helt jämförbara, eftersom definitioner och tidpunkten för när de har uppdaterats kan skilja sig åt. I vissa delar av kapitlet ingår hela den statliga sektorn i begreppet anställda. Det betyder att myndigheter under riksdagen, Regeringskansliet och riksdagens anställda är inkluderade. I andra delar redovisar vi endast uppgifter om de anställda i myndigheter under regeringen. Vi redogör i varje del vilken grupp som uppgifterna gäller för.

Antalet anställda i den statliga sektorn har ökat

Antalet anställda i staten som helhet har ökat under perioden 2010–2020 (figur 7). Antalet anställda har alltså ökat trots att antalet statliga myndigheter har minskat under samma period.

Figur 7. Antal anställda i statlig sektor 2010–2020.

Figur 7 visar antal anställda i statlig sektor från år 2010 till år 2020. Antalet har ökat under tidsperioden.

Kommentar: I figuren omfattar statlig sektor de som är anställda i statlig förvaltning och statliga affärsverk.

SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS).[24]

Den statliga sektorn är fortfarande en liten del av den totala arbetsmarknaden

Staten står sedan länge för en liten andel av den totala arbetsmarknaden. År 2020 arbetade ungefär fem procent av de anställda på hela arbetsmarknaden inom den statliga sektorn (figur 8). Andelen statligt anställda har legat på ungefär samma nivå sedan år 2000.[25]

Figur 8. Andel anställda i staten och övriga sektorer 2020 (procent).

Figur 8 visar andel anställda i staten och övriga sektorer 2020. Grupperna i ordning från störst till minst andel är Privat sektor, Kommuner, Regioner, Staten, Offentligt ägda företag.

Kommentar: I kategorin Staten ingår statlig förvaltning och statliga affärsverk. Kategorin Övriga offentliga institutioner syns inte i figuren, eftersom dess andel endast är 0,03 procent.

Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS).

Främst fyra områden sysselsätter de anställda i myndigheterna under regeringen

Det totala antalet anställda i myndigheter under regeringen var ungefär 272 000 år 2021.[26] De fyra områden där flest anställda vid myndigheterna under regeringen arbetar är:

  • forskning och utbildning
  • administration och ekonomi
  • utredning
  • rättsligt arbete.[27]

Figur 9. Anställda i myndigheter under regeringen per arbetsområde 2021 (procent)

  • Figur 9 visar hur anställda i myndigheter under regeringen fördelas per arbetsområde år 2021. Arbetsområdena i ordning från störst till minst andel anställda är FOU, utbildning och forskning m.m.; Administrativt, ekonomiskt m.m. arbete; Utredning m.m.; Rättsligt arbete; Medicinskt, socialt m.m. arbete; Tekniskt och naturvetenskapligt arbete m.m.; Ingen uppgift; Militärt arbete; Förvaltning, skötsel m.m.; Kulturarbete; Trafik- och transportarbete; Kund- och medborgarservice.

Kommentar: Uppgifterna gäller anställda i myndigheter under regeringen. Både anställda med månadslön och med timlön ingår. I de fall då en anställd har mer än en deltidsanställning vid olika myndigheter räknas personen som anställd vid varje myndighet och förekommer alltså mer än en gång i det totala antalet anställda. Det totala antalet anställda som andelarna avser är 272 132.

Källa: Arbetsgivarverket. Statskontoret har bearbetat materialet.

Könsfördelningen i staten är jämn

Det är ungefär lika många män och kvinnor som arbetar i den statliga sektorn (figur 10). Under 2020 utgjorde kvinnor 53 procent av de som arbetar i statlig sektor, medan män utgjorde 47 procent. I den offentliga sektorn i övrigt är könsfördelningen mer ojämn. I kommuner utgjorde kvinnor 73 procent och män 27 procent under 2020. I regioner utgjorde kvinnor 78 procent och män 22 procent.[28]

Figur 10. Kvinnor och män i statlig sektor (procent).

Figur 10 visar andelen kvinnor respektive män i statlig sektor för åren 2005, 2010, 2015, 2019 och 2020. Andelen män var 52 procent år 2005 och 47 procent år 2020.

Kommentar: Figuren visar anställda män och kvinnor i hela den statliga sektorn (statlig förvaltning och statliga affärsverk).

Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS).

Andelen kvinnor i staten har ökat i ett längre perspektiv

I ett längre perspektiv har andelen kvinnor som arbetar i staten ökat. I slutet av nittiotalet var ungefär 60 procent av de som arbetade i staten män. Sedan 2010 har andelen kvinnor varit större än andelen män som arbetar i staten. Under perioden 2010–2020 har antalet kvinnor som arbetar i staten ökat med 20 procent. Antalet män har under samma period ökat med 10 procent.

Ojämn könsfördelning inom vissa arbetsområden

Könsfördelningen bland de anställda i myndigheter under regeringen skiljer sig åt inom olika verksamhetsområden. Störst skillnad finns inom området militärt arbete. Där är 88 procent av de anställda män. Kvinnor är i klar majoritet inom områdena kund- och medborgarservice samt utredning. Könsfördelningen är jämnast inom områdena förvaltning, skötsel m.m., samt forskning och utbildning.

Figur 11. Andel anställda kvinnor och män inom olika verksamhetsområden, 2021 (procent).

Figur 11 visar andelen kvinnor respektive män i statens olika arbetsområden år 2021. Arbetsområdena i ordning från störst till minst andel kvinnor är Kund och medborgarservice; Utredning m.m.; Kulturarbete; Medicinskt, socialt m.m. arbete; Administrativt, ekonomiskt m.m. arbete; FOU, utbildning och forskning m.m.; Förvaltning, skötsel m.m.; Rättsligt arbete; Tekniskt och naturvetenskapligt arbete m.m.; Trafik- och transportarbete; Militärt arbete.

Kommentar: Uppgifterna gäller anställda i myndigheter under regeringen. Både anställda med månadslön och med timlön ingår.

Källa: Arbetsgivarverket. Statskontoret har bearbetat siffrorna.

Det är få av de anställda som är under 25 år

Av de som är anställda i statlig sektor är det få som är under 25 år. Det hänger ihop med att utbildningsnivån generellt sett är högre inom den statliga sektorn än på arbetsmarknaden i övrigt (se avsnitt 5.6). Drygt 70 procent av de som är anställda i statlig sektor är mellan 25 och 54 år.

Figur 12. Antal män och kvinnor i statlig sektor per ålderskategori, 2020.

Figur 12 visar antal män och kvinnor i staten per ålderskategori år 2020. Ålderskategorierna är 16–24, 25–34, 35–44, 45–54, 55–64, över 65.

Källa: SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS).

Under de senaste tio åren har andelen anställda som är mellan 25 och 54 år ökat något. Det är framför allt andelen kvinnor i åldersgruppen 25–54 som har ökat under perioden. Jämfört med 2010 har andelen anställda som är yngre än 25 år ökat något, medan andelen anställda som är 55 år eller äldre har minskat.[29]

Drygt tre fjärdedelar av de statsanställda har en eftergymnasial utbildning

De som är statligt anställda har en högre utbildningsnivå än på arbetsmarknaden i stort. Av de anställda i myndigheter under regeringen hade knappt 79 procent en eftergymnasial utbildning 2021.[30] På hela arbetsmarknaden var andelen med eftergymnasial utbildning omkring 54 procent. Ungefär 14 procent av de anställda i myndigheter under regeringen har en forskarutbildning. De flesta av dessa finns inom utbildningssektorn.[31]

Kvinnor som är anställda i myndigheter under regeringen har en något högre genomsnittlig utbildningsnivå än män. Även på arbetsmarknaden i stort är andelen kvinnor med eftergymnasial utbildning högre än motsvarande andel för män.[32]

Andelen anställda i staten som har utländsk bakgrund ökar

Andelen anställda i myndigheter under regeringen som har utländsk bakgrund har ökat från omkring 15 procent 2011 till ungefär 22 procent 2021 (figur 13). Trenden blir ännu tydligare när vi studerar andelen personer med utländsk bakgrund bland de nyanställda i myndigheter under regeringen. Denna andel var drygt 29 procent 2021 och var ungefär samma som andelen med utländsk bakgrund i befolkningen (drygt 30 procent). Könsfördelningen bland de anställda i myndigheter under regeringen med utländsk bakgrund är jämn. En person med utländsk bakgrund definieras som en person som antingen är utrikes född eller är född i Sverige och där båda föräldrarna är utrikes födda. Förutom de som är födda i något annat land räknas även personer med okänt födelseland som utrikes födda.

Figur 13. Andel personer med utländsk bakgrund (procent)

Figur 13 visar andel personer med utländsk bakgrund som arbetar i staten för åren 2011 till 2021. Tidslinjer finns för andel personer med utländsk bakgrund av de som arbetar i staten; Andel personer med utländsk bakgrund i befolkningen; Andel personer med utländsk bakgrund av de som är nyanställda i staten; Andel personer med utländsk bakgrund av förvärvsarbetande totalt. Samtliga andelar har ökat under tidsperioden.

Kommentar: Staten avser myndigheter under regeringen exklusive Polisen. Uppgifter om andel förvärvsarbetande med utländsk bakgrund 2021 fanns inte tillgängliga vid publiceringen av denna rapport.

Källa: Arbetsgivarverket och SCB.

De flesta statsanställda är tillsvidareanställda

Under 2021 var 80 procent av de som arbetade i myndigheterna under regeringen tillsvidareanställda. 20 procent var visstidsanställda. Det är ungefär samma proportioner som under tidigare år.

Figur 14. Antal tillsvidareanställda och antal med tidsbegränsad anställning i myndigheterna under regeringen, 2011–2021.

Figur 14 visar antal tillsvidareanställda och antal med tidsbegränsad anställning i myndigheterna under regeringen för tidsperioden 2011 till 2021. Båda grupperna har ökat något i antal under tidsperioden.

Källa: Arbetsgivarverket.

Hur stor andelen visstidsanställda är skiljer sig åt mellan olika myndigheter. Det finns till exempel en relativt stor andel visstidsanställda vid universitet och högskolor. En del visstidsanställningar beror på arbetets karaktär. Till exempel är soldater inom Försvarsmakten och tingsnotarier vid domstolarna visstidsanställda.

Den statliga sektorn som helhet har en ungefär lika stor andel tillsvidareanställda som andra sektorer. Under 2021 hade ungefär 86 procent av de anställda i den statliga sektorn en fast anställning. I den kommunala sektorn var motsvarande andel cirka 83 procent, och i den privata sektorn cirka 86 procent.[33]

Sjukfrånvaron i staten har minskat något

Sjukfrånvaron i myndigheterna var 3,6 procent av den ordinarie arbetstiden under 2021. Det är en minskning med 0,3 procentenheter jämfört med 2020.

Långtidsfrånvaron (mer än 60 dagar) som andel av den totala sjukfrånvaron var 48,9 procent under 2021. Den har ökat i förhållande till 2020, då den var 45,9 procent.

Sjukfrånvaron minskade för både kvinnor och män under 2021. Kvinnornas sjukfrånvaro minskade med 0,4 procentenheter, från 4,9 till 4,5 procent. Sjukfrånvaron för män minskade med 0,3 procentenheter till 3,6 procent.[34]

Allmänhetens uppfattning om kvaliteten i de statliga verksamheterna

I det här kapitlet redovisar vi allmänhetens uppfattning om tio myndigheter. Kapitlet bygger på den undersökning som SOM-institutet genomför varje år i samverkan med Statskontoret. Några stora myndigheter har ingått i undersökningen varje år, medan andra varierar mellan åren för att spegla bredden i och belysa olika aspekter av förvaltningen.

Statskontoret har i samverkan med SOM-institutet vid Göteborgs universitet under de senaste elva åren undersökt hur allmänheten uppfattar verksamheten inom den offentliga förvaltningen.[35] I 2021 års mätning ingick tio myndigheter (se tabell 4).

Följande myndigheter har ingått i undersökningen varje år sedan 2015:

  • Skatteverket
  • Polismyndigheten
  • Arbetsförmedlingen
  • Försäkringskassan
  • Migrationsverket.

Stora skillnader när det gäller hur allmänheten uppfattar myndigheterna

Allmänhetens uppfattning om de tio myndigheter som ingick i undersökningen 2021 skiljer sig tydligt åt (tabell 4). Sex av myndigheterna har en positiv betygsbalans. Det innebär att det är en större andel av allmänheten som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska bra än den andel som tycker att myndigheten utför sitt arbete mycket eller ganska dåligt. Fyra av myndigheterna har en negativ betygsbalans.

Tabell 4. Svenska folkets bedömning av 10 myndigheters arbete 2021 (procent).

Mycket
bra

Ganska
bra

Varken
eller

Ganska
dåligt

Mycket
dåligt

Ingen upp-
fattning,
Känner
ej till

Balans

Folkhälso-
myndigheten

29

39

15

7

5

5

56

Skatteverket

24

36

21

3

2

14

55

Polisen

23

44

15

10

3

5

54

Social-
styrelsen

8

25

27

8

4

28

21

MSB

8

23

22

7

5

35

19

Spel-
inspektionen

4

10

19

6

5

56

3

Skolverket

4

20

29

20

7

20

-3

Försäkrings-
kassan

5

17

22

22

17

17

-17

Arbets-
förmedlingen

1

8

19

23

19

30

-33

Migrations-
verket

2

8

24

25

22

19

-37

Kommentar: Frågan lyder: ”Hur anser du att följande myndigheter sköter sin uppgift?”. Balansmåttet visar andelen som svarat mycket eller ganska bra minus andelen som svarat mycket eller ganska dåligt. Rangordningen i tabellen följer högst betygsbalans.

Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2021.

Allmänheten är mest nöjd med Folkhälsomyndigheten, Skatteverket och Polisen

Folkhälsomyndigheten, Skatteverket och Polisen är de myndigheter som har högst betygsbalans år 2021. Det är också de myndigheter som flest svarande har kännedom om. Folkhälsomyndigheten är den myndighet som allmänheten varit mest nöjd med 2021, samtidigt som myndighetens betygsbalans har minskat i jämförelse med förra året. Skatteverket har under flera år haft en hög betygsbalans, och landar i år på ett något högre betyg än 2020. Även Polisen får i 2021 års mätning en högre betygsbalans än förra året. Utöver dessa myndigheter har också Socialstyrelsen, MSB och Spelinspektionen en positiv betygsbalans.

Fortsatt missnöje med några stora myndigheter

De myndigheter som allmänheten är minst nöjd med är Migrationsverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Både Migrationsverket och Försäkringskassan har en lägre betygsbalans än 2020, medan Arbetsförmedlingen landar på samma betyg som 2020.

Skolverket är den fjärde myndigheten som har en negativ betygsbalans i 2021 års mätning. Men myndighetens balansmått är relativt nära 0 (-3). Allmänhetens uppfattning av hur väl myndigheten sköter sin uppgift har ökat sedan 2019 då myndigheten senast var med i undersökningen.

Den positiva trenden för Polisen håller i sig, men andra får fortsatt negativa betyg

Allmänhetens uppfattning om hur väl Polismyndigheten sköter sin uppgift har ökat för femte året i rad. Men Försäkringskassan får i år en betygsbalans på -17. Myndigheten har haft en negativ betygsbalans de senaste fem åren. Migrationsverket och Arbetsförmedlingen har haft en negativ betygsbalans samtliga år som de har varit med i undersökningen.

Figur 15. Allmänhetens uppfattning om hur ett urval av myndigheter sköter sin uppgift 2011–2021, betygsbalans.*

Figur 15 visar allmänhetens uppfattning om hur ett urval av myndigheter sköter sin uppgift under tidsperioden 2011 till 2021. Allmänhetens uppfattning visas genom en så kallad betygsbalans, som visar andelen som svarat att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som svarat mycket eller ganska dåligt. Myndigheterna i figuren är Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket.

Kommentar: Observera att data saknas för Skatteverket 2011, 2012 och 2014. Data saknas för Polismyndigheten 2011 och 2012. Data saknas för Migrationsverket 2010, 2012 och 2014. Dessa år var de myndigheterna inte med i undersökningen. För de åren har vi fyllt i myndighetens senast uppmätta siffra för att möjliggöra figuren.

*Balansmåttet visar andelen som svarat att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som svarat mycket eller ganska dåligt.

Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2011–2021.

De flesta myndigheter har fått positiva betyg de senaste åren

Allmänheten har över åren gett positiva betyg till de flesta myndigheter (tabell 5). Bara 7 av de 29 myndigheter som någon gång har ingått i undersökningen har vid minst ett tillfälle fått en negativ betygsbalans. Förutom de 4 som ingick i 2021 års mätning (se avsnitt 6.2.2) har också Inspektionen för vård och omsorg, Energimarknadsinspektionen och Spelinspektionen tidigare fått en negativ betygsbalans.

De övervägande positiva betygen från allmänheten indikerar att de har förtroende för den statliga förvaltningen. Samtidigt är det tydligt att allmänheten håller fast vid en negativ uppfattning om några av de stora statliga myndigheterna.

Tabell 5. Allmänhetens uppfattning om myndigheter, betygsbalans, 2010–2021.

 

-10

-11

-12

-13

-14

-15

-16

-17

-18

-19

-20

-21

Arbetsförmedlingen

-27

-22

-29

-48

-37

-33

-31

-41

-32

-34

-33

-33

ARN*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

CSN*

15

 

 

 

 

26

 

 

 

30

 

 

Energimarknads
inspektionen

-6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Folkhälsomyndigheten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

65

56

Forum för levande
historia

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

Försvarsmakten

 

 

 

 

 

 

 

 

29

 

 

 

Försäkringskassan

24

-6

13

-5

-2

7

1

-14

-15

-18

-11

-17

HaV*

 

1

 

9

 

8

 

 

 

 

 

 

IVO*

 

 

 

 

 

-5

 

 

 

 

 

Konsumentverket

 

 

 

 

30

 

 

 

 

30

 

 

Kriminalvården

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

Kronofogden

 

 

27

 

 

 

 

 

 

26

 

 

Livsmedelsverket

 

 

25

 

 

 

 

 

 

 

 

Migrationsverket

 

-22

 

-29

 

-24

-35

-34

-34

-35

-29

-37

MSB*

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

19

19

Naturvårdsverket

 

 

27

 

 

 

30

 

 

 

 

 

Pensionsmyndigheten

 

11

 

 

19

 

 

 

 

26

 

Polismyndigheten

53

 

 

41

44

44

17

26

36

45

50

54

Rekryteringsmyndigheten

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

Riksrevisionen

 

 

23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skatteverket

51

 

 

53

 

57

52

52

44

54

54

55

Socialstyrelsen

 

 

 

 

9

 

 

 

 

5

20

21

Spelinspektionen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-1

3

Statens skolverk

 

 

1

 

 

 

 

-6

 

-10

 

-3

SCB*

 

 

 

28

 

 

 

 

 

 

 

Trafikverket

 

 

22

38

18

 

 

 

 

24

34

 

Tullverket

8

Valmyndigheten

32

 

 

 

 

 

 

 

25

 

 

 

Kommentar: Balansmåttet är andelen som uppfattar att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som anser att den
sköter sin uppgift mycket eller ganska dåligt. Ett balansmått på 100 innebär att alla svarande är nöjda, medan -100 innebär att alla är missnöjda.

*Allmänna reklamationsnämnden, Centrala studiestödsnämnden, Havs- och vattenmyndigheten, Inspektionen för vård och omsorg, Myndigheten
för samhällsskydd och beredskap, Statistiska centralbyrån.

Källa: De nationella SOM-undersökningarna 2010–2021.

Positiva omdömen för Statens servicecenter

I SOM-undersökningen ingår även Statens servicecenter. Frågorna som berör de statliga servicekontoren skiljer sig från frågorna för de andra myndigheterna, eftersom kontoren ger service och vägledning i andra myndigheters tjänster.

Undersökningen visar att de flesta som har besökt ett statligt servicekontor är förhållandevis nöjda med väntetiden, lokaliseringen och den hjälp som de fick (figur 16). Samtidigt är det endast 12 procent av de svarande i undersökningen som har besökt ett statligt servicekontor under det senaste året.

Figur 16. Andel som instämmer i påståenden om Statens servicecenter (procent).

Figur 15 visar allmänhetens uppfattning om hur ett urval av myndigheter sköter sin uppgift under tidsperioden 2011 till 2021. Allmänhetens uppfattning visas genom en så kallad betygsbalans, som visar andelen som svarat att myndigheten sköter sin uppgift mycket eller ganska bra minus andelen som svarat mycket eller ganska dåligt. Myndigheterna i figuren är Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket.

Kommentar: Frågan lyder ”Om ja, i vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden om ditt senaste besök”. Endast de som besökt ett statligt servicekontor har svarat på frågan. Andelarna baseras på 197, 199 respektive 200 svarande.

Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2021.

Referenser

Arbetsgivarverket (2022). Sjukfrånvaro i staten 2021. Dnr 2022/0169.

Länsstyrelserna (2022). Kartläggning av statlig närvaro och service 2021.

OECD (2013). Classification of the Functions of Government (COFOG). Government at a glance 2013, OECD Publishing, Paris.

Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att etablera ett kontor i Kiruna. Pressmeddelande 2021-03-24.

Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26.

Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens skolverk, Statens skolinspektion, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolforskningsinstitutet om insatser för ökad kvalitet och likvärdighet. Regeringsbeslut 2021-09-23.

Regeringskansliet (2022). Regeringen ökar den statliga närvaron i Härnösands kommun. Pressmeddelande 2022-06-07.

Socialförsäkringsutskottets betänkande 2021/2022:SfU24. Ett bättre premiepensionssystem, Riksdagsskrivelse 2021/2022:330.

Statens servicecenter (2021). Regeringsuppdrag att öppna nya servicekontor – Delredovisning 1.

Statskontoret (2005:32). Statsförvaltningens utveckling 1990–2005.

Statskontoret (2014:4). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys.

Statskontoret (2016:8). Statliga myndigheters lokalisering. Ett samlat underlag.

Statskontoret (2018). Myndigheternas personalansvarsnämnder.

Statskontoret (2019:13). Planerad lokalisering av statlig verksamhet. En kartläggning av tio större myndigheter.

Bilaga

Myndigheter under regeringen utifrån departement

Arbetsmarknadsdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Arbetsdomstolen

Domstol

Arbetsförmedlingen

Styrelse

Arbetsmiljöverket

Enrådighetsmyndighet

Barnombudsmannen

Enrådighetsmyndighet

Delegationen mot segregation

Enrådighetsmyndighet

Diskrimineringsombudsmannen

Enrådighetsmyndighet

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen

Enrådighetsmyndighet

Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering

Enrådighetsmyndighet

Institutet för mänskliga rättigheter

Styrelse

Jämställdhetsmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Medlingsinstitutet

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för arbetsmiljökunskap

Enrådighetsmyndighet

Nämnden för styrelserepresentationsfrågor

Nämnd

Nämnden mot diskriminering

Nämnd

Rådet för europeiska socialfonden i Sverige

Enrådighetsmyndighet

Statens nämnd för arbetstagares uppfinningar

Nämnd

Svenska ILO-kommittén

Kommitté

Finansdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Allmänna reklamationsnämnden

Enrådighetsmyndighet

Andra AP-fonden

AP-fond

Arbetsgivarverket

Arbetsgivarkollegium

Bokföringsnämnden

Nämnd

Boverket

Enrådighetsmyndighet

Ekonomistyrningsverket

Enrådighetsmyndighet

Fastighetsmäklarinspektionen

Enrådighetsmyndighet

Finansinspektionen

Styrelse

Finanspolitiska rådet

Enrådighetsmyndighet

Fjärde AP-fonden

AP-fond

Forskarskattenämnden

Nämnd

Fortifikationsverket

Styrelse

Första AP-fonden

AP-fond

Kammarkollegiet

Enrådighetsmyndighet

Konjunkturinstitutet

Enrådighetsmyndighet

Konsumentverket

Enrådighetsmyndighet

Krigsförsäkringsnämnden

Nämnd

Kronofogdemyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Lantmäteriet

Styrelse

Länsstyrelsen i Blekinge län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Dalarnas län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Gotlands län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Gävleborgs län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Hallands län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Jämtlands län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Jönköpings län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Kalmar län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Kronobergs län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Norrbottens län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Skåne län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Stockholms län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Södermanlands län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Uppsala län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Värmlands län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Västerbottens län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Västernorrlands län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Västmanlands län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Västra Götalands län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Örebro län

Enrådighetsmyndighet

Länsstyrelsen i Östergötlands län

Enrådighetsmyndighet

Riksgäldskontoret

Styrelse

Sjunde AP-fonden

AP-fond

Sjätte AP-fonden

AP-fond

Skatterättsnämnden

Nämnd

Skatteverket

Styrelse

Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor

Nämnd

Spelinspektionen

Styrelse

Statens ansvarsnämnd

Nämnd

Statens fastighetsverk

Styrelse

Statens servicecenter

Styrelse

Statens skaderegleringsnämnd

Nämnd

Statens tjänstepensions- och grupplivnämnd

Nämnd

Statens tjänstepensionsverk

Styrelse

Statens överklagandenämnd

Nämnd

Statistiska centralbyrån

Enrådighetsmyndighet

Statskontoret

Enrådighetsmyndighet

Tredje AP-fonden

AP-fond

Tullverket

Enrådighetsmyndighet

Upphandlingsmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Försvarsdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Delegationen för folkrättslig granskning av vapenprojekt

Nämnd

Försvarets materielverk

Styrelse

Försvarets radioanstalt

Enrådighetsmyndighet

Försvarsmakten

Enrådighetsmyndighet

Försvarsunderrättelsedomstolen

Domstol

Granskningsnämnden för försvarsuppfinningar

Nämnd

Plikt- och prövningsverket

Enrådighetsmyndighet

Riksvärderingsnämnden

Nämnd

Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamhet

Nämnd

Totalförsvarets forskningsinstitut

Styrelse

Infrastrukturdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Affärsverket svenska kraftnät

Styrelse

Elsäkerhetsverket

Enrådighetsmyndighet

Energimarknadsinspektionen

Enrådighetsmyndighet

Luftfartsverket

Styrelse

Myndigheten för digital förvaltning

Enrådighetsmyndighet

Oljekrisnämnden

Nämnd

Post- och telestyrelsen

Styrelse

Sjöfartsverket

Styrelse

Statens energimyndighet

Enrådighetsmyndighet

Statens väg- och transportforskningsinstitut

Styrelse

Trafikanalys

Enrådighetsmyndighet

Trafikverket

Styrelse

Transportstyrelsen

Styrelse

Justitiedepartementet

Myndighet

Ledningsform

Alingsås tingsrätt

Domstol

Attunda tingsrätt

Domstol

Blekinge tingsrätt

Domstol

Borås tingsrätt

Domstol

Brottsförebyggande rådet

Enrådighetsmyndighet

Brottsoffermyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Domarnämnden

Nämnd

Domstolsverket

Enrådighetsmyndighet

Ekobrottsmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Eksjö tingsrätt

Domstol

Eskilstuna tingsrätt

Domstol

Falu tingsrätt

Domstol

Fideikommissnämnden

Nämnd

Förvaltningsrätten i Falun

Domstol

Förvaltningsrätten i Göteborg

Domstol

Förvaltningsrätten i Härnösand

Domstol

Förvaltningsrätten i Jönköping

Domstol

Förvaltningsrätten i Karlstad

Domstol

Förvaltningsrätten i Linköping

Domstol

Förvaltningsrätten i Luleå

Domstol

Förvaltningsrätten i Malmö

Domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm

Domstol

Förvaltningsrätten i Umeå

Domstol

Förvaltningsrätten i Uppsala

Domstol

Förvaltningsrätten i Växjö

Domstol

Gentekniknämnden

Nämnd

Gotlands tingsrätt

Domstol

Gällivare tingsrätt

Domstol

Gävle tingsrätt

Domstol

Göta hovrätt

Domstol

Göteborgs tingsrätt

Domstol

Halmstads tingsrätt

Domstol

Haparanda tingsrätt

Domstol

Helsingborgs tingsrätt

Domstol

Hovrätten för Nedre Norrland

Domstol

Hovrätten för Västra Sverige

Domstol

Hovrätten för Övre Norrland

Domstol

Hovrätten över Skåne och Blekinge

Domstol

Hudiksvalls tingsrätt

Domstol

Hyresnämnden i Göteborg

Domstol

Hyresnämnden i Jönköping

Domstol

Hyresnämnden i Linköping

Domstol

Hyresnämnden i Malmö

Domstol

Hyresnämnden i Stockholm

Domstol

Hyresnämnden i Sundsvall

Domstol

Hyresnämnden i Umeå

Domstol

Hyresnämnden i Västerås

Domstol

Hässleholms tingsrätt

Domstol

Högsta domstolen

Domstol

Högsta förvaltningsdomstolen

Domstol

Integritetsskyddsmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Justitiekanslern

Enrådighetsmyndighet

Jönköpings tingsrätt

Domstol

Kalmar tingsrätt

Domstol

Kammarrätten i Göteborg

Domstol

Kammarrätten i Jönköping

Domstol

Kammarrätten i Stockholm

Domstol

Kammarrätten i Sundsvall

Domstol

Kriminalvården

Enrådighetsmyndighet

Kristianstads tingsrätt

Domstol

Kustbevakningen

Enrådighetsmyndighet

Lagrådet

 

Linköpings tingsrätt

Domstol

Luleå tingsrätt

Domstol

Lunds tingsrätt

Domstol

Lycksele tingsrätt

Domstol

Malmö tingsrätt

Domstol

Migrationsverket

Enrådighetsmyndighet

Mora tingsrätt

Domstol

Myndigheten för psykologiskt försvar

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Enrådighetsmyndighet

Nacka tingsrätt

Domstol

Norrköpings tingsrätt

Domstol

Norrtälje tingsrätt

Domstol

Notarienämnden

Nämnd

Nyköpings tingsrätt

Domstol

Polismyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Revisorsinspektionen

Enrådighetsmyndighet

Rättshjälpsmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Rättshjälpsnämnden

Nämnd

Rättsmedicinalverket

Enrådighetsmyndighet

Skaraborgs tingsrätt

Domstol

Skellefteå tingsrätt

Domstol

Solna tingsrätt

Domstol

Statens haverikommission

Enrådighetsmyndighet

Stockholms tingsrätt

Domstol

Sundsvalls tingsrätt

Domstol

Svea hovrätt

Domstol

Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden

Nämnd

Säkerhetspolisen

Enrådighetsmyndighet

Södertälje tingsrätt

Domstol

Södertörns tingsrätt

Domstol

Uddevalla tingsrätt

Domstol

Umeå tingsrätt

Domstol

Uppsala tingsrätt

Domstol

Varbergs tingsrätt

Domstol

Vänersborgs tingsrätt

Domstol

Värmlands tingsrätt

Domstol

Västmanlands tingsrätt

Domstol

Växjö tingsrätt

Domstol

Ystads tingsrätt

Domstol

Åklagarmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Ångermanlands tingsrätt

Domstol

Örebro tingsrätt

Domstol

Östersunds tingsrätt

Domstol

Överklagandenämnden för nämndemannauppdrag

Nämnd

Kulturdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Forum för levande historia

Enrådighetsmyndighet

Institutet för språk och folkminnen

Enrådighetsmyndighet

Konstnärsnämnden

Styrelse

Moderna museet

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för kulturanalys

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för press, radio och tv

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för stöd till trossamfund

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för tillgängliga medier

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor

Enrådighetsmyndighet

Nationalmuseum

Enrådighetsmyndighet

Naturhistoriska riksmuseet

Enrådighetsmyndighet

Nämnden för hemslöjdsfrågor

Nämnd

Riksantikvarieämbetet

Enrådighetsmyndighet

Riksarkivet

Enrådighetsmyndighet

Sametinget

SBA

Statens centrum för arkitektur och design

Enrådighetsmyndighet

Statens försvarshistoriska museer

Enrådighetsmyndighet

Statens historiska museer

Enrådighetsmyndighet

Statens konstråd

Enrådighetsmyndighet

Statens kulturråd

Styrelse

Statens maritima och transporthistoriska museer

Enrådighetsmyndighet

Statens medieråd

Enrådighetsmyndighet

Statens museer för världskultur

Enrådighetsmyndighet

Statens musikverk

Enrådighetsmyndighet

Sveriges författarfond

Styrelse

Valmyndigheten

Nämnd

Miljödepartementet

Myndighet

Ledningsform

Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande

Enrådighetsmyndighet

Havs- och vattenmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Kemikalieinspektionen

Enrådighetsmyndighet

Klimatpolitiska rådet

Nämnd

Kärnavfallsfonden

Styrelse

Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen Barsebäck

Nämnd

Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen Forsmark

Nämnd

Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen Oskarshamn

Nämnd

Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen Ringhals

Nämnd

Lokala säkerhetsnämnden vid kärntekniska anläggningen Studsvik

Nämnd

Naturvårdsverket

Enrådighetsmyndighet

Statens geotekniska institut

Enrådighetsmyndighet

Strålsäkerhetsmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut

Enrådighetsmyndighet

Näringsdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård

Nämnd

Bolagsverket

Enrådighetsmyndighet

Centrala djurförsöksetiska nämnden

Nämnd

Konkurrensverket

Enrådighetsmyndighet

Livsmedelsverket

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser

Enrådighetsmyndighet

Patent- och registreringsverket

Enrådighetsmyndighet

Patentombudsnämnden

Nämnd

Skogsstyrelsen

Styrelse

Statens jordbruksverk

Styrelse

Statens veterinärmedicinska anstalt

Enrådighetsmyndighet

Styrelsen för samefonden

Svenska FAO-kommittén

Kommitté

Sveriges geologiska undersökning

Enrådighetsmyndighet

Sveriges lantbruksuniversitet

Styrelse

Tillväxtverket

Styrelse

Verket för innovationssystem

Styrelse

Socialdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Alkoholsortimentsnämnden

Nämnd

Arvsfondsdelegationen

Nämnd

E-hälsomyndigheten

Styrelse

Folkhälsomyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd

Styrelse

Försäkringskassan

Styrelse

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd

Nämnd

Inspektionen för socialförsäkringen

Enrådighetsmyndighet

Inspektionen för vård och omsorg

Enrådighetsmyndighet

Läkemedelsverket

Styrelse

Myndigheten för delaktighet

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd

Enrådighetsmyndighet

Myndigheten för vård- och omsorgsanalys

Styrelse

Pensionsmyndigheten

Styrelse

Socialstyrelsen

Styrelse

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering

Enrådighetsmyndighet

Statens institutionsstyrelse

Enrådighetsmyndighet

Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket

Enrådighetsmyndighet

Statsrådsberedningen

Myndighet

Ledningsform

Harpsundsnämnden

Nämnd

Regeringskansliet

Svenska institutet för europapolitiska studier

Enrådighetsmyndighet

Utbildningsdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Blekinge tekniska högskola

Styrelse

Centrala studiestödsnämnden

Enrådighetsmyndighet

Etikprövningsmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Försvarshögskolan

Styrelse

Gymnastik- och idrottshögskolan

Styrelse

Göteborgs universitet

Styrelse

Högskolan Dalarna

Styrelse

Högskolan i Borås

Styrelse

Högskolan i Gävle

Styrelse

Högskolan i Halmstad

Styrelse

Högskolan i Skövde

Styrelse

Högskolan Kristianstad

Styrelse

Högskolan Väst

Styrelse

Högskolans avskiljandenämnd

Nämnd

Institutet för rymdfysik

Enrådighetsmyndighet

Karlstads universitet

Styrelse

Karolinska institutet

Styrelse

Konstfack

Styrelse

Kungl. Biblioteket

Enrådighetsmyndighet

Kungl. Konsthögskolan

Styrelse

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm

Styrelse

Kungl. Tekniska högskolan

Styrelse

Linköpings universitet

Styrelse

Linnéuniversitetet

Styrelse

Luleå tekniska universitet

Styrelse

Lunds universitet

Styrelse

Malmö universitet

Styrelse

Mittuniversitetet

Styrelse

Myndigheten för yrkeshögskolan

Enrådighetsmyndighet

Mälardalens universitet

Styrelse

Nämnden för prövning av oredlighet i forskning

Nämnd

Polarforskningssekretariatet

Enrådighetsmyndighet

Rymdstyrelsen

Styrelse

Sameskolstyrelsen

Nämnd

Skolforskningsinstitutet

Enrådighetsmyndighet

Skolväsendets överklagandenämnd

Nämnd

Specialpedagogiska skolmyndigheten

Enrådighetsmyndighet

Statens skolinspektion

Enrådighetsmyndighet

Statens skolverk

Enrådighetsmyndighet

Stockholms konstnärliga högskola

Styrelse

Stockholms universitet

Styrelse

Södertörns högskola

Styrelse

Umeå universitet

Styrelse

Universitets- och högskolerådet

Styrelse

Universitetskanslersämbetet

Enrådighetsmyndighet

Uppsala universitet

Styrelse

Vetenskapsrådet

Styrelse

Örebro universitet

Styrelse

Överklagandenämnden för etikprövning

Nämnd

Överklagandenämnden för högskolan

Nämnd

Överklagandenämnden för studiestöd

Enrådighetsmyndighet

Utrikesdepartementet

Myndighet

Ledningsform

Exportkreditnämnden

Styrelse

Folke Bernadotteakademin

Enrådighetsmyndighet

Inspektionen för strategiska produkter

Enrådighetsmyndighet

Kommerskollegium

Enrådighetsmyndighet

Nordiska Afrikainstitutet

Enrådighetsmyndighet

Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll

Enrådighetsmyndighet

Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete

Styrelse

Svenska institutet

Enrådighetsmyndighet

Utrikesförvaltningens antagningsnämnd

Nämnd

Fotnoter

  1. Lag (2021:642) om Institutet för mänskliga rättigheter.

  2. Förordning (2021:936) med instruktion för Myndigheten för psykologiskt försvar.

  3. Socialförsäkringsutskottets betänkande 2021/2022:SfU24. Ett bättre premiepensionssystem, Riksdagsskrivelse 2021/2022:330.

  4. Statskontoret (2005). Statsförvaltningens utveckling 1990–2005.

  5. OECD (2013). Classification of the Functions of Government (COFOG). Government at a glance 2013.

  6. Det finns 31 universitet och högskolor. Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) ligger under Näringsdepartementet.

  7. Läs mer om definitionen i Statskontoret (2016). Statliga myndigheters lokalisering. Ett samlat underlag.

  8. Regleringsbrev för budgetåret 2022 avseende länsstyrelserna.

  9. Länsstyrelserna (2022). Kartläggning av statlig närvaro och service 2021.

  10. Regeringskansliet (2022). Regeringen ökar den statliga närvaron i Härnösands kommun. Pressmeddelande 2022-06-07.

  11. Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26 och Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens skolverk, Statens skolinspektion, Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolforskningsinstitutet om insatser för ökad kvalitet och likvärdighet. Regeringsbeslut 2021-09-23.

  12. Statskontoret (2019). Planerad lokalisering av statlig verksamhet. En kartläggning av tio större myndigheter.

  13. Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att etablera ett kontor i Kiruna. Pressmeddelande 2021-03-24.

  14. Regeringskansliet (2021). Uppdrag till Statens servicecenter att öppna minst 28 nya servicekontor. Pressmeddelande 2021-05-26.

  15. Statens servicecenter (2021). Regeringsuppdrag att öppna nya servicekontor – Delredovisning 1.

  16. Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys.

  17. 24§ myndighetsförordningen (2007:515).

  18. Det finns också personalansvarsnämnder. Dessa omfattas inte av vår kartläggning. Läs om myndigheternas personalansvarsnämnder i Statskontoret (2018). Myndigheternas personalansvarsnämnder.

  19. Vi har identifierat enstaka exempel på särskilda organ som regleras i andra förordningar, men dessa ingår inte i vår kartläggning.

  20. Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys.

  21. Vid Kammarkollegiet finns sedan tidigare det särskilda beslutsorganet Fonddelegationen.

  22. Lag (2021:642) om Institutet för mänskliga rättigheter.

  23. Statskontoret (2014). Myndigheternas ledningsformer – en kartläggning och analys.

  24. Metodförändringar i SCB:s statistik gör att jämförelser mellan 2018 och 2019 ska göras med försiktighet. Se mer på SCB:s webbsida under Ny källa och metod vid framställning av RAMS.

  25. SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS).

  26. Arbetsgivarverkets webbplats, Anställda i staten. Hämtad 2022-05-24. I de fall då en anställd har mer än en deltidsanställning vid olika myndigheter räknas personen som anställd vid varje myndighet och förekommer alltså mer än en gång i det totala antalet anställda.

  27. Indelningen utgår från Arbetsgivarverkets indelningsgrund BESTA. BESTA används för att gruppera och redovisa arbetsuppgifter för anställda inom det statliga avtalsområdet.

  28. SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS).

  29. SCB, Registerbaserad arbetsmarknadsstatistik (RAMS).

  30. Exklusive Polisen eftersom uppgifter saknas för myndigheten.

  31. Arbetsgivarverkets webbplats, Anställda i staten, utbildning. Hämtad 2022-05-09.

  32. Ibid.

  33. SCB, Arbetskraftsundersökningarna (AKU), 2021.

  34. Arbetsgivarverket (2022). Sjukfrånvaro i staten 2021. Dnr 2022/0169.

  35. SOM-undersökningen skickas ut till ett urval av den svenska befolkningen. År 2021 ingick 24 500 personer i det totala urvalet. Av dessa var det 11 423 personer som svarade, vilket motsvarar en nettosvarsfrekvens på 48 procent. En nettosvarsfrekvens är svarsfrekvensen efter att det naturliga bortfallet har definierats bort. Det naturliga bortfallet består av personer som inte har möjlighet att svara på enkäten, till exempel på grund av att de är bortresta, har emigrerat eller avlidit.